Křivá zelenina v obchodech? Češi jdou hlavně po „ošklivých“ bramborách

Autor: sou - 
16. září 2016
21:32

Křivá, ošklivá nebo neobyčejná – tak pod tím vším se už měsíc v některých supermarketech prodává zelenina, která nesplňuje přísné estetické normy. Podle prodejců má u Čechů velký úspěch. Nejvíce pak kupují netradiční  brambory a papriky. Iniciativa Zachraň jídlo za tímto zájmem vidí i fakt, že taková zelenina vyjde až o polovinu levněji. Nicméně další distribuce je prý úkolem na další roky.

Prodej „křivé“ zeleniny, tedy té, která nesplňuje přísná kritéria a za normálních okolností by se na pulty vůbec nedostala, má mezi zákazníky velký úspěch. „Můžeme prozradit, že nejprodávanějším artiklem ze sortimentu nestandardního ovoce a zeleniny jsou brambory v balení 1,5 kg,“ uvedl pro Blesk.cz Penny Market.

O nestandardní zeleninu byl velký zájem i na internetovém supermarketu Rohlík.cz, kde ji měli v nabídce zhruba čtyři týdny. „U paprik byla prodejnost ‚křivých‘ kusů téměř stejná jako těch ‚hezkých‘. Více nestandardní zeleniny aktuálně dodavatelé nemají, jakmile ale bude možnost, rádi ji do sortimentu opět zařadíme,“ upřesnil obchodní ředitel online supermarketu Tomáš Jeřábek.

Nestandardní zeleninu prý není jednoduché sehnat

Motivací obou supermarketů je nejen snaha o snížení plýtvání s jídlem, ale také pomoc farmářům s výpěstky, které nesplňují aktuálně nastavená estetická kritéria. Nicméně její sehnání nemusí být zrovna jednoduché. „Ze zkušenosti víme, že nestandardní zeleninu není lehké sehnat, což je také důvod, proč ji v sortimentu nyní nemáme. Věříme ale, že pokud zemědělci budou vědět, že je o tuto zeleninu zájem, dostane se do širší distribuce,“ myslí si Jeřábek.

Radost z tohoto zájmu má i iniciativa Zachraň jídlo, která na plýtvání potravinami upozorňuje už od roku 2014. „Je skvělé, že se vytvořila poptávka po takové produkci, protože to zemědělcům pomůže udat i kusy nestandardních tvarů, které zbytečně končily zaorané v poli, na kompostu nebo ve výkrmnách. Vytvořit logistickou síť, díky které by se mohla začít distribuovat i produkce nižší jakosti, je úkol pro další rok,“ míní Anna Strejcová ze Zachraň jídlo.

Kampaň Jsem připraven podpořilo už deset tisíc lidí 

„Křivá” zelenina by se podle ní mohla využít nejen v obchodech, ale i v restauracích nebo jídelnách. Na tento plán se i samotní zemědělci prý dívají velice pozitivně, protože je v jejich nejlepším zájmu prodat co nejvíc z toho, co vypěstují. „Je to jeden z kroků, které pomůžou snížit plýtvání jídlem, a dobrý signál pro ostatní obchodníky. Samozřejmě je důležité, aby nezůstalo jen u marketingové kampaně a aby se obchody začaly chovat zodpovědně i při přebírání standardních dodávek ovoce a zeleniny,“ upozorňuje Strejcová s tím, že plýtvání jídlem probíhá jak ve výrobě, tak při prodeji i u spotřebitelů a postupnými kroky se nám podaří ho snížit. 

Iniciativa Zachraň jídlo na podporu prodeje „křivé“ zeleniny už v minulosti uspořádala například happening Křivá polévka, kdy u Národního divadla zadarmo rozdávali porce tří druhů polévek uvařených právě z esteticky nevyhovujících zeleniny. Každoročně také pořádají takzvaná paběrkování, kdy dobrovolníci na polích sbírají plodiny a pak je předávají do Potravinové banky. V červnu pak spustili kampaň Jsem připraven. „Na webu, který jsme spustili, se už podepsalo skoro 10 000 lidí, že jsou ochotní si takové pokřivené výpěstky kupovat,“ uzavřela Strejcová. 

djaba ( 17. září 2016 21:50 )

Takový odpad nám prodával minulý režim .A pro naši malou kupuji velmi vybranou zeleninu i ovoce .Styděl bych se takový humus i přinést domů .

kadlicek ( 17. září 2016 08:20 )

Prebohá, kto móže takú něvzhľadnú a hnusnú zelenínu konzumováť ??? Veď aj všeliké komíse EU sa tejto otázke venujú a snažijá sa o to aby zme kultúrno požeráli ibá prekrásné výpestky podľa noriém EU a my Čechovjá všetké tjéto snáhy sabotújeme a zme schopný nacpávať sa takým odpádom.

Zobrazit celou diskusi
Další videa
Články odjinud