Proč jsme v pondělí unavení a pomáhá počítání oveček? Vědci prozkoumali spánek

  • Autor: bru/ČTK - 
    3. 4. 2017
    13:29

    A přináší konzumace sýra pozdě v noci noční můry a pomůže alkohol „zabrat“? To jsou některé z mýtů kolem spánku, které se pokusili potvrdit či vyvrátit britští odborníci na spánek. O tom, k čemu dospěli, informoval zpravodajský web The Sun.

  • 1.PRÁŠKY NA SPANÍ SE POSTARAJÍ O KVALITNÍ SPÁNEK

    Studie prokázaly, že prášky na spaní prodlouží celkovou dobu spánku průměrně jen o 25 minut. Sice dokážou navodit spánek rychleji, ale jejich otupující účinek zvyšuje pravděpodobnost, že si nebudete pamatovat, že jste se v noci probudili – a tudíž budete mít pocit, že jste spali lépe. Dlouhodobé užívání prášků na spaní může negativně ovlivnit celkový zdravotní stav.


    Co dělat, když nemůžete spát? Nechte si poradit od experta:

    Video Lékař ze spánkové laboratoře: Co dělat, když nemůžete spát? - Blesk TV

  • 2.SKLENIČKA NA DOBROU NOC POMŮŽE USNOUT

    Alkohol sice pomáhá vklouznout do spánku rychleji, ale má zároveň značný negativní dopad na množství a kvalitu spánku. V první polovině noci alkohol přinese hluboký spánek, ale potlačí fázi REM, kdy se zdají sny. Jakmile alkohol vyprchá, je naopak spánek lehčí a těkavější s častějším probouzením.

    Vědci vyvrátili mýty o spánku.Vědci vyvrátili mýty o spánku. | Profimedia

  • 3.DOSPÍM SE O VÍKENDU

    Dvě třetiny populace chodí o víkendu do postele později a spí déle. Tím si ale koledují o společenskou verzi pásmové nemoci, kterou zažívají cestovatelé při přeletu přes dvě a více časových pásem. Změna spánkového vzorce naruší běžné zvyšování a klesání tělesné teploty, což zpomalí příchod spánku. A výsledkem je v neděli večer nespavost, po které jste v pondělí ráno nevyspalí a unavení.

    Vědci vyvrátili mýty o spánku.Vědci vyvrátili mýty o spánku. | Shutterstock.com

  • 4.VŠICHNI POTŘEBUJEME OSM HODIN SPÁNKU

    Pravdou je, že potřeba spánku se u různých lidí liší. Děti potřebují více spánku než dospělí a někteří lidé jsou přirozeně menší spáči než jiní. Doporučovaná doba spánku pro dospělé je sedm hodin a více, ovšem pokud tato doba přesáhne devět hodin, je to stejně špatné, jako nedostatek spánku.

    Vědci vyvrátili mýty o spánku.Vědci vyvrátili mýty o spánku. | Shutterstock

  • 5.TEENAGEŘI NEPOTŘEBUJÍ VÍC SPÁNKU - JSOU JEN LÍNÍ

    Přestaňte rýt do svých potomků! Existují vědecké důkazy, že přirozené spánkové rytmy pubescentů zpomalují hormonální změny, jimiž jejich tělo prochází. Proto je jejich přirozenou spánkovou tendencí jít do postele později a také později vstávat. Kromě toho potřebují asi devět hodin spánku za noc. Školy, které ráno posunuly začátek výuky, zaznamenaly lepší výkony studentů i snížení denní ospalosti a klimbání v lavicích.

    Vědci vyvrátili mýty o spánku.Vědci vyvrátili mýty o spánku. | Shutterstock

  • 6.DOBRÝ SPÁNEK NESMÍ BÝT PŘERUŠOVANÝ

    Před vynálezem žárovky spali naši předkové ve dvou čtyřhodinových blocích, mezi nimiž se na hodinu nebo dvě budili, a spánek v jednom osmihodinovém, nepřerušovaném bloku lze připsat na vrub modernímu životu. V rámci nedávné studie se osm dobrovolníků uchýlilo do prostředí, kde měsíc zažívali 14 hodin denně bez světla. Po několika dnech se jejich spánkový vzorec vrátil zpátky k historickým dvěma přerušeným spánkovým fázím.

    Video Vědci vyvrátili mýty o spánku. - Markéta Tošnarová / iStock.com

  • 7.KONZUMACE SÝRA POZDĚ V NOCI PŘINÁŠÍ ZLÉ SNY

    Některým druhům potravin je připisována odpovědnost za noční můry, ale podle jedné studie může být vina spíš na straně našich emočních postojů vůči jídlu. Lidé konzumující zdravou stravu s delšími intervaly mezi jídly mívají příjemnější a živější sny, zatímco ti s nekontrolovanými či citově podbarvenými stravovacími vzorci mívají častěji znepokojivé a děsivé sny.

    Vědci vyvrátili mýty o spánku.Vědci vyvrátili mýty o spánku. | Profimedia

  • 8.POČÍTÁNÍ OVEČEK POMÁHÁ USNOUT

    S touto prastarou radou ovšem vědci rozhodně nesouhlasí. Tým psychologů z oxfordské univerzity provedl studii, v níž 50 dobrovolníků trpících nespavostí rozdělil do tří skupin. První skupina před spaním počítala ovečky, druhá si představovala něco příjemného – například scénu z dovolené – a třetí si mohla vybrat, jak se pokusí usnout. Skupina, která si před spaním udržela šťastnou myšlenku, usnula o 20 minut dříve než obvykle, zatímco skupině počítající ovečky to trvalo o 40 minut déle než obvykle.

    Vědci vyvrátili mýty o spánku.Vědci vyvrátili mýty o spánku. | Shutterstock.com

Buďte první, kdo se k tématu vyjádří.

Zobrazit celou diskusi
Další videa
Články odjinud