Michael: Letenky jsem nedostal, 11 tisíc mi ale dopravce strhl. Ten chybu popírá
Michael (22) chtěl jet s přítelkyní na týden do Anglie. Přes internet se tak pokusil zakoupit dvě letenky. Systém ho ale prý nepustil dál a platba neproběhla úspěšně. Letenky si tudíž druhý den pořídil znovu. Letecká společnost ho ovšem následně zkasírovala i za letenky, které mu prý nikdy nepřišly. Podle dopravce je ale vše v pořádku.
Na dovolenou v Birminghamu se Michael těšil už několik týdnů. Zkazily mu ji ale dvě naprosto zbytečně nakoupené letenky. „Nakupoval jsem online, při samotné platbě se mi ale zobrazilo, že neproběhla úspěšně,“ začíná své vyprávění. Poté, co mu ani na druhý den nepřišly e-mailem letenky či potvrzení, zadal novou rezervaci.
„Podruhé už vše proběhlo v pořádku. Přišlo mi jak potvrzení, tak letenky,“ uvedl. Jenomže při kontrole bankovního účtu přišel šok. „Stržená částka odpovídala celkem čtyřem letenkám!“ popsal Michael. Místo jedenácti tisíc tak zaplatil celkem dvojnásobek. „Na infolince se s námi nikdo nebavil, až na letišti mi paní za přepážkou řekla, že je možné letenky vrátit. A tak jsme v klidu odletěli pryč.“
Jenže hned po návratu přišla krutá realita. „Nejprve mi z reklamačního oddělení řekli, že vidí pouze jednu platbu. Poté, co jsem jim poslal číslo karty, ale už viděli platby dvě,“ popsal. I přesto mu ale pracovník reklamačního oddělení sdělil, že letenky už vrátit nelze. „Nechápu, jak je to možné. Oni měli očividně chybu v systému, nevím, proč za ni mám platit já,“ rozčiluje se Michael.
Dopravce: Potvrzení jsme zaslali
Blesk.cz se tak obrátil přímo na leteckou společnost. „Musíme odmítnout, že by došlo k pochybení na naší straně a že by klientovi nebylo zasláno první potvrzení o koupi letenek. Klient učinil dvě na sobě nezávislé objednávky letenek. Potvrzení o obou objednávkách byla klientovi automaticky systémem zaslána,“ řekla Blesk.cz mluvčí Travel Service Vlaďka Dufková a připojila dvě přeposlaná potvrzení. Z print screenů e-mailové schránky Michaela, které má Blesk.cz k dispozici, ale vyplývá, že potvrzení dorazilo skutečně jen jedno.
„Navíc nechápu, jak je možné, aby mi systém umožnil dvě totožné rezervace ve stejném letadle na stejné jméno. Když už jednou viděli, že tam jednu rezervaci mám, proč mě neupozornili?“ nechápe Michael. „Z naší strany byly aplikovány standardní tarifní podmínky, které refundaci letenek Economy SemiFlexible neumožňují. O podmínkách jednotlivých tarifů se cestující dozví během své rezervace letenky,“ dodala mluvčí.
Právník: Reklamujte platbu u banky
Michael tak bohužel nemá moc velké šance na vrácení svých jedenácti tisíc za zbytečné letenky. Podle právníka Miloše Borovičky navíc doručení či nedoručení e-mailového potvrzení nemá na uzavření kupní smlouvy vliv. „Pokud si to Michael vše naklikal a prošel celým tím procesem nákupu letenek, tak letenku koupil bez ohledu na to, jestli ji zaplatil nebo nezaplatil,“ upozornil Borovička z dTestu. Podle něj potvrzovací e-mail a samotné letenky jsou z pohledu práva až druhotnou záležitostí. „Ale poradil bych reklamaci konkrétní platby přímo v bance, kvůli tomu, že nebyla autorizovaná. To funguje zejména, pokud se nějaká platba dubluje a je evidentní, že je dublovaná,“ řekl odborník.
Podle Borovičky by ale u případného soudu nemusel být Michael úspěšný, dopravce by totiž mohl uzavření smlouvy doložit. „Letecké společnosti navíc často těží právě z toho, že uděláte chybu,“ uzavřel odborník.
ze on si objednal i zpatecni