Sobota 20. dubna 2024
Svátek slaví Marcela, zítra Alexandra
Oblačno, déšť 8°C
Nejčtenější
na Blesk.cz

Pivo pod mírou je stále největší hřích hospod. Chybují i při účtování

Autor: Tomáš Polák - 
11. srpna 2016
15:30

Téměř každá druhá restaurace nebo hospoda nedodržuje míru nápojů, předražuje nebo neuvádí dopředu cenu svých produktů. Ukázala to data České obchodní inspekce za posledních 12 měsíců. Inspektoři v Jihomoravském a Zlínském kraji dokonce hlásí celkem 63 procent chybujících provozoven jen z poslední mimořádné kontrolní akce v restauračních zařízeních s nočním provozem.

„Pracovníci České obchodní inspekce v Brně provedli mimořádnou kontrolní akci v 19 restauračních zařízeních s nočním provozem v Jihomoravském a Zlínském kraji. Více než 60 procent provozovatelů nedodržuje míru, předražuje a neuvádí cenu podávaných nápojů a jídel,“ uvádí inspekce v aktuální zprávě. 

Z 19 vybraných provozoven s nočním provozem chybovalo celkem 12 restauračních zařízení. V porovnání s národním průměrem je na tom Jihomoravský a Zlínský kraj hůř. Podle nejnovějších dat České obchodní inspekce totiž průměrně chybuje 45 procent provozoven.

„Česká obchodní inspekce eviduje v tuto chvíli za posledních 12 měsíců (od 1. 8. 2015 do 31. 7. 2016) 3143 kontrol provozoven veřejného stravování, 1424 se zjištěním,“ řekl pro Blesk.cz mluvčí inspekce Jiří Fröhlich. „Nejčastější prohřešky jsou podobné, tedy nepoctivost při prodeji (nedodržení deklarované míry podávaného nápoje), neseznámení spotřebitele s cenou, nesprávné účtování,“ dodal. Celková výše pokut se tak za jeden rok vyšplhala na 4,1 milionu korun.

Za nižším průměrem může stát také to, že statistika neuvádí zvlášť kontroly nočního a denního provozu. „Obecně noční kontroly odhalí zpravidla daleko více nedostatků než kontroly prováděné přes den,“ říká ředitel Inspektorátu pro Jihomoravský a Zlínský kraj Karel Havlíček ze své skoro třicetileté zkušenosti. Sám prý posílá inspektory hlavně navečer.

Podmíráku se braňte

„Spotřebitel má v každém případě ze zákona právo vědět, kolik čeho dostane a kolik za to zaplatí, musí to vědět dopředu a neměl by se na to ptát,“ prozradil ředitel. Provozovatel tak musí umožnit zákazníkovi si někde přečíst, kolik stojí například jeho oblíbené pivo, a to nejčastěji v jídelním či nápojovém lístku.

„Pokud má kupující pochybnosti, že prodávající nedodržel to, co deklaroval v nápojovém lístku, tak má povinnost umožnit spotřebiteli si to překontrolovat,“ řekl Havlíček. „Pokud například dostanete podmírák piva a budete to hned vidět, že je pivo pod ryskou, tak samozřejmě musíte v tu chvíli to reklamovat,“ radí ředitel. Barman má povinnost pivo dotočit, vyměnit anebo po zákazníkovi vůbec nepožadovat jeho zaplacení.

„Pokud vám pivo natočí do sklenice bez rysky, což může, tak vy máte právo říct, že se vám ta míra nezdá. Prodávající je pak povinen poskytnout vám takovou součinnost, aby vás přesvědčil o skutečném objemu,“ dodal ředitel. Prodávající vám musí například dát cejchovaný půllitr na změření, nebo jiný typ odměrky, pomocí které se spotřebitel přesvědčí.

Místo půllitru někde čepují 0,47 litru

Některé restaurace raději rovnou uvádí menší objem svých nápojů. Některé restaurace raději rovnou uvádí menší objem svých nápojů. | Reprofoto pivnice U Pinkasů

Jako reakci na „přísné“ inspektory už některé restaurace „pro jistotu“ ve svých nápojových lístcích raději rovnou uvádějí menší objem třetinky nebo půl litru piva. Například známá pražská pivnice U Pinkasů nabízí místo půllitru 0,47 litru, na to narazíte také v nápojovém lístku Malostranské besedy. Místo obvyklé třetinky zase provozovatelé raději uvádějí 0,27 l.

lesnismes ( 16. srpna 2016 00:20 )

Cesko je skrz nazkrz prolezle korupci ,zlodejnamy ,podvody a obecnou nemoralnosti.Ktery normalni clovek by v takovem state asi chtel zit Vzdyt i chudaci valecni uprchlici od tud berou nohy na ramena,nedivim se.A lepsi to nebude.

zednik ( 11. srpna 2016 17:35 )

V průměru to dělá necelé tři tisíce na jednu pokutu. Pro hospodského pouhé drobné.Zaplatí a druhý den jede dál ve starý koleji...

Zobrazit celou diskusi