Pátek 26. dubna 2024
Svátek slaví Oto, zítra Jaroslav
Oblačno, déšť se sněhem 9°C
Nejčtenější
na Blesk.cz

Šok u kadeřníka při pohledu do zrcadla? Víme, jak reklamovat nepovedený účes

  • Autor: ula - 
    5. 3. 2017
    06:10

    Přišli jste ke kadeřníkovi, řekli jste mu přesně, co byste rádi viděli na své hlavě a odcházíte s křivou ofinou nebo oranžovou barvou namísto blond? Nemusíte si to nechat líbit. Reklamovat můžete také účes, pokud se vám nelíbí, i když to není nic snadného. Ustřižený cop vám sice nikdo nevrátí, máte ale nárok na nápravu či vrácení peněz.

  • 1.Trvalá, co trvala dlouho

    Reklamaci účesu musela podstoupit i redaktorka Blesk.cz. „Toužila jsem po trvalé a kadeřnice mě ujistila, že do měsíce zmizí. Po aplikaci trvalé mi ještě obarvila vlasy,“ popsala svou zkušenost a pokračuje: „Během následujících týdnů mi začaly padat vlasy a to tak, že jsem si sáhla na hlavu a vytáhla chomáč vlasů. Vrátila jsem se do kadeřnictví a ukázala vedoucí „výsledek“ práce její zaměstnankyně.“

     

    Majitelka salonu uznala, že byla chyba barvit vlasy po aplikaci trvalé. Salon nabídnul jako kompenzaci ozdravné zábaly vlasů na účet podniku.

     

    „Byla to nepříjemná zkušenost, protože v kadeřnictví je to bohužel vaše slovo proti slovu kadeřnice. Trvalou, která měla zmizet za měsíc, jsem měla na hlavě ještě rok, než zmizela za pomoci ostříhání,“ uzavírá redaktorka svoji zkušenost.

    Místo účesu roští? Reklamujte! Místo účesu roští? Reklamujte! | Profimedia

  • 2.Smlouva o dílo

    Pokud vyrážíte ke kadeřníkovi, podle občanského zákoníku uzavíráte smlouvu o dílo, i když nic nepodepisujete. Kadeřník tedy musí upravit vaše vlasy podle vašich pokynů, vy jste zase povinni výsledek práce zaplatit.

     

    „Na začátku kadeřníka důkladně seznamte se svou představou. Vezměte si na pomoc i obrázek či fotografii s vybraným účesem a nechte si vysvětlit, co všechno bude procedura zahrnovat. Může to znít banálně, ale je to nejjednodušší způsob, jak předejít nespokojenosti s výsledným účesem,“ radí Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení dTestu.

    Reklamace u kadeřníka je možná, ale nejlepší je reklamovat hned. Reklamace u kadeřníka je možná, ale nejlepší je reklamovat hned. | Profimedia

  • 3.Kontrolujte průběh tvorby

    Kadeřník se musí řídit přáním zákazníka, maximálně ho může upozornit na důsledky pokynu, zvláště na jeho nevhodnost třeba s ohledem na typ vlasů.


    „Průběžně sledujte, zda kadeřník postupuje podle vašich požadavků. Nejste-li už v průběhu spokojení a přes danou příležitost k nápravě se ne a ne s kadeřníkem shodnout, můžete využít zákonného práva od smlouvy odstoupit, lze-li důvodně očekávat, že výsledek nebude odpovídat zadání či bude trpět nedostatky,“ připomíná Zelený a dodává: „Je však vaší povinností zaplatit práce do té doby již vykonané, kupříkladu umytí vlasů.“


    Pokud výsledek neodpovídá smlouvě, tedy přesněji řečeno tomu, na čem jste se dohodli, je dílo vadné a vy můžete uplatňovat práva z vadného plnění.


    Bohužel, problém je ten, že smlouva je pouze ústní a je tedy obtížné později prokazovat její obsah a následný rozpor výsledku s objednávkou. Dokud tedy vytvořený účes neodsouhlasíte, neplaťte. Když už na placení dojde, nezapomínejte si zažádat o vystavení dokladu o provedených službách a jejich ceně.

    K soudu kvůli účesu? Zřídka. K soudu kvůli účesu? Zřídka. | Profimedia

  • 4.Co jsou vady na účesu?

    Pokud kadeřník nepostupuje řádně s odbornou péčí, kterou lze oprávněně předpokládat u osoby této profese, trpí z právního hlediska výsledek jeho činnosti vadou. Vadami se v případě kadeřnických služeb rozumí například nepřesný, nerovný, nesouměrný sestřih, nevyvážené prostříhání, nerovnoměrné rozvržení barvy, nedostatečné připevnění nových vlasů a jejich vypadávání, neúměrné zatížení vlasů zákazníka při prodlužování.

     

    Nejčastější příčinou bývá nedbalé provedení či špatný odhad. „Vady provedení, vyjdou-li dodatečně najevo po uhrazení ceny služby, už mohou být pouze předmětem reklamace. V tento okamžik už nelze namítat, že střih či odstín, které jste zhlédli a posvětili zaplacením, nesouhlasí s původní objednávkou,“ upozorňuje Zelený.

     

    Pokud nejste s účesem spokojeni a vada na účesu vznikla zaviněním kadeřníka, můžete po kadeřníkovi požadovat sjednání nápravy, přičemž za nápravu neplatíte. „Dalším nárokem, který můžete místo nápravy požadovat, je sleva z ceny, kterou jste již zaplatili. Pokud kadeřník neodstraní vady, nebo vadu odstranit odmítne, můžete od smlouvy odstoupit,“ říká Eva Jurčíková se serveru Vaše nároky.cz

    Kontrolujte práci už během procesu. Kontrolujte práci už během procesu. | Profimedia

  • 5.Záruční doba tu neplatí

    U účesu ale neplatí známá záruční doba, v níž můžete reklamovat vady. Kadeřník odpovídá pouze za výsledek v okamžiku dokončení práce, proto je lepší reklamovat přímo na místě.

     

    Reklamovat je nejlepší hned, jak zjistíte, že účes neodpovídá tomu, na čem jste se s kadeřníkem dohodli, tedy hned po dokončení úpravy vlasů.

     

    Může se ale stát, že Váš nový účes projeví vady až po nějaké době. Tehdy je zapotřebí reklamovat ihned poté, co se vada projeví. Při uplatnění reklamace je důležité prokázat, že vada byla způsobena porušením povinnosti kadeřníka (například, že použil barvu na vaše vlasy nevhodnou). „Naopak, pokud se prokáže, že vada vnikla vaším zaviněním (například jste i přes kadeřníkovo varování, že barva je pro váš typ vlasů nevhodná, trvali na nanesení právě této barvy), kadeřník za vady na účesu odpovědný není a vám nevznikají práva z vadného plnění,“ varuje Jurčíková.

    Některé účesy se už napravit nedají. Některé účesy se už napravit nedají. | Profimedia

  • 6.Má cenu se obrátit na soud?

    Jiná situace nastává, pokud dojde například ke škodě na klientově majetku (zabarvení oděvu) či na zdraví (vypadávání vlasů či nechtěné střihnutí). V takovém případě má zákazník právo na finanční kompenzaci. Pro vyčíslení skutečné škody je nezbytné vše řádně zdokumentovat, případně kontaktovat podle potřeby i lékaře či soudního znalce, z jejichž zprávy může vycházet soud v následujícím sporu.

     

    „Pokud kadeřník odmítá jakkoliv spolupracovat, můžete se, stejně jako u jiného odstoupení od smlouvy, obrátit na právníka nebo na soud. Vzhledem k nižším částkám a komplikované prokazatelnosti se to však spíše neděje,“ říká Jurčíková.

     

    Kadeřníkovi musíte přesně říci, co chcete. Kadeřníkovi musíte přesně říci, co chcete. | Profimedia

     

dandova ( 6. března 2017 08:47 )

Maximálně tak rozmlátit salon.

Zobrazit celou diskusi