Hříšná pošta: Počet zásilek padá, stížností a reklamací je ale čím dál víc
Zatímco počet zásilek, které Česká pošta každý rok doručí, dramaticky klesá, počet stížností a reklamací ze strany lidí neustále roste. Například jen v roce 2015 řešila pošta 119 tisíc reklamací, z toho více než 19 tisíc bylo oprávněných. Lidé se také častěji obracejí na poštovního ombudsmana a stěžují si kvůli frontám na pobočkách. Jde o stovky stížností ročně.
Zatímco ještě v roce 2010 doručila Česká pošta na 7 milionů poštovních zásilek, o 5 let později (loni) to bylo jen necelých 3,9 milionů, což je propad o 45 procent. Vyplývá to z údajů Českého telekomunikačního úřadu (ČTU), který ze zákona dohlíží na fungování pošty. I on ve svých monitorovacích zprávách konstatuje, že zájem o tyto služby každoročně klesá přibližně o desetinu.
„Přestože dlouhodobě dochází k poklesu počtu přepravených poštovních zásilek u všech základních služeb, v případě obyčejných zásilek je tento pokles zvláště markantní,“ konstatuje ČTÚ s tím, že jde hlavně o poštovní zásilky do 2 kg nebo balíky do 10 kg. „Dlouhodobě ve výše sledovaném období dochází průměrně k meziročnímu poklesu o 12,03 procent,“ stojí v kontrolní zprávě.
Poštovní ombudsman se ale nezastaví
Ve stejném období ale zároveň roste počet stížností a reklamací zákazníků. Loni podali lidé celkem 119 769 reklamací, z toho pošta za oprávněné uznala 19 224. Ve stejném roce se 1909 lidí obrátilo na poštovního ombudsmana, který řeší neuznané reklamace – a 33 podání označil za oprávněné. Počet oprávněných reklamací roste od roku 2012. Rok 2011 byl v tomto ohledu dokonce rekordní – přišlo 129 tisíc reklamací a z toho 21 tisíc oprávněných.
Čísla se týkají zásilek nabízených v rámci základních služeb poskytovaných ze zákona – jde o běžné poštovní zásilky a balíky, doporučené zásilky do 2 kg, poštovní poukázky nebo cenné zásilky. Do těchto čísel tak nejsou zahrnuty nadstandardní komerční balíky, které pošta nabízí nad rámec základních služeb. Jejich počty dlouhodobě nezveřejňuje, a to pravděpodobně z obav, že by čísla využila konkurence. Ve svých výročních zprávách pouze uvádí, že jejich počet roste, a to řádově o procenta.
Jak je možné, že zatímco počet doručovaných poštovních zásilek rok od roku klesá, počet stížností a reklamací zákazníků až na výjimky zůstává stejný, nebo dokonce roste? Blesk.cz požádal Českou poštu o vyjádření a ta ho přislíbila. Žádné však doposud nedorazilo.
Stížnosti na fronty i doručování
O tom, že přinejmenším pocitově poskytuje pošta horší služby než minulosti, svědčí jak rostoucí počet reklamací a žádostí u poštovního ombudsmana, tak počet stížností na služby. Od roku 2011 jejich počet neklesl pod 1300, rekordně jich pošta zaznamenala před dvěma lety – celkem 2481. Od loňského roku si navíc lidé opět začínají stěžovat třeba na dlouhé fronty na pobočkách, otevírací dobu pošt nebo změnu ukládací pošty. Jde o řádově desítky stížností, suverénně nejvíce si však lidé stěžují na kvalitu dodávání poštovních zásilek.
Blesk.cz se snažil zjistit, proč je tolik lidí s doručováním zásilek dlouhodobě nespokojeno, a požádal poštu o informace, jaká byla úspěšnost v doručování listovních a balíkových zásilek za poslední roky. Pošta to však odmítla s tím, že jde o její obchodní tajemství.
Dnes podáte-14dní hledáte.Děs a hrůza jediná výstižná slova na instituci jménem ČESKÁ POŠTA.