Smutná statistika: Každé sté dítě propadne hned v první třídě
Čtvrtkem definitivně skončily letní prázdniny a tisíce dětí se poprvé vydaly do školy. Jak se s tím vypořádávají? Hůře, než by se na první pohled mohlo zdát. Ve školním roce 2015/2016 opakovalo první třídu základní školy 1 284 dětí. To znamená, že z celkového počtu 117 474 propadl každý stý prvňáček.
Ve školním roce 2015/2016 navštěvovalo první třídu podruhé 1284 dětí, přičemž o rok dříve nastupovalo do prvních ročníků asi 118 000 žáků. Přibližně jedno procento propadlých hned v první třídě bylo i v dřívějších letech. Na šokující statistiku upozornila organizace Člověk v tísni.
Analytik sdružení Daniel Hůle to považuje za důkaz, jak je pro některé děti nástup do školy složitý. „Přitom například ve skandinávských, ale i v dalších západoevropských zemích je zcela běžné, že se na základní škole nepropadá vůbec, natož v první třídě,“ uvedl.
Na skutečnost, že by se první třída spíše než na výkon měla více zaměřit na adaptaci dětí, již v roce 2015 upozornila studie společností Tady a Teď a Demografické informační centrum o přínosu povinného ročníku předškolního vzdělávání.
Na každém stupni základní školy je v Česku možné propadnout jednou. Od druhého do pátého ročníku je propadlých přibližně polovina ve srovnání s první třídou. Další vlna přichází v 6. ročníku, tedy na začátku druhého stupně.
Na propadání a školní neúspěch obecně má největší vliv vzdělání rodičů. „Zjednodušeně řečeno: žije-li dítě s rodiči, kteří sami absolvovali maximálně základní školu, je velká pravděpodobnost, že na základní škole propadne,“ uvedl Hůle.
Největší podíl prvňáčků propadá v Ústeckém a Moravskoslezském kraji, což kopíruje zastoupení sociálně znevýhodněných dětí v jednotlivých krajích. Problémy dětí se prohlubují, pokud nenavštěvují žádné předškolní zařízení.
jj, my jsme to naopak neměli umět, abychom se ve škole nenudili, až se to budou učit ostatní ... ovšem to byla jiná doba, jiné století ... vlastně tisíciletí