Hranolky i chipsy vedou k rakovině, varují experti Čechy. Jak upravit brambory?

27. 1. 2017
05:52

Britská média nedávno zveřejnila vědeckou studii, která varuje před hranolky a bramborami pečenými v troubě. Obsahují totiž akrylamid, látku, která je karcinogenní. Podle českých výživových specialistů to není žádný velký objev, stejně jako karcinogenní látky, které vznikají v mase při grilování. Pokud milujete „křupavé z trouby“ a nechcete si to odpustit, máme pro vás radu, jak brambory připravit.

Vědci přišli na to, že pečící proces vytváří v bramborách tzv. akrylamid, který výrazně podporuje riziko rakoviny.

Akrylamid se zpravidla používá v papírenském, stavebním, metalurgickém nebo textilním průmyslu a Evropskou agenturou pro chemické látky (FSA) byl zařazen na seznam látek, které vzbuzují zvýšené obavy.

Látka negativně působí na nervový systém, může způsobit halucinace, malátnost nebo necitlivost periferních částí těla.

Pozor na předsmažené pokrmy

Potravinám skutečně nesvědčí vystavení vysokým teplotám, ke změnám dochází jak ve struktuře bílkovin, tuků, tak sacharidů. Všeobecně známý je např. vztah mezi grilováním a vznikem karcinogenních látek z tuků. Akrylamid vzniká v potravinách bohatých na škrob, u nás se jedná především o široce používané brambory,“ řekla Blesk.cz Karolína Hlavatá, garantka iniciativy Vím, co jím a piju.

Akrylamid vzniká především ve výrobcích typu předsmažených bramborových výrobků, chipsů, hranolek nebo pečených brambor. Vyššímu příjmu akrylamidu přispívá fakt, že se v populaci traduje „nejlepší je to připečené“, a samozřejmě častá konzumace těchto potravin.

Ke smaženému jezte zeleninu

Brambory jsou samy o sobě cennou složkou výživy, protože vedle energie ze škrobů poskytují i vitamin C, a přispívají tak k jeho celkovému příjmu.

„V zájmu snížení možných rizik při tepelné úpravě pokrmů bychom měli více vařit, dusit, péct, smažit při nižších teplotách a používat vhodný typ tuku, který je tepelně stabilnější při vyšších teplotách,“ radí Hlavatá.

Brambory jsou nutričně nejcennější vařené ve slupce a v páře, ztráty vitaminů a draslíků omezíme vhozením brambor do vroucí vody. Brambory pečte na pečicím papíru při nižších teplotách (do 180 °C) delší dobu, připečené kousky nejezte. Smažené nebo grilované pokrmy vždy doplňte o zeleninu, která je bohatá na antioxidačně působící látky.

agfor ( 27. ledna 2017 15:14 )

Na něco se umřít musí

naidka ( 27. ledna 2017 11:32 )

Tak navrhněte opatřit každé balení nebezpečných potravin nějakými varujícími nápisy a odstrašujícími fotografiemi jako u cigaret.

Zobrazit celou diskusi
1080p 720p 360p
Další videa