Téměř tři čtvrtiny Čechů letos koupily nějaký ten dárek v e-shopu. Jenže co dělat, když byl internetový nákup krokem vedle? Blesk přináší 10 nejdůležitějších informací o vracení dárků.
Jak vyřešit špatný nákup pod stromeček z e-shopu? Máme pro vás 10 rad
1.Lhůta je 14 dní
Zboží koupené v e-shopu můžete do 14 dní od jeho převzetí vrátit bez udání důvodu prodejci. „Pokud kupující převzal zboží např. 20. 12. 2016, může odstoupit od smlouvy do 3. 1. 2017,“ vysvětluje advokátka Kateřina Tomčíková z Vilímková Dudák & Partners.2.Od smlouvy odstupte písemně
3.Zpět dostanete peníze i za poštovné
Při vrácení zboží máte nárok i na uhrazení dopravy „směrem k vám“. Náklady za dopravu při vracení ale nemusíte dostat vždycky. Pokud jste byli předem upozornění, že při odstoupení od smlouvy nesete náklady na vrácení zboží sami, a pokud zboží pro svou povahu (např. lednice nebo skříň) není možné vrátit obvyklou poštovní cestou, prodejce vám tyto náklady na vrácení zboží neproplatí. Navíc náklady na poštovné dostanete zaplacené jen ve výši nejlevnějšího způsobu dodání, který prodejce nabízí.4.Prodejce vás nesmí
5.Vrátit můžete i použité zboží
„Lhůta 14 dnů je zákonem dána, aby se kupující měl možnost se zbožím seznámit, tedy prohlédnout a vyzkoušet. Tedy i použité zboží je možné vrátit, nicméně nemělo by nést známky používání nad míru potřebnou k vyzkoušení vlastností výrobku,“ vysvětluje advokátka Tomčíková. Zatímco vám tedy nemusí prodejce vrátit peníze za lyže, týden používané na horách, měl by to udělat v případě televize, na kterou jste se pár dní dívali.6.Původní obal mít nemusíte
7.CD a DVD nesmíte vybalit
Výjimkou jsou při vracení zvukové a obrazové nahrávky (např. CD nebo DVD) a software (např. antivirový program). Ty je možné vrátit pouze, pokud nebyl porušen jejich původní obal. Je to kvůli tomu, aby si kupující obsah nezkopíroval a pak zboží nevrátil.8.Na způsobu převzetí nezáleží
9.Všechno vrátit nejde
10.Kamenné obchody měnit nemusí
Problém s vracením nebo výměnou zboží je ale v kamenných obchodech. Tam totiž neexistuje zákonné právo cokoliv vrátit zpět bez udání důvodu. Každý obchod si to řeší po svém. „Možnost vrátit či vyměnit zboží je zejména ve velkých obchodech a řetězcích obvyklá, není to však povinnost podnikatele,“ varuje Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení dTestu. Podmínky pro vracení zboží si prodejci nastavují podle sebe. Většinou je ale k vracení potřeba původní účtenka, někdy i obal a všechny visačky. Některé obchody vrátí za nevyhovující zboží peníze, jiné jen umožní vybrat si z aktuální nabídky či poskytnou poukázku na další nákup.
Témata:
Buďte první, kdo se k tématu vyjádří.