Smutná statistika: Každé sté dítě propadne hned v první třídě

Autor: Mii, ČTK - 
1. září 2016
13:28

Čtvrtkem definitivně skončily letní prázdniny a tisíce dětí se poprvé vydaly do školy. Jak se s tím vypořádávají? Hůře, než by se na první pohled mohlo zdát. Ve školním roce 2015/2016 opakovalo první třídu základní školy 1 284 dětí. To znamená, že z celkového počtu 117 474 propadl každý stý prvňáček. 

Ve školním roce 2015/2016 navštěvovalo první třídu podruhé 1284 dětí, přičemž o rok dříve nastupovalo do prvních ročníků asi 118 000 žáků. Přibližně jedno procento propadlých hned v první třídě bylo i v dřívějších letech. Na šokující statistiku upozornila organizace Člověk v tísni. 

Analytik sdružení Daniel Hůle to považuje za důkaz, jak je pro některé děti nástup do školy složitý. „Přitom například ve skandinávských, ale i v dalších západoevropských zemích je zcela běžné, že se na základní škole nepropadá vůbec, natož v první třídě,“ uvedl.

Na skutečnost, že by se první třída spíše než na výkon měla více zaměřit na adaptaci dětí, již v roce 2015 upozornila studie společností Tady a Teď a Demografické informační centrum o přínosu povinného ročníku předškolního vzdělávání. 

Na každém stupni základní školy je v Česku možné propadnout jednou. Od druhého do pátého ročníku je propadlých přibližně polovina ve srovnání s první třídou. Další vlna přichází v 6. ročníku, tedy na začátku druhého stupně.

Na propadání a školní neúspěch obecně má největší vliv vzdělání rodičů. „Zjednodušeně řečeno: žije-li dítě s rodiči, kteří sami absolvovali maximálně základní školu, je velká pravděpodobnost, že na základní škole propadne,“ uvedl Hůle.

Největší podíl prvňáčků propadá v Ústeckém a Moravskoslezském kraji, což kopíruje zastoupení sociálně znevýhodněných dětí v jednotlivých krajích. Problémy dětí se prohlubují, pokud nenavštěvují žádné předškolní zařízení.

Lena2006 ( 2. září 2016 14:11 )

jj, my jsme to naopak neměli umět, abychom se ve škole nenudili, až se to budou učit ostatní ... ovšem to byla jiná doba, jiné století ... vlastně tisíciletí

Lena2006 ( 2. září 2016 14:08 )

Pokud si pamatuji, tak za mého dětství chodily cikánské děti rovnou do pomocných škol a pokud byly extrémně dobří, tak jednotlivec byl přeřazen do běžné školy.

Lena2006 ( 2. září 2016 14:05 )

Kdo nebo co znamená (je) sociálně znevýhodněné dítě? To, jehož rodiče jsou chudí - mamon nemá vliv na inteligenci, s tou se dítě rodí a na její rozvoj se stačí dětem věnovat. Nebo jsou to (pode krajů) cikáni a ti jsou naopak sociálně zvýhodňovaní víc, než je zdrávo na úkor ostatních dětí

tomik007 ( 1. září 2016 20:22 )

Pokud se tam ovsem nepropadne treba cela skola

jote ( 1. září 2016 19:15 )

Hodně států záp.Evropy nezná pojem dítě propadlo, tam se prostě nepropadá, dle mého kamaráda učitele to může mít na děti velmi pozitivní vliv

Zobrazit celou diskusi
Další videa
Články odjinud