Pátek 26. dubna 2024
Svátek slaví Oto, zítra Jaroslav
Polojasno 14°C

V řetězcích přijde boom soutěží o drahé ceny. Zákon je přestane brzdit

Slosování účtenek je aktuálně striktně omezeno zákonem. Spotřebitelské soutěže v obchoďácích zažijí ale od nového roku boom...
Slosování účtenek je aktuálně striktně omezeno zákonem. Spotřebitelské soutěže v obchoďácích zažijí ale od nového roku boom...  (Autor: Profimedia)
Autor: zst - 
5. prosince 2016
11:00

Namísto výher v řádu desetitisíců budou moci od nového roku obchodní řetězce vyhlašovat velké soutěže o mnohem dražší ceny. Povolí jim to změna v zákonu o hazardu a loteriích, který podobné akce dosud omezoval. Informace přinesly Hospodářské noviny.

Spotřebitelská soutěž mohla být vypsána pouze s výhrou do 20 tisíc korun. Za celý rok pak nesměl řetězec v takových loteriích utratit více než 200 tisíc korun. Od příštího roku přijde změna.

Nově totiž podobné soutěže budou spadat místo pod zákon o hazardu do „kolonky“ ochrana spotřebitele. Jediným omezením tak budou nekalé obchodní praktiky, jinak si obchoďáky budou moci vypisovat soutěže, jak se jim zlíbí. Kontrolu nad nimi přebere Česká obchodní inspekce, která nahradí daňové úředníky.

Do loterií podle zákona o hazardu budou spadat jen takové soutěže, kde bude na počátku požadován finanční vklad účastníka. „Pořadatelům vadily hlavně dvě věci. Jednak šlo o nízkou hodnotu cen, jednak o to, že určení vítězů nesmělo být založeno na náhodě, zpravidla na slosování,“ řekl deníku právník Petr Glogar z PwC Legal.

Řetězce používaly vědomostní soutěže

Kvůli tomu se dosud o „velké“ výhry v obchodech soutěžilo ve vědomostních otázkách nebo dovednostech. Pokud firma poskytla například automobil, musel zákazník správně zodpovědět vědomostní otázky. Třeba kolik tenisových míčků se do auta vejde.

Soutěže o větší ceny se občas pořádaly, vždy ale s rizikem pokuty od finančního úřadu a sporu o to, jestli je prvek náhody v soutěži obsažen. Úřady často a rozsáhle postihovaly jakýkoliv náznak prvku náhody. Praxí a také na základě rozhodnutí soudů můžeme považovat za zažité pravidlo, že náhoda musela být odsunuta do pozadí dovedností či vědomostí jako rozhodující prvek pro určení vítěze,“ komentoval stávající stav Glogarův kolega Miloš Sochor. Pokuty podle něj řetězce dostávaly pravidelně každý rok, někdy šlo i o miliony korun.

Tesco a Kaufland už se chystá

„Spotřebitelských soutěží chceme po změně zákona využít v co největší míře,“ komentoval novinky mluvčí řetězce Tesco Václav Koukolíček. Obchody pod touto značkou navíc měly problém sjednotit soutěže pro celou střední Evropu, protože v každé zemi platí jiná pravidla. Na Slovensku a v Maďarsku bylo možné vítěze losovat už nyní.

Nové soutěže budou chystat také další z velkých řetězců. „Nedělali jsme žádné spotřebitelské soutěže, které by odporovaly stanoveným pravidlům. Změny tedy vítáme a přizpůsobíme tomu naše marketingové aktivity,“ řekl k tomu mluvčí Kauflandu Michael Šperl. Specifikovat ale firmy soutěže zatím nechtějí.

agfor ( 5. prosince 2016 13:17 )

Dopadne to obráceně. Zboží bude ještě dražší, protože bude muset na ty výhry vydělat.

Zobrazit celou diskusi