V Česku jsou desetitisíce nebezpečných výtahů. Chybí předpis, míní odborníci

V Česku jsou v provozu desítky tisíc rizikových výtahů, které kvůli špatnému technickému stavu mohou ohrozit bezpečnost lidí. Problematické jsou zejména výtahy instalované před rokem 1993, chybí však patřičná legislativa, která by vedla k nápravě. Shodují se na tom inspektoři z inspekční společnosti Bureau Veritas a odborníci z Unie výtahového průmyslu.
V ČR jezdí kolem 135 tisíc výtahů určených pro dopravu osob nebo nákladů, více než čtvrtina z nich přitom potřebuje vyměnit nebo alespoň částečně modernizovat. „Cestujícím hrozí vážné úrazy, v některých případech mohou být dokonce ohroženi na životě,“ upozorňuje výtahový inspektor Vlastimil Graca z Bureau Veritas. Za stav výtahů jsou podle něj zodpovědní jejich provozovatelé, tedy například majitelé domů.
Největší riziko hrozí u výtahů uvedených do provozu před rokem 1993, kdy byla zavedena norma ČSN EN 81-1, která skokově zvýšila bezpečnost výtahů. „Automaticky to však neznamená, že by musely být tyto výtahy vyměněny,“ okomentoval situaci Jan Dvořák, generální sekretář Unie výtahové průmyslu.
Výtahový socialismus
Zásadní vliv na technický stav provozovaných výtahů má podle Dvořáka platná legislativa. „Z evropské osmadvacítky má 16 zemí předpis na odstranění rizik provozu výtahů. Česká republika a ani další země bývalého východního bloku mezi nimi nejsou,“ říká Dvořák.
Hlavní problém podle něj spočívá v tom, že neexistuje kompetenční shoda mezi ministerstvem průmyslu a obchodu a ministerstvem práce a sociálních věcí. „Někdo musí rozhodnout, kam má spadat provoz nebezpečných technických zařízení, do té doby nejde dělat nic. V zákonu kompetenčním 2/1969 Sb. totiž nemá tyto kompetence žádné ministerstvo ani jiný ústřední orgán.“
„V oblasti výtahů panuje v naší zemi doslova socialismus,“ upozorňuje dále. Je na samotných provozovatelích, v jakém stavu si „dovolí“ mít výtah, který mají ve své nemovitosti. „Jediný důkaz o jeho bezpečnosti je přítomnost revizní správy. Proto vznikly specializované servisní firmy, které hlídají termíny kontrol výtahů, o které se starají,“ dodává. Podle platných předpisů tak mohou být v provozu i velmi obstarožní výtahy.
To potvrzuje i Václav Bubeníček, technický ředitel výrobce výtahů Schindler CZ: „Provozu výtahů vyrobených před rokem 1993 nic nebrání, pokud u nich nejsou v rámci povinných zkoušek a revizí shledány nedostatky a rizika. Ty je pak provozovatel, kterým bývá například majitel domu, povinen ve stanoveném termínu odstranit. Pokud se tak nestane, je možné, že nalezneme v provozu i ne zcela bezpečné zařízení. Někteří provozovatelé bohužel rizika podceňují, přitom bezpečnost je v souvislosti s výtahy opravdu mimořádně důležitá.“
Nejčastějším nedostatkem starých výtahů jsou kromě chybějících klecových dveří nevyhovující dveřní uzávěrky včetně spínače šachetních dveří, nevyhovující bezpečnostní rozměry horní a dolní části šachty či jednoduchý přístup do šachty výtahu pro teenagery a vandaly.
Nejekonomičtější variantou je kompletní výměna výtahu za nový, podle Vlastimila Gracy je však možné výtah modernizovat pouze částečně. „Před zahájením prací by si však majitelé domů měli nechat zhotovit posudek nezávislého odborníka. Ten prověří nabídky firem a také to, zda nejsou předražené nebo dokonce zbytečné,“ uzavírá.
Pred par mesici jsme se s manzelem prestehovaly a i my mame vytah kone. Rikate teda ze je spolehlivi? Ja s toho mam dost strach a kdyz ctu takove clanky tak bych radsi chodila jen pesky ale do desateho patra to neni porad mozne. zatim ale nastesti nebyl zadny problem a taky sousede rikaji ze jeste nikdy vytah nebylo ani treba opravovat.