Učitelům zvýšení platů nestačí: Do čtyř let chtějí brát přes 46 tisíc
Školské odbory žádají, aby se platy učitelů v každém z následujících roků zvýšily alespoň o 15 procent. Při zohlednění růstu průměrných mezd by se tak výdělky pedagogů měly do roku 2020 dostat nad hranici 130 procent průměrné mzdy. Kampaň Konec levných učitelů proto bude pokračovat i poté, co stát vyčlení na platy učitelů od září o osm procent více peněz než dosud.
Toto jednorázové přidání hodnotí odbory pozitivně, ale nepovažují ho za definitivní řešení. „Požadujeme minimálně 15 procent do objemu mzdových prostředků, nikoliv do školství jako takového. Abychom těch 130 procent průměrného platu dosáhli, tak by tři roky muselo být 15 procent. S tím, že se předpokládá, že v ostatních resortech poroste plat o pět procent,“ řekla na úterní tiskové konferenci místopředsedkyně školských odborů Markéta Seidlová.
Pokud by odbory své požadavky prosadily, průměrný plat učitelů by se v roce 2020 dostal na 46 409 korun. Počítají, že průměrná mzda v té době bude 33 300 korun.
Vedle požadavku na růst platů se kampaň zaměří také na přibývající pracovní povinnosti pro učitele. „Chceme upozornit na zvýšenou zátěž pro učitele. Také se změnami v inkluzi zaváděnými od září, které budou vyžadovat přípravu individuálních vzdělávacích plánů nebo konzultaci s asistentem. Také připravovaný kariérní systém bude přinášet další zátěž pro pedagogické pracovníky,“ poznamenala Seidlová.
Předseda školských odborů František Dobšík dále doplnil, že konkrétní podoba kampaně se bude upravovat podle vývoje jednání. Na konec září plánují odbory velkou konferenci, na které společně s ministryní školství Kateřinou Valachovou (ČSSD) připomenou Chartu učitele. To je mezinárodní doporučení týkající se postavení učitelů přijaté v roce 1966.
Školské odbory žádaly od příštího roku pro učitele alespoň deset procent navíc. Přidání o osm procent, ale už od letošního září, jejich požadavek v horizontu roku 2017 prakticky splnilo. Přidání je rozděleno na šest procent do tarifní složky platu a dvě procenta na odměny, jejichž rozdělování je v kompetenci ředitelů.
Zvláštní, moje švagrová učila němčinu za OA - za komunistů na SEŠ Vinohradská. Říkala mi, že doba, kdy za komoušů holka, která nezaúčtovala, neodmaturovala, je dávno pryč. Odmaturuje každá, protože škola má peníze na žáka. I na ni byly tlaky, že každá musí odmaturovat. Odešla, přestože byla v poledne doma a čistá hlava. Žena mého kolegy učí první třídu na ZŠ - v poledne doma, čistá hlava. Ještě si - což nechápu - může přitáhnout jídlo ze školní jídelny a nevaří. A debilní kecy, že každý může jít dělat učitele - to mám nejraději. To už bychom nemohli říct, že v restauraci blbě uvařili - protože jdi to dělat! Neochotný prodavač? Jdi to dělat! Nepříjemná zdravotní sestra? Jdi to dělat? Ono vážená paní, učit může dnes také kdekdo, protože peďák vystuduje každý, to se nezlobte Vzpomněl jsem si, jak kolega - ČVUT - napsal kdysi své ženě diplomku na peďáku, přečetl 1 knihu a napsal něco o dětech v kolektivu a bylo to vyhodnoceno jako jedna z nejlepších diplomek Dlouho se tím bavil