Čtvrtek 28. března 2024
Svátek slaví Soňa, zítra je Velký pátek / Taťána
Oblačno, déšť 14°C

Češi si kupují auta častěji než Britové. S bohatstvím to ale nemá co do činění

Vrak, nebo nové auto? Češi a lidé na východ od nás kupují víc ojetiny.
Vrak, nebo nové auto? Češi a lidé na východ od nás kupují víc ojetiny.  (Autor: Blesk )
Autor: mib - 
17. října 2016
05:49

Mladí na západě Evropy si půjčí nebo zdědí auto od rodičů, na východě jsou víc odhodlaní je kupovat. Lépe řečeno ve východních zemích jsou lidi po autech stále „žhaví“, i když často pořídí ojetinu i více než deset let starou. Vyplývá to z výsledků nárůstu motorizace, které sleduje ČVUT. Současné trendy pro Blesk.cz vysvětlil Zdeněk Říha z dopravní fakulty. Pražský náměstek pro dopravu Petr Dolínek a dopravní podniky uvedli, že veřejná doprava je finančně stále výhodnější než osobní.

„Mladší lidé z bohatších zemí oddalují pořízení auta a řidičského průkazu do pozdějšího období, s tím souvisí i to, že auto potom méně využívají,“ řekl Zdeněk Říha z dopravní fakulty ČVUT. Uvedl příklad na zahraniční studii, kdy mladí Britové jezdí až o třetinu méně autem v dospělosti, když nemají řidičák hned v osmnácti letech. Říha dodal, že velkou roli v tom hraje tzv. „mamahotel“.

„Figurují v tom čtyři důvody. Město je auty přecpané a člověk víc zvažuje, jestli se mu vyplatí jet autem nebo MHD, mladí žijí u rodičů, tak si auto půjčují od nich. Mít auto není dávno položkou určující sociální status a sociální sítě umožní, že není nutné se nikam přepravovat, ale i tak s lidmi komunikovat,“ upřesnil Říha na základě průzkumu ČVUT, který je mimo jiné určen podle HDP daných zemí, tedy podle jejich „bohatství“.

Boje s veřejnou dopravou

Města přecpaná auty způsobují i to, že lidé hledají nové cesty, jak auta lépe využívat. Podle Říhy existují možnosti sdílení aut už delší dobu, nové jsou ale aplikace, které to nabízí.

„Podle našich výpočtů jednoznačně platí, že tyto sdílené aplikace, když dokážou řidiči nebo taxikáři přivést víc zákazníků, sníží mu náklady na kilometr, kdy přepravuje zákazníka. To může vést ke snižování cen za tyto služby,“ podotkl možnou výhodu sdílení aut. Že by ohrozili existenci MHD, ale vyloučil.

„Pro jednotlivce je to možnost, kdy sdílí auta třeba firmy, ale má to své hranice. Rodina se třemi dětmi si těžko bude sdílet auto, protože potřebuje mít svoje. V tuhle chvíli tyhle aplikace MHD neohrožují. Masa lidí využívá MHD, v tom žádnou revoluci nečekám,“ přiznal Říha.

Dopravní podniky Prahy i Brna se shodly, že mají dopravní síť natolik hustou, aby pokryla spojení v ranních i večerních hodinách. Předplatné kupóny navíc na den zajišťují velmi nízké ceny, a tak sdílenou dopravu nepovažují za konkurenci. „Vzhledem k tomu, že jsem prosadil cenu ročního kuponu, který vychází za deset korun na den, nebude asi nikdy žádná služba individuální dopravy konkurenceschopná,“ řekl pro Blesk.cz pražský náměstek dopravy Petr Dolínek.

Nákupem aut dohnat Západ

Ze studie také vyplývá, že lidé na Východě pořizují auta víc než na Západě. Neznamená to, že by jich vlastnili víc v rámci jedné rodiny, ale východní země včetně nás Západ ještě nedohnali v tom, jestli auta vlastní. Po roce 1989 jich přibylo nejvíce a od té doby trend roste. „Chudší“ země také víc kupují starší auta, v průměru čtrnáct let stará.

Západní státy mají až o polovinu mladší auta. Faktem je podle studie i to, že právě na Východě děti nezdědí auto po svých rodičích, ale protože ho chtějí, kupují starší ojetinu. Podobně je to i se spotřebou energie, protože nová auta mají nižší spotřebu, a tím pádem nižší emisní hodnoty.

Aktuální dění

 

Izraelsko-palestinský konflikt:

ONLINE dění v Izraeli Velitel Hamásu Iron Dome

Válka na Ukrajině:ONLINE dění na Ukrajině

donlabuznik ( 14. února 2019 13:03 )

Češi si sice kupují více aut, ale hlavně těch ojetých. Na nové zkrátka nemají peníze. Já sám jsem si raději vybral na https://www.truck1-cz.com/jina-technika/osobni-auta ojetinu. Za stejné peníze bych totiž tak vybavené nové auto nikde nesehnal.

Zobrazit celou diskusi