Liší se to případ od případu. „Důvody, proč se někde nacházejí odstavné koleje, jsou různé. Některé se využívají pro obracení tramvají, jiné plánujeme znovu zprovoznit a pak jsou ty, které prostě jen připomínají, kudy dříve koleje vedly,“ uvedla v pořadu Selfie z Prahy mluvčí dopravního podniku Aneta Řehková.
Například na Zvonařce v Praze 2 se nacházejí hned dvoje koleje, které najednou končí v dlažebních kostkách. Tramvaje je ale denně využívají – slouží jako trojúhelníkové obratiště.
Tramvaj, která přijede na Zvonařku, se totiž potřebuje otočit o 180 stupňů a jet zpět. Takže zabočí doleva a dostane se na odstavnou kolej. Poté zacouvá doleva na další odstavnou kolej. Tím se vlastně zcela otočila a následně už může jet dopředu.
Kolem hlaváku tramvají
Pak jsou koleje, které dopravní podnik zachovává pro budoucí využití. Ty se nacházejí například v ulici Opletalova vedoucí podél hlavního nádraží. V současnosti na zbytcích trati stojí zaparkovaná auta, to by se ale mělo v budoucnu změnit.
„Uvažuje se, že by tramvajové koleje v Opletalově ulici byly znovu využity pro svůj původní účel. Hlavním důvodem je posílení tramvajové dopravy v centru Prahy a zvýšení dopravní obslužnosti a dostupnosti hlavního nádraží. Kudy by trať vedla dále, je předmětem diskuzí. S vedením tramvajové trati v Opletalově ulici počítáme i v návrhu Metropolitního plánu,“ sdělil mluvčí Institutu plánování a rozvoje Marek Vácha.
Jaký je účel zbytků kolejí před Nuselským mostem, ve Stromovce nebo ve Vysočanech? Na reportáž se podívejte v pořadu Selfie z Prahy. Uvidíte i ženy, které teď chodí nahé Prahou:
Po Praze chodí nahé ženy: Kde a proč? A bezdomovci vyrazí na svatební cestu Matěj Smlsal, David Vaníček