Česko bude moci už v příštím roce začít s budováním některých z desítky významných dopravních staveb, které dosud blokovaly staré posudky vlivu na životní prostředí (EIA). O dohodě s Evropskou komisí ve středu v Bruselu informoval premiér Bohuslav Sobotka, který se na věci v úterý domluvil s předsedou unijní exekutivy Jeanem-Claudem Junckerem. Projděte si přehledně, kterých staveb se výjimka bude týkat.
Dálnice budou, Česko se dohodlo s Unií. Které stavby se mohou konečně rozjet?
1.Královéhradecká dálnice D11 do Polska
Z Hradce Králové do Smiřic a později až do Jaroměře. Klíčová spojka východních Čech a Polska byla jednou z ohrožených staveb. Zpozdit se mohla až o 4 roky. Česko totiž nemá pro stavby nové posudky vlivu na životní prostředí. Dálnice se přitom do vytoužené „mezistanice“ Hradce Králové sune šnečím tempem.
2.D35 Opatovice–Časy–Ostrov
Okolí Hradce Králové se týká také stavba D35 mezi Opatovicemi a Ostrovem. I tady bylo posuzování vlivu na životní prostředí (EIA) vypracováno podle starého zákona z r. 1992. Jde o jednu z největších zakázek na stavbu dálnic za poslední roky, staví se dva úseky v celkové délce téměř 26 kilometrů. Dálnice by měla ulevit stávající silnici č. 35 a také přetížené a neustále opravované D1.
3.Obchvat Českých Budějovic
Cesta kolem „hlavního města“ jižních Čech se měla začít stavět letos, místním ale pořádně zatrnulo, protože ani tato stavba u Evropské komise přísnými kritérii neprošla. Vláda ji ale zařadila mezi prioritní, společně s dalšími devíti, a premiér Sobotka pro ni tak byl schopen vyjednat výjimku. Stavět by se tedy mělo nadále i tady.
4.Obchvat Frýdku-Místku
Zdržování, zdržování, zdržování... Radní slezského města měli důvod k nervozitě hned dvakrát. Nejdříve ministerstvo dopravy rozdělilo zakázku na obchvat na dvě samostatné části a místní oprávněně reptali, že půjde o zbytečné průtahy. Pak přišly ještě horší zprávy. Obchvat se zdrží o několik let kvůli zastaralému posudku EIA. Alespoň z poloviny si tedy ve Frýdku-Místku mohou oddychnout. Stavět se bude dál, i když stále „nadvakrát“.
5.Prodloužení D6 směrem na Karlovy Vary
Na odlehčení netrpělivě čekají také Lubenec, Řevničov a Krušovice – obce na cestě z Prahy do Karlových Varů. Tam by se postupně měla protahovat dálnice D6, uvedená místa by ale měla minout. Problematické je, že silnice se vine nejen Středočeským a Karlovarským krajem, ale také Ústeckým. Denně tudy projedou tisíce aut. I proto by se komunikace měla po celé délce rozšířit na 4 pruhy.
6.D49 Hulín–Fryšták
Zahájit se měla také stavba důležité tepny z Hulína do Fryštáku ve Zlínském kraji. Propojení regionu se zbytkem republiky se táhne už neúnosně dlouho, tamní úředníci věřili, že by se po dálnici mohlo jezdit už v roce 2011. O pět let později se stále ani nezačalo. Nejprve nebyly peníze, pak se v okolí objevil křeček polní, kterého bylo třeba přestěhovat, pak přišla EIA. Udělení výjimky je krokem kupředu, tím následujícím by mělo být právě přesídlení křečka.
7.Obchvat Otrokovic
Lidé na Zlínsku navíc čekají ještě na jednu stavbu a tou je obchvat Otrokovic. Byrokracie totiž stopla i tento projekt, který je součástí D55. Pokud už vše půjde hladce, bude se moci stavět od začátku roku 2017. „Důležité je, aby se obchvat dokončil ještě před úpravou železniční trati ze Zlína, protože už nyní je kvítkovická křižovatka neúměrně zatížená,“ zmínil před několika měsíci jedno z nejvyužívanějších dopravních míst v regionu otrokovický starosta Jaroslav Budek.
8.D1 Říkovice–Přerov
Prioritní dopravní stavbou je pro vládu také „nekonečná“ D1, stavět se tak bude i mezi Říkovicemi a Přerovem. V rámci projektu je vykoupeno přes 96 % pozemků a stavbě už by tak nemělo v nejbližší době nic bránit. Aktivně se tu přitom angažuje například exministr dopravy Antonín Prachař. Ten radí přerovské radnici v oblasti dopravních staveb.
9.Silnice I. třídy
Zatímco Opava se loni modernizace silnice směrem na Ostravu dočkala, Ostrava ulehčení některým svým částem ještě ne. Silnice I. třídy č. 11, známá jako „prodloužená Rudná“, se také zasekla na posudcích vlivu na životní prostředí a Porubě ani třídě 17. listopadu se tak v Ostravě ještě neulevilo. Stavba má vyjít na tři miliardy korun a otevřít ji ŘSD chtělo nejpozději koncem roku 2018. Díky EIA se to ale stihnout nemusí, i když proces schvalování v Evropské komisi je v tomto případě odblokován.
10.Modernizace železnice Sudoměřice–Votice
20 kilometrů moderní tratě za 5,4 miliardy korun. To je úsek na trase Praha – České Budějovice, kde by se mělo začít s rekonstrukcí letos. Mezi Sudoměřicemi a Voticemi by se mělo po nové trati jezdit nejdříve v roce 2020. Vlaky by tu pak mohly jezdit až 160 km/h místo nynější maximální stovky. „Na trati budou také dva tunely, Deboreč o délce 660 a Mezno o délce 840 metrů,“ komentoval přestavbu Marek Illiaš z Ředitelství silnic a dálnic.
Buďte první, kdo se k tématu vyjádří.