Vlak na letiště v Praze pojede nejdřív v roce 2023, přiznal Sobotka
Plánovaná trať na pražské letiště bude hotová mezi roky 2023 a 2024 a vyjde na 20 miliard korun. Na pondělním setkání s novináři to řekl premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD). Ministr dopravy Dan Ťok (ANO) uvedl, že se nyní počítá s variantou vedoucí tunelem přes Střešovice. Je to dražší varianta a prosazuje ji radnice Prahy 6. Není však jisté, zda na ni přispěje Evropská unie.
„Jediný problém je s jedním malým úsekem této stavby, což je propojení mezi Dejvickou a Veleslavínem,“ uvedl Ťok. Radnice dlouhodobě prosazuje podpovrchovou variantu. Evropské orgány ale Česko vyzvaly, aby stát plán na trať, která povede na letiště a dále do Kladna, v tomto území zlevnil. Zlevnění ovšem radnice odmítá. Podle ministra hrozí, že kvůli tomuto úseku nebude celý projekt postaven.
Pokud se nepodaří prosadit proplacení raženého tunelu z evropských peněz, bude muset Česko najít jiné vlastní zdroje. Pro celý projekt, dříve označovaný za rychlodráhu na letiště, se počítá se spolufinancováním z Operačního programu doprava II.
Pondělní jednání premiéra s představiteli Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) a ministerstva dopravy se kromě trasy týkalo i přípravy vysokorychlostních tratí. Úřad má vládě do konce roku předložit materiál, který bude popisovat vývoj přípravy železničních spojení pro rychlost nad 300 kilometru v hodině.
Dvoukolej. elektrifik. želez. spojení Prahy a letiště VH je vládní priorita. První úseky se mohou začít stavět 2019, dokončení celku 2023-24
— Bohuslav Sobotka (@SlavekSobotka) 6. června 2016
Pokud jde o přípravu vysokorych. tratí v ČR, je prioritou spojení Praha-Drážďany a Praha-Brno. První úsek by se mohl začít stavět kolem 2025
— Bohuslav Sobotka (@SlavekSobotka) June 6, 2016
Místo vybudování celé nové vysokorychlostní tratě je podle Sobotky reálnější vytvořit napojení na rychlotratě v západní Evropě přes Berlín a Drážďany. Přeshraniční spojení Drážďany - Praha sice zatím v německém plánu na rozvoj vysokorychlostní železnice vysokou prioritu nemá, vláda se ale pokusí tento stav napravit. Také se uvažuje o vysokorychlostním propojení Prahy a Brna, které by dále logicky pokračovalo na Vídeň, Bratislavu a Budapešť.
Podle Sobotky by mohlo být jasné, jak se německá strana k revizi svého plánu rychlostních tratí staví ještě letos nebo příští rok. Pokud bude trať zařazena do spolkového plánu dopravy, bude zřejmé, že má německá strana chuť na tomto spojení spolupracovat a je reálné i její financování z evropských peněz. Do roku 2025 by se pak mohl začít stavět první úsek z Prahy do Litoměřic.