Pondělí 11. prosince 2023
Svátek slaví Dana, zítra Simona
Oblačno, déšť se sněhem 3°C

Značky ze supermarketů pod lupou. Jaká je jejich kvalita a kdo je vyrábí?

  • Autor: ula - 
    12. 10. 2016
    06:01

    Snad každý supermarket má dnes vlastní značku, pod kterou nabízí nejen potraviny, ale například i kosmetiku. Málokdo však ví, že některé řetězce mají značek víc a nemusí se nutně jmenovat stejně jako daný obchod. Často je toto zboží spojováno s nízkou cenou, ale také s pochybnou kvalitou. Jedná se skutečně o nekvalitní zboží? A může se běžný spotřebitel dopátrat jejich výrobce?

  • 1.Co je to „privátka“?

    Je nějaký rozdíl mezi vlastní a nevlastní značkou? „Každá někomu patří, ale v případě vlastních (privátních) značek je vlastníkem obchodník, který je zároveň prodává. Zboží pod privátní značkou však sám nevyrábí, výrobu pro něj zajišťují pečlivě vybrané firmy. Naproti tomu klasické značky většinou patří firmám, které zboží zároveň i produkují,“ vysvětluje Tomáš Zelený, vedoucí právního oddělení časopisu dTest.

     

    V součastné době naleznete vlastní značky u všech obchodních řetězců a uvádí se, že 18 procent veškerého zboží se prodává tímto způsobem. Podíl takzvaných „privátek“ na celkové nabídce se u jednotlivých řetězců liší. U některých tvoří prakticky celý sortiment (Lidl), jiné je prodávají ve větší míře jako alternativu známého značkového zboží (Kaufland, Tesco) nebo je vedou jako doplněk (Globus).

    Co je to „privátka“? (ilustrační foto) Co je to „privátka“? (ilustrační foto) | Profimedia

  • 2.Tuzexová čokoláda

    Kolébkou vlastních značek jsou Spojené státy, kde je obchodníci začali používat už v 19. století. Cílem bylo odebírání zboží přímo od výrobků a sebrat zisky překupníkům a distributorům, což mělo vést ke zlevnění zboží pro konečného zákazníka. V Evropě se privátní značky objevily až v 70. letech 20. století. Pamětníkům se jistě vybaví Tuzex, který prodával pod privátní značkou čokoládu.

    Tuzexová čokoláda (ilustrační foto) Tuzexová čokoláda (ilustrační foto) | archiv Blesk.cz

  • 3.Jak je to s kvalitou?

    Pokud u někoho vidíme plný košík výrobků s privátní značkou, možná to u nás vzbudí úsměv. Pro mnoho lidí se značka ze supermarketu rovná nekvalitnímu zboží. Nelze však řícit, že značky řetězců jsou obecně horší.


    „Výsledky našich nezávislých testů již několikrát podobné tvrzení vyvrátily,“ upozorňuje Zelený a dodává: „Ze stáje vlastních značek pochází i několik vítězů našich testů, např. máslo, špekáčky, nebo dokonce krém proti vráskám.“

    Jak je to s kvalitou? (ilustrační foto) Jak je to s kvalitou? (ilustrační foto) | Profimedia

  • 4.Jak se značky dělí?

    Mezi značkami jednoho řetězce existují rozdíly a každá má svůj význam. V Česku se používají tři základní modely. „Nejčastější je třídění podle ceny a kvality zboží. Klasicky je systém postaven tak, že existuje jedna značka, které se říká „cenový bojovník“, a prodává se pod ní zboží v základní kvalitě za nejnižší ceny. Následuje střední značka nabízející lepší zboží ve střední cenové hladině. A značka prémiová označuje speciální zboží za vyšší ceny,“ přibližuje systém časopis dTest. Příkladem může být Tesco, kde můžeme nalézt cenově nejnižší řadu Tesco Value, střední kvalitu pod značkou Tesco a konečně speciální zboží Tesco Finest.

    Jak se značky dělí? (ilustrační foto) Jak se značky dělí? (ilustrační foto) | Profimedia

  • 5.Kde se zboží bere?

    Výrobky pod privátní značkou se vyrábějí podle přesného zadání obchodníků. „V praxi to funguje tak, že řetězec přijde s požadavkem na nový výrobek určitých kvalitativních parametrů. Poté následuje výběrové řízení mezi výrobci, kteří předkládají své vzorky podle zadaných kritérií. Vítězná firma se pak stává dodavatelem,“ vysvětluje Zelený. Je běžné, že zboží prodávané pod jednou privátní značkou pochází od různých výrobců. Ti mohou sídlit i v různých státech.

    Kde se zboží bere? (ilustrační foto) Kde se zboží bere? (ilustrační foto) | Profimedia

  • 6.Kdo zodpovídá za kvalitu?

    Za kvalitu zboží ručí obchodní řetězce. Řízení kvality výrobků spočívá v tom, že ke každému produktu existuje přesná dokumentace, která popisuje, jak má zboží vypadat - od počtu balení, přes složení, chuťové a vzhledové vlastnosti až po závazná kritéria bezpečnosti výrobku.


    „Pravidelně se také prověřuje, zda se výrobky nešidí na váze a zda se dodržuje smluvená kvalita a chuť. Někteří obchodníci jdou ještě dál a výrobní závody pravidelně kontrolují,“ přibližuje kontroly právník. V případě vlastních značek totiž není šizením poškozen jen spotřebitel, ale také obchodník, který je sám v pozici zákazníka. Navíc za zboží ručí svým jménem a od smluvené kvality se odvíjí i cena, kterou za zboží platí. Mezi obchodníky je běžné i neustálé porovnávání vlastních výrobků s konkurencí, aby se zboží udrželo na srovnatelné úrovni s ostatními.

    Kdo zodpovídá za kvalitu? (ilustrační foto) Kdo zodpovídá za kvalitu? (ilustrační foto) | Profimedia

  • 7.Lze vypátrat výrobce?

    Pokud už vás napadlo, že se pokusíte pídit po výrobci takového zboží, budete to mít těžké. Zjistit to ale můžete jen u některých druhů potravin, zejména u živočišných produktů, například u mléčných a masných výrobků, které musí mít uvedeno v oválku číslo výrobního závodu. Když si dáte tu práci, můžete je vysledovat pomocí tohoto čísla v úředních registrech.


    Snadné to nebudete mít, pokud budete hledat zemi, kde bylo zboží vyrobeno. Povinnost uvádět zemi původu se týká jen omezeného okruhu potravin a dobrovolně tam zemi uvede málokdo.

     

    Většinou ale zboží pro řetězce vyrábějí zavedené podniky, jejichž značky můžete najít v obchodech běžně, a navíc se obvykle jedná o podniky se zvučnými jmény.

    Lze vypátrat výrobce? (ilustrační foto) Lze vypátrat výrobce? (ilustrační foto) | Profimedia

  • 8.Značkoví rekordmani

    V poslední době můžete narazit i na sezónní značky, které se objevují při zvláštních příležitostech, jako jsou Vánoce a Velikonoce, kdy některé řetězce nabízejí speciální lahůdky.


    Rekordmanem v počtu značek je Lidl, který jich má 90 a minimálně 11 značek sezónních potravin. Celosvětově má Lidl zapsáno 1400 obchodních známek. Některé značky se prodávají i v západní Evropě, některé jsou určeny jen pro český trh.

    Značkoví rekordmani  (ilustrační foto) Značkoví rekordmani (ilustrační foto) | Profimedia

  • 9.Značky v českých řetězcích

    Penny Market

    • základní značka: Penny
    • další značky: Karlova koruna, Řezníkův talíř, Dobré maso, Boni, Tanja, Louisa, Bodie, Selection, San Fabio


    Lidl

    • čokolády: Fin Carré, First Nice
    • mléčné výrobky: Pilos, Fruit Jumbo, Promienna
    • zmrzliny: Ballino, Noblissima
    • nápoje: Saguaro, Dizzy, Solevita, Vitafi t, Lord Nelson, Sir Edward, Monte Santos
    • masné výrobky, lahůdky, ryby, mražená jídla: Pikok, Dulano, Baroni, Toppo, Nixe, Nautica, Trattoria Alfredo
    • těstoviny, mouka, cereálie, pečivo: Combino, Castello, Crownfield, Goody, Tiradell, Rivercote, La Cestera
    • džemy: Sympathica, Maribel
    • krmiva: Orlando, Coshida
    • speciální potraviny: Deluxe, Biotrend, Linessa


    Tesco

    • základní značky: Tesco Value, Tesco, Tesco Finest
    • další značky: Tesco Organic, Tesco Pravá Chuť, Tesco Healthy Living, Tesco Light Choices, Spice Cellar, Country Barn, Cerea, Sun Grown, Packer‘s Best, Oak Lane, Oatland


    Kaufland

    • základní značka: K-Classic
    • další značky: Best Farm, Sweet, Exquisit, K-Purland


    Albert

    • základní značky: ah Basic, Albert Quality, Albert Excelent
    • další značky: Albert Veggie, Albert Bio


    Globus

    • základní značky: Korrekt, Globus, Globus Gold


    Billa

    • základní značky: Clever, Billa, Billa Premium
    • další značky: Naše Bio, Vocílka, Chef Menu


    Coop

    • základní značky: Coop Klasik, Coop Quality Standard, Coop Premium
    • další značky: Dle Gusta, Axi, Cori, Cvack Cvack, Dolcezza, Forma, Kiko, Le Special, Niagara, Nový den, Panský dvůr, Ranko, Varoma, Vitium


    Makro

    • základní značky: Aro, Fine Life, Rioba, Horeca Select

     

    Zdroj: dTest

     

    Značky v českých řetězcích (ilustrační foto) Značky v českých řetězcích (ilustrační foto) | Profimedia

marti33 ( 12. října 2016 18:53 )

Kdo si kupuje jídlo vyrobené na západě je těžký idiot a nezaslouží si dobrý život.

wandall ( 12. října 2016 12:37 )

 Tak konkrétně koření pod značkou Korrekt vyrábí firma Nova ze Sobotky. Když tam vloni neprošel audit vzhledem k možnosti znečištění trusem hlodavců, stažené koření se místo likvidace prostě prebalilo do nových obalů a šup zpátky do Globusu...

dzery ( 12. října 2016 12:03 )

Zapomětlivec?Lhář a fanatickej blb.

panda82 ( 12. října 2016 12:02 )

kde jsi žil , na stromě s páskou na očích

Johanus ( 12. října 2016 11:51 )

Tak tu máme klasického zapomnětlivce. Do r. 1989 bylo normální, že se prodával zelený turisťák, že nebylo co v krámě ke koupi, atd. Jaderný spad po Černobylu nebyl, byl. Prostě sajrajt. Carmin zapomíná na genocidu Ukrajinců, kdy Stalin nechal zavraždit vyhladovění k smrti 22 mil. Ukrajinců jen za to, že jej nepodpořili při hlasování. Možno pokračovat, střílení z děl do svázaných Mongolů, vraždy Azerů, atd. Gulagy, kde bez soudu byli vězněni i naši občané nebyly? Byly! Politické procesy u nás nebyly? Byly!!! Vyhazování z práce za nic nebylo? Ano bylo! Carmin žil jinde, já ne! Johanus

Zobrazit celou diskusi
Články odjinud