V Česku bude letos sedm nových „obchoďáků“. Nákupní plocha se rapidně rozšíří
Letos se má zákazníkům v Česku otevřít sedm nových či zrekonstruovaných obchodních center nebo nákupních parků. Jde třeba o rozšíření pražského Centra Chodov, Central Jablonec či Retail Park Třinec. Jejich obchodní plocha bude zhruba 78 tisíc metrů čtverečních, což je větší rozšíření než za dva předešlé roky. V Česku je nyní zhruba 120 obchodních center a 180 nákupních parků, uvádí poradenská firma Cushman & Wakefield.
Výstavba maloobchodních nemovitostí loni zpomalila. „Loňský rok patřil z hlediska nárůstu počtu ploch v shopping centrech k těm velmi skromným, otevřeno bylo pouze jedno klasické shopping centrum – Aupark Hradec Králové (cca 21 000 m2),“ uvedla Martina Drtinová z GfK Czech. Po rekonstrukci byla znovu otevřena Galerie Přerov. Developeři rovněž dokončili šest nákupních parků o nákupní ploše 18 000 m2.
Letos by měla v prodejních centrech přibýt prodejní plocha 78 000 m2, což je více, než bylo postaveno za rok 2015 i 2016 dohromady. Většinou půjde o rozšíření existujících center.
Největším novým projektem je právě rozšíření pražského Centra Chodov s prodejní plochou 35 000 m2. Dále jde o nové nákupní centrum Central Jablonec, rozšíření IGY České Budějovice, rozšíření nákupního parku CPI Retail Park Třinec a tři nové nákupní parky – OC Pražská v Chebu, RP Horní Měcholupy a RP Písek. Letos na podzim se má otevřít i outletové centrum Prague The Style Outlets u pražského letiště. Celková obchodní plocha bude 30 000 m2.
Potenciál mají Praha, Brno, Plzeň i Zlín
„Do budoucna vnímáme potenciál pro výstavbu v centru Prahy, například projekt Savarin na Praze 1, Dejvice Center na Praze 6 nebo Palác Stromovka na Praze 7. Dále potom vidíme jasnou příležitost pro další development obchodních center v centru Plzně, Brna a Zlína,“ uvedl partner a vedoucí pronájmu maloobchodních prostor ve společnosti Cushman & Wakefield Jan Kotrbáček.
Plocha 120 velkých obchodních center dosahuje v Česku zhruba 2,5 milionu m2. Nákupních parků je 180, jejich prodejní plocha je zhruba 800 000 m2. Nákupní park je definován jako stavba zahrnující tři a více obchodů v rámci jednoho objektu s přímými vstupy ze společného parkoviště s celkovou plochou nejméně 1000 m2.
Nákupní centra existují v ČR už 60 let. V lednu 1957 bylo na pražském sídlišti Solidarita otevřeno první moderní obchodní středisko v Praze.
Pro bohaté zahraniční investory výborná investice, která se za pár let zaplatí a pak už jen vydělává prodejem zboží odlišného od západního, za ceny leckdy ještě vyšší, zaměstnancům platí třetinu životního minima u nich.Naše obchody to ruinuje,naše zboží nebere,nebo za nevýhodných podmínek,daně si platí doma, aby z nich dotoval zboží, kterým nás zpětně likviduje.Máme se čím chlubit? A nebo si jen dokazujeme co všechno vydržíme?