Sobota 20. dubna 2024
Svátek slaví Marcela, zítra Alexandra
Oblačno, déšť 8°C
Nejčtenější
na Blesk.cz

Firmy zoufale bojují s nedostatkem učňů. Dokonce už dotují zájmové kroužky

Autor: bud - 
14. února 2017
06:09

Absolventů učňovských oborů dramaticky ubývá a české výrobní firmy se začínají obávat, že u nich za pár let nebude mít kdo pracovat. Některé proto berou věci do vlastních rukou a finančně „dotují“ volnočasové aktivity, které mají děti nalákat k technice. A změny chystá i stát – kromě návratu dílen do škol je ve hře také mistrovská zkouška, která by měla učebním oborům vrátit prestiž. 

Gumárenská firma Saar Gummi Czech z Červeného Kostelce na Náchodsku zaměstnává přibližně 1000 lidí a patří k největším zaměstnavatelům v kraji. Dlouhodobě se však potýká s velkou fluktuací zaměstnanců a v důsledku toho i s jejich mírným nedostatkem.

Zatím sice při shánění nových lidí nemá větší problémy, a to nejen díky nadprůměrným výdělkům (dělník bere v průměru 30 až 35 tisíc korun), ale i štědrým benefitům (například porodné ve výši 3000 korun). Do budoucna to ale může být horší, protože zájem o technické profese mezi mladými lidmi dramaticky klesá.

Zatímco ještě v roce 2005 vyšlo z českých odborných učilišť více než 19 tisíc absolventů, loni to bylo jen něco přes 11 tisíc. To je pokles o více než 40 procent. Největší propad zaznamenaly obory nábytkářské, kde je pokles zájmu 65 procent, elektrotechnické (41 procent) a potravinářské (33 procent).

Podnikatelé: Ztrácíme klíčové profese

Situace se sice zlepšuje, ale jen minimálně. A podle podnikatelů nelze všechno svádět na úbytek dětí. „Argument demografické křivky a obecného úbytku žáků na všech školách má sice logiku, ale to spotřebitele ani podniky neuspokojí. Zatímco ekonomika roste, klíčové profese ztrácíme,“ tvrdí Karel Havlíček, předseda Asociace malých a středních podniků (AMSP).

Firma Saar Gummi Czech situaci nechtěla jen pasivně přihlížet, a proto se rozhodla, že zájem dětí o techniku „probudí“ sama. Ve spolupráci se školami loni na podzim spustila projekt, v rámci něhož finančně podporuje zájmové a technické kroužky pro děti. Celkem mají gumárny pro tento školní rok připraveny 280 tisíc korun, které poputují hlavně na odměny učitelů.

Forma podpory kroužků příspěvkem na platy učitelů je snahou podpořit aktivní lidi a udělat profesi učitele technických oborů atraktivnější. Stát za nás všechno neudělá,“ uvedl ředitel Jiří Tichý s tím, že firma peníze školám poskytla prostřednictvím darovací smlouvy. Zatím se zapojila jedna základní škola, čtyři střední školy a modelářský kroužek.

2400 korun za vedení kroužku

Učitel, který zájmový kroužek vede, dostane od firmy 2400 korun měsíčně, při vedení dvou kroužků pak 3600 korun. Cílem je vzbudit zájem dětí hlavně o robotiku, elektrotechniku, 3D tisk a o praktickou činnost jako zmíněné modelářství. „Možná jednou, za pět či za deset let, přijdou tyto děti dělat i do Saar Gummi,“ přemýšlí Tichý.

Nejvíce dětí mířící na učňovské obory má zájem o strojírenství, elektrotechniku a stavebnictví. V loňském roce však podle aktuálních čísel AMSP nečekaně vzrostl počet absolventů obecně opomíjených oborů. Například vyučených pekařů bylo 165, což je o 41 procent více než v roce 2015. Velký nárůst absolventů je patrný také u podlahářství nebo obrábění kovů. Specifickým případem je pak obor kominík – za posledních 10 let počet absolventů narostl o více než 2600 procent.

Rozvoj zájmu o techniku a řemeslné činnosti u dětí finančně podporují také některé kraje a prostřednictvím novinek v zákoně chce situaci změnit také ministerstvo školství. Pravděpodobně od roku 2019 například počítá s návratem tradičních „dílen“ do základních škol. V dohledné době by také mohla začít fungovat takzvaná mistrovská zkouška. Vykonat by ji podle návrhu mohl řemeslník s pěti lety praxe. Pokud ji složí, bude se moci prokázat certifikátem odborníka, za kterého ručí stát.

salto ( 15. února 2017 08:25 )

Taky bych se toho rád dožil

hejhej ( 14. února 2017 12:29 )

Po revoluci po r. 1989 jde celé školství do kopru. Učňovské školství bylo na vysoké odborné úrovni, učni měli motivaci, byla dobrá spolupráce s podniky. Totéž se týkalo středních a vysokých škol. Studovali ti, co opravdu byli schopni a chtěli studovat. Každý ministr školství zavedl nějakou idiotčtinu a dnes máme hodně t.zv." studovaných" ale ne chytrých. Zářný příklad rychlostudent - ministr Chvanec!!!! A takových je polovina vysokoškoláků i středoškoláků( nechali studovat vyvrhele, kteří šikanovali učitelku).

Zobrazit celou diskusi