Pátek 26. dubna 2024
Svátek slaví Oto, zítra Jaroslav
Polojasno 14°C

Černý pátek: Nákupní šílenství v Česku se blíží. Na co dát pozor v obchodech?

  • Autor: ula - 
    22. 11. 2016
    20:00

    Black Friday, v překladu Černý pátek, je každoroční událost v USA a Kanadě, kdy většina velkých obchodních řetězců zahajuje výprodeje za výrazně nízké ceny. Lidé jsou zvyklí postávat u obchodů ve frontách několik hodin před otevírací dobou, jen aby mohli vtrhnout dovnitř jako první a uchvátit to nejlevnější zboží. Zda propukne velké nákupní šílenství i v Česku, uvidíme v pátek. Česká obchodní inspekce (ČOI) ale varuje: Dávejte si pozor, ať nenaletíte.

  • 1.Americké zvyky ždímou české zákazníky

    Černý pátek je vždy na konci listopadu, den po Dni díkůvzdání a považuje se za začátek předvánoční nákupní horečky. U nás připadá tento den na 25. listopadu.

    „I čeští podnikatelé hledají příležitosti, jak přilákat do svých obchodů více zákazníků, využívají proto i tento „Black Friday“, stejně jako i jiné převzaté zvyky z USA, např. Halloween nebo svátek sv. Valentýna,“ řekl Blesk.cz Jiří Fröhlich, tiskový mluvčí ČOI.

    Černý pátek ve světě – fronty i rvačky o levné zboží Černý pátek ve světě – fronty i rvačky o levné zboží | Reuters, EPA, ČTK
  • 2.Slevová akce jako každá jiná?

    Na otázku, zda při nákupu během Černého pátku ušetříte, neexistuje podle odborníků jednoznačná odpověď.  „Doporučujeme spotřebitelům, aby se nenechali zlákat marketingovými slovíčky a skutečně si zkontrolovali, zda cena „po slevě“ je skutečně výhodná a zda náhodou nákupem u konkurence „bez slevy“ neušetří, i to se stává. Dále považuji za důležité spotřebitele upozornit, aby nakupovali jen takové věci, které skutečně potřebují či využijí, případně využije ten obdarovaný, komu bych chtěl věc věnovat jako dárek,“ upozorňuje  Fröhlich.

     

    Nenechte se zlákat vábivými slovíčky „sleva“ či „akční cena“, ale skutečně přemýšlejte, zda je takový nákup výhodný a zda výrobek či službu opravdu potřebujete.

    Černý pátek ve světě – fronty i rvačky o levné zboží Černý pátek ve světě – fronty i rvačky o levné zboží | Reuters, EPA, ČTK

  • 3.Nárok na reklamaci

    Pokud nakoupíte zboží ve slevě, máte stále nárok na reklamaci. U spotřebního zboží obecně platí dvouleté právo na reklamaci, a to bez ohledu na fakt, zda zboží bylo, či nebylo „ve slevě“.

     

    Při koupi použitého spotřebního zboží se prodávající může se spotřebitelem dohodnout, že se tato lhůta zkracuje na polovinu, to ale musí jasně vyznačit v dokladu o koupi, stejně jako případné vady koupeného použitého zboží.

    Černý pátek ve světě – fronty i rvačky o levné zboží Černý pátek ve světě – fronty i rvačky o levné zboží | Reuters, EPA, ČTK

  • 4.Během slevových akcí se podvádí neustále

    Jak uvádí ČOI ve svých pravidelných tříměsíčních zprávách, obchodníci při výprodejích klamou po celý rok – bez ohledu, zda se jedná o Černý pátek nebo o jinou slevovou akci. Ve 2. čtvrtletí tohoto roku zkontrolovala ČOI přes 1200 obchodů, které nabízely slevy, a zjistila porušení právních předpisů u 605 z nich a rozdala  pokuty v celkové výši 4 759 000 korun.

     

    Tato kontrolní akce opětovně potvrdila četné a stále se opakující nedostatky, zejména nedostatečné nebo klamavé informace o cenách nabízených výrobků a služeb. Situace v této oblasti nemá klesající tendenci a vzhledem k tomu, že slevové akce probíhají mnohdy celoročně, budeme této problematice věnovat zvýšenou pozornost i v následujícím období,“ uvedl ředitel ČOI Mojmír Bezecný.

    Černý pátek ve světě – fronty i rvačky o levné zboží Černý pátek ve světě – fronty i rvačky o levné zboží | Profimedia

  • 5.Slevy už nyní

    Některé internetové e-shopy lákají na slevové akce už od minulého týdne. Některé dokonce hlásí prudký nárůst tržeb. Většinou se setkáte s lákadly typu „slevy až 80 %“. Slůvko „až“ je mezi obchodníky velmi oblíbené.
    Sleva až 80 % se vztahuje třeba na jeden druh zboží a na ostatní je sleva nižší 20–30 % nebo vůbec žádná,“ varuje právník Lukáš Zelený z dTestu. Prodejci se tímhle trikem snaží udat málo atraktivní zboží nebo takové, ke kterému není příslušenství. „Pokud vidíme slovo až, tak bychom si měli říct, ano, nějaká sleva být může, ale určitě nebude taková, jak je slibovaná,“ radí Zelený. „Pokud už jdeme do prodejny, musíme počítat s tím, že nedostaneme slevu na vše, ale že budeme muset vybírat,“ dodává.
    Že se může jednat pouze o reklamní trik, potvrzuje i Tomáš Braverman, ředitel nákupního portálu Heureka.cz: Je proto dobré opravdu si zkontrolovat reálnou cenu produktů u ostatních prodejců. Díky velkému množství nabídek totiž nemusí nabízená sleva být tou nejvýhodnější cenou na trhu. Už teď jsme zaznamenali desítky produktů, které jsou prezentovány se slevou, i když cena v porovnání Heureky je v řádech stokorun levnější.“
    Černý pátek ve světě – fronty i rvačky o levné zboží Černý pátek ve světě – fronty i rvačky o levné zboží | Reuters, EPA, ČTK

  • 6.Jak má vypadat sleva?

    Podle pravidel a zákona by každý štítek, regál nebo plakát se slevou měl obsahovat informaci o původní ceně, výši slevy a nové ceně. Jinak lze považovat slevu za podvod. „Mnozí obchodníci s těmi cenami manipulují. Uvedou jen procentuální výši slevy anebo tu cenu špatně spočítají, dají tam původní slevu a potom to nějak vypočítají a vyjde jim jiná částka, než by tam měla být,“ doplňuje Zelený. Pokud byste měli pocit, že jste klamáni, stačí se obrátit na ČOI.

    Rvačky, dlouhé fronty a lov zboží: Podívejte se, jak vypadá Černý pátek ve světě:
  • Pepa_Kriz ( 24. listopadu 2016 20:40 )

    Black Friday s poštovným zdarma na http://***.com/h8cxxyy reálné slevy až 50%

    dandova ( 23. listopadu 2016 16:26 )

    Že bych se na to ne...

    cobydup ( 22. listopadu 2016 23:20 )

     Další americký zvyk inplantovaný na malého českého človíčka,Už chybí jen díkuvzdání a nezávislost.

    Zobrazit celou diskusi