Řidič MHD nepomohl napadené ženě. „Lepší je zůstat v kabině,“ chápe odborář
Předpisy dopravního podniku jsou jedna věc, realita všedního provozu jiná. Zasahovat do konfliktu cestujících se řidičům nemusí vyplatit, řekl v rozhovoru pro Blesk.cz předseda autobusových odborářů pražského dopravního podniku Václav Pospíšil. Podle něj se pak často do problémů dostane samotný řidič a výjimkou nejsou ani vážná zranění. Debatu vyvolal nedávný incident, kdy v MHD zaútočil muž na těhotnou ženu. Té nikdo nepomohl.
Nedávný incident, při kterém v pražském autobusu napadl neznámý útočník těhotnou ženu, rozvířil diskuse o tom, jestli by řidiči dopravního podniku měli zasahovat do konfliktů cestujících. Provozní předpis sice řidičům ukládá, aby v případě ohrožení bezpečnosti pasažérů zasáhli a učinili vhodná opatření, rozhodně by tak ale neměli činit ve chvíli, kdy by to mohlo hrozit jejich vlastní zdraví.
„Je to strašně složité. Když autobusák zasáhne a ukáže se, že to bylo nepřiměřeně, tak z toho má problém. Anebo se stane, že skončí v nemocnici,“ říká Václav Pospíšil, předseda Odborového sdružení základních organizací DP hl. města Prahy (OSZO DP-A), které sdružuje převážně autobusové řidiče.
Odboráři: Zůstaňte v kabině!
Odbory radí, aby řidiči z kabiny raději vůbec nevycházeli. „Doporučujeme řidičům se do konfliktů mezi cestujícími moc nemíchat. Většinou to odnese řidič. Máme strašně moc pracovních úrazů, když se stane, že se tam dva hádají. Řidič to řeší, ti dva se pustí do řidiče,“ tvrdí Pospíšil.
Řidiči podle něj navíc nemají žádné úřední pravomoci a v podstatě ani podmínky, aby řešili konflikty jiných. „Je to normální zaměstnanec dopravního podniku,“ upozorňuje.
V rozhovoru pro Blesk.cz uvedl, že výjimkou nejsou případy, kdy řidič řešil hádku dvou cestujících a sám se dostal do potíží. „Řidič zasáhl, chtěl ty dva kohouty rozdělit, strčil do jednoho, ten měl zlomeninu a řidič z toho měl velké problémy,“ uvádí příklad Pospíšil.
Řidiči sice mají k dispozici tísňové tlačítko, které přivolá pomoc policie, nahlásí problém na dispečink a zajistí označení autobusu na vnějších panelech nápisy POMOC a NOUZE. Ale ani to není vždy ideální. „Máme tísňové tlačko, které přivolá policejní hlídku, která je v nejbližším dosahu. A teď je otázka, jestli zasáhne do pěti minut, do deseti. Opravdu je to sporné,“ myslí si šéf autobusových odborářů.
„Dvoumetrová hora? To je na neschopenku!“
Sám Pospíšil má s řízením dlouholeté zkušenosti a nejednou se dostal do nepříjemné situace. Jak říká, někdy je násilník natolik nebezpečný, že by řidič proti němu ani neměl šanci. „Když tam bude nějaká dvoumetrová hora, tak co může řidič řešit? To je na neschopenku,“ říká Pospíšil.
Navíc se řešení problémů druhých často nevyplácí. „Moje zkušenost je, že pokud se cestující hádají a řidič do toho zasáhne, tak se veřejnost většinou obrátí proti tomu řidiči,“ uzavírá šéf odborářů.
co to meleš, trosko?