Češi na konci roku hodně utráceli, hlavně v e-shopech. Prodejci se radují
Na konci loňského roku Češi hodně utráceli hlavně v e-shopech, tržby rostly obchodníkům s oblečením a obuví. Více se prodávala kosmetika a potraviny. Oznámil to ve středu Český statistický úřad (ČSÚ).
Tržby v maloobchodě bez aut loni v listopadu zrychlily meziroční růst na 7,9 procenta z říjnových dvou procent. Růst zaznamenaly všechny hlavní sortimentní skupiny prodejen. Loňský listopad měl o jeden pracovní den více než listopad 2015, tržby očištěné o kalendářní vlivy se tak zvýšily o 6,7 procenta. Meziměsíčně vzrostly tržby očištěné o sezonní vlivy o 1,9 procenta.
K meziročnímu růstu nejvíce přispěl internetový a zásilkový prodej, ve kterém obchodníci utržili o 32,3 procenta více. Dařilo se také specializovaným prodejnám s počítačovým a komunikačním zařízením, v nichž tržby vzrostly o 10,8 procenta.
Téměř o deset procent vyšší tržby měly i prodejny s oděvy a obuví. Více se prodávalo také farmaceutické, zdravotnické a kosmetické zboží, výrobky pro domácnost a pro kulturu, sport a rekreaci.
Více jsme utráceli za jídlo i opravy aut
Za potraviny se tržby ve specializovaných prodejnách zvýšily o 5,4 procenta a v nespecializovaných prodejnách s převahou potravin o dvě procenta.
Sezonně očištěné tržby za prodej a opravy motorových vozidel vzrostly meziměsíčně reálně o 2,5 procenta. Meziročně se tržby očištěné o kalendářní vlivy zvýšily o 6,5 procenta. „Bez očištění vzrostly o 9,9 procenta, v tom za prodej motorových vozidel včetně náhradních dílů o 11,6 procenta a za opravy o 3,5 procenta,“ uvedl ČSÚ.
Podívejte se, jak vypadala nákupní horečka v Česku těsně před Vánoci: