Češi budou na německých dálnicích platit. Sobotka mluví o žalobě

Autor: ČTK, deb - 
24. 3. 2017
12:56

Řidiči osobních aut budou muset od roku 2019 platit za jízdu na německých dálnicích. O zavedení mýtného v pátek hlasy německé vládní koalice rozhodl Spolkový sněm. Opatření kritizované německou opozicí i některými evropskými státy se citelně dotkne i českých řidičů, kteří hojně využívají dálniční síť v sousední zemi.

Desetidenní poplatek se bude pohybovat v rozmezí od 2,5 eura do 25 eur (zhruba 68 až 676 korun), dvouměsíční od 7 do 50 eur (189 až 1351 korun). Nejdražší roční mýtné přijde na 130 eur (3513 korun).

I nový návrh ale počítá s tím, že dálniční poplatky budou de facto platit jen zahraniční řidiči. Řidiči aut registrovaných v Německu mýtné sice také zaplatí, posléze se jim ale o zaplacenou částku sníží daň z motorových vozidel. Majitelé nejekologičtějších aut s velmi nízkými emisemi získají dokonce ještě větší úlevu, než kolik zaplatí na dálničních poplatcích.

VIDEO: Dron proletěl nad problémovou dálnicí D8, podívejte se

Video Dron proletěl nad nedostavěnou dálnicí D8: Takhle odklízejí její zával. - David Malik, Matěj Šrám
1080p 720p 480p 360p 240p

Schválený systém však kritizuje několik evropských zemí, podle nichž je nadále diskriminační vůči zahraničním řidičům. Rakousko kvůli němu hrozí žalobou, se skepsí na něj hledí i Česko.

Německo už sice zákon o mýtném pro osobní auta schválilo v roce 2015, kvůli výhradám Evropské komise a protestům sousedních zemí ho ale dosud nezavedlo. Evropská komise původní normu považovala za diskriminační a spolkovou republiku loni v září žalovala u unijního soudu. Po zhruba dvou měsících se obě strany dohodly na kompromisu.

Sobotka: Česko zvažuje žalobu

Zavedení mýtného pro osobní auta v Německu považuje český premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD) za diskriminační. Novinářům to řekl v Praze před odletem na summit EU do Říma. Česko by se mohlo připojit k chystané žalobě dalších zemí proti německému opatření, pokud pro to budou dostatečné argumenty, uvedl Sobotka.

Opatření kritizované německou opozicí i některými evropskými státy se citelně dotkne i českých řidičů, kteří hojně využívají dálniční síť v sousední zemi. „Nemyslí si to jen Česká republika, ale pokud vím, tak také Rakušané, Poláci a řada dalších zemí," uvedl.

Nyní české úřady zpracují analýzu textu normy, který byl nakonec schválen, uvedl premiér. „Je tady skupina zemí, která chce na toto německé rozhodnutí podat žalobu, pokud tu budou reálné argumenty na stole, tak by se Česká republika mohla k této žalobě připojit,“ řekl Sobotka.

Ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) dostal od Sobotky za úkol, aby se záležitosti aktivně věnoval. V okamžiku, kdy už by k podání žaloby mělo dojít, by měl Ťok vládě předložit zprávu s doporučením, zda by se k ní Česko mělo přidat. „Měli bychom se snažit, aby Německo tuto legislativu ještě upravilo,“ uvedl Sobotka.

Doporučujeme
joudajoudovy ( 26. března 2017 12:02 )

bohusi opet vypoustit demagogie. kazdy stat si muze stanovit vysi dalnicniho poplatku jakou chce a pokud si nespokojeny a dobry job prihrajes svym vyvolenym pravnikum,ktere zaplati obcane,tak dalnicni poplatky tez muzes zvysit? vis kolik by jsme na cizincich vydelali,kdyz eu slouzime jako dopravni uzel? tam,kde mas kopat za cesko,se nic nedeje a utajujes nam planovane kroky bruselu. V souvislosti se snahami o řešení migrační krize v Evropě se objevují i návrhy reformy sociálních systémů v členských státech. Před časem zazněl návrh na harmonizaci sociálních dávek pro migranty,aby prý byl systém spravedlivý.Padl návrh 800 eur měsíčně.Mají takové nápady podle Vás šanci projít? Umíte si představit realizaci něčeho podobného v praxi v celé EU? Umím si především představit,že pokud by se příštím kancléřem v Německu stal Martin Schulz – a šance má na to bohužel slušné – minimálně bude sílit tlak na prosazení harmonizovaných dávek pro imigranty. Nechápu,co je na tom údajně „spravedlivého“, když zaprvé Česká republika je mnohem chudší než Německo, odkud tlak na harmonizaci dávek pramení,a zadruhé když česká zahraniční politika se vždy stavila k imigraci diametrálně odlišně než ta západoevropská. Když se nerealizují kvóty pro imigranty, neumím si představit,že by se zrealizovaly jednotné sociální dávky. To si snad spíš umím představit,že by ve střední Evropě proběhly rebelie, než aby to Středoevropané přijali. Věřím, že pokud by došlo k tak nepravděpodobné události jako sjednocení dávek pro migranty, ČR by to začala považovat za dostatečný důvod k opuštění EU. Právě nízké dávky pro migranty jsou totiž důvodem,proč se nám vyhýbají, a současně česká veřejnost je k nim mnohem méně tolerantní než západoevropská. Nevěřím tedy,že by bylo možné českou, slovenskou, maďarskou či polskou veřejnost přimět k souhlasu s takovým systémem.ekonomka Markéta Šichtařová. nebude se nakonec branit pouze madar? kdy sobotka s ficem se kvotam nebrani,neb jsou nizke a musime pomahat.

lynx ( 24. března 2017 23:24 )

Mluví, mluví a nic neříká a taky, jako vždy, nic neudělá. Myslím, že nastal nejvyšší čas, nedat socanům hlas a vykopnout Sobotku z parlamentu a z vlády.

flesch2z ( 24. března 2017 22:03 )

Mluví, to on umí, a tak dlouho mluví že mu nakonec není rozumět. A hlavně je pro něj každé téma klíčové. Bože, to je odporný člověk.

kukuku ( 24. března 2017 19:23 )

Brání tomu to, že potřebují poplatky vybrat i od Čechů.

noacojezase ( 24. března 2017 16:24 )

No jo, ale Němci si u nás vychutnávají hopsabahn.

Zobrazit celou diskusi
1080p 720p 360p
Další videa
Články odjinud