Objednávka úředníka na určitou dobu, speciální aplikace pro hlášení závad, osobní strážník nebo třeba úředník v terénu. Některá česká města a obce se snaží svým občanům vycházet vstříc a nabízejí jim nejrůznější „vychytávky“ usnadňující život. Ministerstvo vnitra při svém zjišťování, jak jsou města otevřená a přístupná, narazilo přitom na několik zajímavých nápadů.
Osobní strážník i pojízdný úřad: Která města mají nejlepší „vychytávky“?
1.Žďár nad Sázavou
Úředníci na dosah
Přehledný seznam všech úředníků, kontakty na každého z nich, číslo patra i čísla jejich kanceláře. Obyvatelé Žďáru nad Sázavou mají všechny úředníky pod kontrolou, a to doslova. U každého z nich totiž svítí zelený nebo červený čtvereček, podle toho, zda jsou, či nejsou v práci. Kontakty jsou doplněny také QR kódy pro snadné vložení čísla do telefonu.
2.Bohumín
Aplikace pro hlášení závad
Jak nejefektivněji monitorovat závady ve městě? Takovou otázku si položili úředníci Bohumína a do všeho zapojili místní obyvatele. Pomocí jednoduché mobilní aplikace může každý během okamžiku nahlásit rozbitou lavičku, poškozených chodník či jakoukoliv jinou závadu.
Aplikace chytře umožňuje přiložit fotografii nebo zaslat přesnou polohu pomocí aktuální GPS souřadnice. Místo se okamžitě zobrazí v mapě červeně, a jakmile město problém vyřeší, zezelená. Kdo nemá chytrý telefon, může využít k nahlášení také formulář na webu.
3.Šumperk
Rezervační systém
Pokud si potřebují vyřídit něco na úřadě, nemusí lidé ze Šumperka čekat ve frontách. Na webu města si snadno zjistí, jak velká je momentálně obsazenost jednotlivých přepážek, kolik lidí čeká ve frontě a jaká bude přibližně doba čekání. Pro vyřizování dokladů nebo záležitostí na odboru dopravy je navíc možné si místo na určitou dobu rezervovat.
4.Most
Pojízdný úřad
Speciální službu pro své občany nabízejí mostečtí úředníci. Pokud jsou lidé hendikepovaní, v tíživé situaci nebo třeba ve výkonu trestu, mohou na vyžádání úředníci vyrazit přímo za nimi. Službu využívají také senioři nebo lidé, kteří se osobně nemohou na úřad kvůli problémům dostavit, a je k dispozici zdarma.
5.Kladno
Czech POINT v obchodě
Více než 60 tisíc obyvatel Kladna si může zažádat o výpisy z rejstříků nebo uředně ověřit dokumenty na speciální pobočce Czech POINTu, která je umístěna přímo v místním nákupním centru. Lidé si na vyřizování těchto záležitostí při nákupu už zvykli, o čemž svědčí i neustále rostoucí vytížení této pobočky. Jen za loňský rok tam bylo zpracováno na 13 tisíc žádostí.
6.Chomutov
Osobní strážník
Kdo se ve své čtvrti necítí bezpečně, zavolá svému strážníkovi. Tak to alespoň funguje v Chomutově, kde městská policie spustila projekt Váš strážník. Pokud lidé něco potřebují, mohou se na konkrétního policistu, který má danou oblast na starost, obrátit prostřednictvím webu, telefonu nebo e-mailu. Součástí projektu je také tzv. pocitová mapa, kde mohou občané vkládat hodnocení, jak se cítí bezpečně v dané lokalitě. Momentálně jsou k dispozici čtyři strážníci.
7.Olomouc
Odpady snadno a rychle
Pokud někomu v Olomouci chybí popelnice na tříděný odpad, komunální odpad nebo třeba biopopelnice, stačí poslat na úřad přes web žádost a město ji přiveze. Jednu nádobu získají lidé zdarma. Objednávkový systém je doplněn i přehlednou mapovou aplikací, na které je možné zjistit rozmístění kontejnerů či místa, kde jsou sběrny.
Podobně jako Šumperk si mohou zájemci také zkontrolovat, jak dlouhé jsou na přepážkách fronty a případně se objednat na konkrétní čas.
Buďte první, kdo se k tématu vyjádří.