Úterý 29. září 2020
Svátek slaví Michal, zítra Jeroným
Zataženo, déšť 11°C

Jídlo, oblečení, erotika: Češi propadli nákupům online

Autor: sou - 
22. ledna 2017
07:33

Mobily, elektronika, vybavení pro dům, ale i dětské vybavení a oblečení. To vše Češi už nyní nakupují prostřednictvím internetových obchodů. V loňském roce v nich utratili celkově rekordních 98 miliard korun. Lidem prý vyhovuje nejen flexibilní otevírací doba, ale i široký sortiment zboží. Navíc stále více internetových prodejců zřizuje prodejny, kde si můžou jejich zboží nejen vyzvednout, ale třeba i prohlédnout nebo vyzkoušet. V letošním roce se tržby mohou přehoupnout dokonce přes stomiliardovou hranici. 

Obliba nakupování online každoročně roste. V loňském roce dokonce lámalo rekordy. „Češi už kupují online prakticky cokoliv – od stále oblíbené elektroniky, přes vybavení pro dům a zahradu, dětské vybavení i erotiku. Nejvíce však meziročně vzrostl online nákup jídla a oblečení. Zkrátka, kromě hodnotnějšího zboží nakupujeme online už také zboží běžné denní spotřeby v nižších hodnotách – a častěji,“ uvedl pro Blesk.cz šéf nákupního poradce Heureka Tomáš Braverman.  

„Od počátku svého fungování v roce 2012 zaznamenává ZOOT meziroční zdvojnásobování obratu, což jasně ukazuje, že se zájem o nákup módy online zvyšuje. Jednoznačně tomu napomáhá náš hybridní model založený na systému výdejních míst a osobní přístup k zákazníkovi,“ uvedla mluvčí ZOOT Andrea Budrgerová s tím, že celoročně se u nich nejvíce prodávají šaty. Navíc v minulém roce nově spustili sekce prémium a dětské módy, kterými přilákali novou sortu zákazníků.

Loňský rok byl pro e-shopy rekordní

Alza.cz na závěru roku dokonce překonala historický a významný milník, když se jejich tržba za sedm dní rovnala miliardě korun. „Poprvé jsme překonali hranici miliardového obratu před jedenácti lety, tehdy se však jednalo o obrat za celý rok. Dnes nám na něj stačí jediný týden,“ informoval marketingový ředitel e-shopu Karel Kučera s tím, že jak roste důvěra zákazníků v prověřené a spolehlivé e-shopy, roste i ochota spotřebitelů nakupovat na internetu nové segmenty zboží, například drogerii, šperky, sportovní nebo hobby potřeby.

Loňský rok byl z hlediska tržeb jednoznačně rekordní i pro Mall.cz, který meziročně posílil o zhruba 35 %. „Důvěra zákazníků stoupá, i proto investujeme mnoho úsilí a prostředků právě do zákaznického servisu,“ popsal mluvčí MALL.cz Jan Řezáč. Velikou roli samozřejmě hraje podle něj i šíře sortimentu, kterou pokrýváme, a dostupnost našich výdejen po celé České republice.

Atraktivní je pro zákazníky flexibilní otevírací doba

Z pohledu zákazníka je na internetu v podstatě neomezený výběr a „flexibilní“ otevírací doba. „Nakupovat můžete kdykoliv a vyhnete se přeplněným obchodním centrům. Většina zákazníků otevírá náš newsletter při cestě do práce a díky doručení ještě ten samý den na vybranou českou výdejnu si objednávku mohou hned vyzvednout,“ upřesnila Burgerová. 

„Dále rychlost nejen nákupu, ale i doručení zboží, šíře služeb od pronájmů zboží, přes snadný nákup na splátky až po výhody při vracení zboží,“ myslí si Kučera. „Rovněž oceňují, že najdou informace o výrobcích na jednom místě, mohou si přečíst recenze ostatních zákazníků, případně se o produktech informovat jinde na webu,“ doplňuje Řezáč.

Důležitým tématem je pro e-shopy i nákup prostřednictvím mobilního zařízení

Důležitým tématem pro e-shopy byl tak v minulém roce i nákup mobilu a mobilní web. Například stránky ZOOTu navštívilo přes svůj smartphone 30 % Čechů. „V Rumunsku, kde jsme v listopadu 2016 oslavili první rok fungování, nás v nákupech z mobilu již teď výrazně předběhli a ‚pozadu‘ jsme v tomto i oproti Slovákům,“ zmínila Burgerová. 

Mall.cz spustil ke konci minulého roku nový responzivní e-shop, který je plně přizpůsobený prohlížení na všech platformách včetně mobilních. „Podíl uživatelů připojujících se z mobilních zařízení průběžně roste, nyní ho odhadujeme zhruba na 40 %,“ zmínil Řezáč.

U Alzy dokonce návštěvnost prostřednictvím mobilních zařízení meziročně vzrostla o 70 %. „Procento těch, kteří z mobilních zařízení zboží nejen vybírají, ale také nakoupí, se stále zvyšuje. Proto věnujeme velkou pozornost našim mobilním aplikacím, které vyvíjíme zákazníkům na míru,“ doplnil Kučera.

S růstem nákupů přes e-shopy se hůře vyrovnávají dopravci

Podle asociace se s růstem e-commerce hůře vyrovnávají dopravci, kterým se v období Vánoc často nedařilo plnit avizované termíny. „Společnosti doručující balíky narazily na nedostatek řidičů a musely řešit velké problémy při dodání objednaného zboží. Věříme, že je to pro ně výzva pro rok 2017 a že letošní Vánoce dopadnou o dost lépe. Během Vánoc 2016, bohužel, panovala se službami některých dopravců nespokojenost jak mezi obchodníky, tak i zákazníky,“ uvedl Vetyška.

„Nejvíce lidé stále ještě využívají k doručení zboží dopravce. Nicméně v průběhu října jsme otevřeli přes 80 nových výdejních míst a pokrýváme bezmála 90 % české populace, díky čemuž výrazně stoupá podíl osobního odběru,“ popsal Řezáč s tím, že nyní činní 40 %.

Pokračovalo i prolínání internetového a kamenného prodeje

Loni pokračovalo i prolínání internetového a kamenného prodeje. E-shopy otevíraly další výdejny či prodejny v souladu s tím, jak zákazníci preferují osobní odběr. Internetové obchody rovněž navyšují skladové kapacity a vylepšují technické zázemí. „Podle našich údajů se počet kamenných výdejen e-shopů zvýšil vloni na devět tisíc, což je o tisícovku více než za rok předcházející,“ řekl Braverman.

Podle Burgerové u českých zákazníků jasně převažuje vyzvedávání zásilek na výdejnách, které zvyšují jejich důvěryhodnost. „Vyzvedávání na našich Výdejnách radosti jednoznačně převažuje, například v Česku jde přes výdejny momentálně zhruba 70 % zásilek. Lidé stále více využívají možnost objednat si na výdejnu libovolný počet kousků a zaplatit až po vyzkoušení,“ popsala.

Alza.cz kromě doručení zásilek dle požadavků zákazníků a možnosti vyzvednutí přímo na prodejnách i o víkendech nebo dokonce nonstop šla ještě o něco dál. „Jsme první a jediní, kteří nabízí pojízdný e-shop. Pod názvem Alza StreetShop zajíždíme do regionů, přímo za našimi zákazníky,“ uzavřel Kučera.

Zobrazit celou diskusi
Další videa
Články odjinud