Spor o Ježíška: Zmizí kvůli migrantům a cole? Češi ho chtějí zachránit
Ježíšek, nebo Santa Claus? Česko podle iniciátorů výzvy Zachraňte Ježíška čelí náporu komerce a ztrácí se pravý duch Vánoc. Europoslanec Tomáš Zdechovský proto už před osmi lety založil skupinu na podporu Ježíška. Teď má padesát tisíc fanoušků na Facebooku. Přestože sám upustil od sepisování petic, je prý rozhodně pro zachování tradic. Evropa podle něj trochu klopýtla, když kvůli migrantům mizely z ulic vánoční stromky.
O Ježíška se v České republice bojuje dlouhodobě. Dokonce tolik, že vznikly iniciativy na jeho záchranu nebo kampaně proti konkurenčním dárkonošům. „Děti popisují Ježíška jako chlapíka v červené čepici, odráží se to v dekoracích, na adventním kalendáři, v písničkách a filmech. Tento marketing je agresivní a nám se to nelíbí,“ vysvětlila pro Blesk.cz Jitka Fialová z iniciativy Zachraňte Ježíška. Ta vznikla už před osmi lety z popudu současného europoslance Tomáše Zdechovského.
Ten sám přiznal, že v minulosti vedli kampaň proti Santa Clausovi tvrdě. Dnes považuje za důležitější na facebookové stránce, kde je více než 50 tisíc fanoušků, aby rodiče pochopili, že mají svým dětem předávat české zvyky.
„Syn se mě ptal, jestli dostane dvojnásobně dárků, když napíše Ježíškovi i Santovi. Bylo mu líto, že děti nosí čepice se Santou. Založili jsme proto iniciativu a také jsme premiérovi každý rok nosili petici za záchranu Ježíška,“ přiblížil pro Blesk.cz europoslanec Tomáš Zdechovský (KDU-ČSL) začátky svého počínání. Pro nařízení svrchu ale už není, prý má každý začít doma.
Někteří fanoušci záchrany Ježíška však nechodí pro ostrá slova na adresu symbolu amerických Vánoc daleko. „Je to děs, ani komouši nám za 40 let nevnutili dědu Mráze. Ale tenhle fousatej deviant v červeným pyžamu se tu začal s úspěchem uhnízďovat hned po 89,“ vzkázal Josef T. „K nám chodí Ježíšek, pupkatého dědka doma nechceme,“ směje se Lada N.
Kristýna S. naopak nevidí v zaměňování Santy a Ježíška problém, spíš v politice značky, která každoročně propaguje svůj nápoj v reklamě, kde Santa vystupuje. „Všechny děti si už Ježíška představují jako Santu. Ale jsem tolerantní. Nicméně si myslím, že každé dítě má svou představivost,“ řekla žena pro Blesk.cz. Podobně smýšlí také Vojtěch K. „Pokud rodiče s dětmi komunikují, tak moc dobře vědí, kdo je Ježíšek, a spíš ani nevědí, kdo je ten tlustý pán z reklamy,“ uvedl pro Blesk.cz.
Boj o vzhled Ježíška
Miminko, vousatý stařík, nebo ježek? Podobu Ježíška si zřejmě každý vymýšlí po svém. Podle Fialové je však nejhezčí, když můžou děti dát prostor fantazii. „Pro mě to byl ježek s kouzelnou mocí, ale jsou lidé, kteří potřebují konkrétní vyobrazení,“ myslí si.
Iniciativa si dává podle Zdechovského za úkol, aby si děti měly chuť pouštět české pohádky, vyzkoušet si tradice, Ježíška ale nechce stavět před ostatní symboly Vánoc. „Máme v komunitě i několik muslimů, kteří vnímají originalitu českých Vánoc a vůbec je naše symboly neuráží. Nechceme ukazovat, že my máme toho silného „Ježucha“ a neexistuje, aby byl někdo jiný,“ uzavřel Zdechovský. I když podotkl, že Evropa ve snaze vyjít vstříc migrantům klopýtla. A to tak, když sundavala vánoční stromky nebo zakázala v Itálii betlémy.
Výrobce sladkého šumivého nápoje, který vousatého muže proslavil díky reklamě s kamionem, ale nevidí spor. Naopak vidí v obdarování vánoční symboliku. „Takový motiv je v kontextu Vánoc jistě platný napříč různými kulturami, ať už jsou zvyky a tradice v jednotlivých zemích jakékoliv,“ řekla pro Blesk.cz Kateřina Švecová ze společnosti Coca-Cola.
Europoslanec Zdechovský v převleku sněhuláka na podporu Ježíška:
stejně jako Den díkůvzdání, hallowen, sv. Valentýna aj "amerikanismy."
