Středa 24. dubna 2024
Svátek slaví Jiří, zítra Marek
Zataženo, déšť se sněhem 7°C

Hříšná pošta: Počet zásilek padá, stížností a reklamací je ale čím dál víc

Autor: David Budai - 
25. listopadu 2016
05:48

Zatímco počet zásilek, které Česká pošta každý rok doručí, dramaticky klesá, počet stížností a reklamací ze strany lidí neustále roste. Například jen v roce 2015 řešila pošta 119 tisíc reklamací, z toho více než 19 tisíc bylo oprávněných. Lidé se také častěji obracejí na poštovního ombudsmana a stěžují si kvůli frontám na pobočkách. Jde o stovky stížností ročně.

Zatímco ještě v roce 2010 doručila Česká pošta na 7 milionů poštovních zásilek, o 5 let později (loni) to bylo jen necelých 3,9 milionů, což je propad o 45 procent. Vyplývá to z údajů Českého telekomunikačního úřadu (ČTU), který ze zákona dohlíží na fungování pošty. I on ve svých monitorovacích zprávách konstatuje, že zájem o tyto služby každoročně klesá přibližně o desetinu.

„Přestože dlouhodobě dochází k poklesu počtu přepravených poštovních zásilek u všech základních služeb, v případě obyčejných zásilek je tento pokles zvláště markantní,“ konstatuje ČTÚ s tím, že jde hlavně o poštovní zásilky do 2 kg nebo balíky do 10 kg. „Dlouhodobě ve výše sledovaném období dochází průměrně k meziročnímu poklesu o 12,03 procent,“ stojí v kontrolní zprávě.

Počet zásilek přepravených Českou poštou klesá. Počet zásilek přepravených Českou poštou klesá. | ČTÚ

Poštovní ombudsman se ale nezastaví

Ve stejném období ale zároveň roste počet stížností a reklamací zákazníků. Loni podali lidé celkem 119 769 reklamací, z toho pošta za oprávněné uznala 19 224. Ve stejném roce se 1909 lidí obrátilo na poštovního ombudsmana, který řeší neuznané reklamace – a 33 podání označil za oprávněné. Počet oprávněných reklamací roste od roku 2012. Rok 2011 byl v tomto ohledu dokonce rekordní – přišlo 129 tisíc reklamací a z toho 21 tisíc oprávněných.

Takto si lidé stěžují na Českou poštu. Takto si lidé stěžují na Českou poštu. | Archiv CNC

Čísla se týkají zásilek nabízených v rámci základních služeb poskytovaných ze zákona – jde o běžné poštovní zásilky a balíky, doporučené zásilky do 2 kg, poštovní poukázky nebo cenné zásilky. Do těchto čísel tak nejsou zahrnuty nadstandardní komerční balíky, které pošta nabízí nad rámec základních služeb. Jejich počty dlouhodobě nezveřejňuje, a to pravděpodobně z obav, že by čísla využila konkurence. Ve svých výročních zprávách pouze uvádí, že jejich počet roste, a to řádově o procenta.

Jak je možné, že zatímco počet doručovaných poštovních zásilek rok od roku klesá, počet stížností a reklamací zákazníků až na výjimky zůstává stejný, nebo dokonce roste? Blesk.cz požádal Českou poštu o vyjádření a ta ho přislíbila. Žádné však doposud nedorazilo.

Stížnosti na fronty i doručování

O tom, že přinejmenším pocitově poskytuje pošta horší služby než minulosti, svědčí jak rostoucí počet reklamací a žádostí u poštovního ombudsmana, tak počet stížností na služby. Od roku 2011 jejich počet neklesl pod 1300, rekordně jich pošta zaznamenala před dvěma lety – celkem 2481. Od loňského roku si navíc lidé opět začínají stěžovat třeba na dlouhé fronty na pobočkách, otevírací dobu pošt nebo změnu ukládací pošty. Jde o řádově desítky stížností, suverénně nejvíce si však lidé stěžují na kvalitu dodávání poštovních zásilek.

Blesk.cz se snažil zjistit, proč je tolik lidí s doručováním zásilek dlouhodobě nespokojeno, a požádal poštu o informace, jaká byla úspěšnost v doručování listovních a balíkových zásilek za poslední roky. Pošta to však odmítla s tím, že jde o její obchodní tajemství.

izual ( 25. listopadu 2016 21:14 )

Dnes podáte-14dní hledáte.Děs a hrůza jediná výstižná slova na instituci jménem ČESKÁ POŠTA.

wizo ( 25. listopadu 2016 08:46 )

Co doporučený dopis, to cesta na poštu a hodinové stání ve frontě.... Trpělivost mi došla ve chvíli, když jsem čekal na doporučený dopis o kterém jsem věděl, že příjde. Vzal jsem si volno a čekal na doručovatelku. Dopis nedorazil . Ráno jsem našel ve schránce lísteček, že si mám dopis vyzvednout na poště. Řekl jsem si ne, tohle přece není normální.... Volal jsem na poštu, aby mi vysvětlili proč mi dopis nedoručili a když už doručovatelka byla na naší adrese ( lístek ve chránce ), proč mi dopis nedala? A požadoval jsem, aby mi dopis doručili příští den. Paní (slečna) na poště mi sdělila, že pokud dopis chci, ať si pro něj příjdu, protože jinak ho nedostanu!!!! Chtěl jsem si stěžovat, tak jsem volal na ČP, kde mi sdělovali neustále nové a nové čísla kam mám zavolat..... Výsledek? Po týdnu jsem si pro dopis zašel na poštu a aby toho nebylo málo, byl jsem velmi překvapen, když mi přišlo vyučtování za telefon, protože čísla na které jsem volal, byly tzv. barevné linky a ty nespadají do neomezeného volání ( mé stěžování mě stálo asi 700,-Kč ) Pokud si něco objednávám z e-shopu, který má jediný způsob doručení ČP, jdu okamžitě pryč. Milá Česká pošto, dávám Ti tak rok, maximálně dva........

jarda304 ( 25. listopadu 2016 07:20 )

I když jste doma, tak misto zásilky dodají papírek, abyste si došel na poštu. Pak se nemůžou divit, že na poště je fronta a zájem o jejich mizerne služby klesá. I kdyz si za tuhle ne službu nechaji zaplatit, tak jeste po socialistický vykládají, jak jsou přetižení, soukromník by se tak ne uživil, oni bez monopolu taky ne. Já si z eshopu zásadna nechávám posílat třeba PPL, DVD atd. vzdy mi zavolají a dodají bez problémů a keců

ivoadller ( 25. listopadu 2016 06:47 )

Česká pošta - dnes podáte, za deset let dodáme.

Zobrazit celou diskusi