
V USA rozdal VW za skandál „balík“, EU ostrouhá. „Nemáme páky,“ zuří Jourová

Provalený skandál s falešným vykazováním emisí u vozů Volkswagen skončil v USA statisícovým odškodným pro každého majitele. Jenže Češi ani další Evropané na nic takového nárok nemají. V EU totiž nemá na automobilku kdo zatlačit a soudy se mohou „táhnout“ roky. „Čekám na slušné zacházení a nějakou férovou nabídku,“ řekla v rozhovoru Blesk.cz eurokomisařka Věra Jourová, která si chce věci osobně „vyříkat“ s šéfem firmy.
Automobilka Volkswagen předloni v září přiznala, že do zhruba 11 milionů naftových aut po celém světě zabudovala software, který umožňuje manipulovat s testy emisí. Tento skandál se přitom týkal i více než milionu aut Škoda. Zatímco majitelé problematických aut v USA dostanou odškodné ve výši až 10 tisíc dolarů (asi 260 tisíc korun), Evropané na něco podobného mohou zapomenout. A samotná firma zatím odmítá všechny výzvy, aby evropské zákazníky také odškodnila.
Přestože má tento skandál přesah po celé EU, nesvede s tím nic ani jindy mocná Evropská komise. Chybí jí totiž pravomoci. „Jsem velmi rozladěná z toho, že nemám silnější kompetence. Nemám kompetenci k ničemu jinému, než abych otevřela dialog s Volkswagenem s tím, aby uznal, že porušil legislativu na ochranu spotřebitele a rozhodl se pro dobrovolnou kompenzaci škody, která se stala majitelům aut s vadným nařízením,“ řekla Věra Jourová v rozhovoru.
Lidem tak nezbývá nic jiného než se soudit. „V Evropě o odškodnění rozhoduje jedině soud, a to nikoliv evropský soud, ale soudy v jednotlivých členských státech. Na tom je možné ilustrovat také základní rozdíl mezi Amerikou a Evropou. V Americe federální soud konstatoval: škoda se stala a poškození mají nárok na odškodnění,“ vysvětlila Jourová. Jenže v jednotlivých sítech EU se práva spotřebitelů ohledně odškodnění liší. „Nemáme harmonizovanou evropskou úpravu,“ dodala.
Jourová „zatlačí“ na šéfa automobilky
Začátkem února se chce Jourová setkat přímo s šéfem Volkswagenu Matthiasem Müllerem a zatlačit na něj, aby jednal. „Řeknu mu, že pořád čekám na slušné zacházení a stejný přístup všude v Evropské unii a také na nějakou férovou nabídku, která padne ze strany Volkswagenu,“ uvedla Jourová.
Proč nemají Češi nárok na odškodné? Podívejte se na celý rozhovor s eurokomisařkou:
Video
„Nemáme na Volkswagen páky,“ zuří Jourová. Kvůli falešným emisím „zatlačí“ na šéfa automobilky.
Video se připravuje ...
Jourová nechce po automobilce finanční kompenzaci, protože by to mohlo znamenat i likvidaci firmy, která je v Evropě velkým zaměstnavatelem. „V tom objemu 8,5 milionu aut není reálné, aby Volkswagen přišel s otevřenou náručí a řekl, že zaplatí 200 tisíc korun majiteli takového auta. Navrhovala jsem, aby majitelům nabídl nějaký bonus,“ řekla Jourová.
Jako příklad takového bonusu uvádí prodloužení záruční lhůty nebo bezplatnou opravu navíc. Zatím se ale nic neděje. „Pořád čekám na odpověď a jsem rozčarovaná, že se mi zatím žádné nedostalo,“ uvedla.
Jourová chce do budoucna posílit kompetence Evropské komise pro případy, kdy se opět objeví neférové obchodní praktiky na většině území EU. „Pak bychom mohli na základě takové regulace spustit řízení. Ale zatím je to v jednání,“ dodala eurokomisařka.
EÚ je likvidačný spolok. Čo ten hňup Fico sľuboval, že ak nevstúpime zahynieme. My hynieme teraz a bude to horšie a horšie. Zachráni nás len vystúpenie.