V Česku jsou desetitisíce nebezpečných výtahů. Chybí předpis, míní odborníci

V Česku je v provozu několik desítek tisíc zastaralých a potenciálně nebezpečných výtahů. Zodpovídají za ně provozovatelé.
Autor: kle - 
16. 4. 2016
06:50

V Česku jsou v provozu desítky tisíc rizikových výtahů, které kvůli špatnému technickému stavu mohou ohrozit bezpečnost lidí. Problematické jsou zejména výtahy instalované před rokem 1993, chybí však patřičná legislativa, která by vedla k nápravě. Shodují se na tom inspektoři z inspekční společnosti Bureau Veritas a odborníci z Unie výtahového průmyslu.

V ČR jezdí kolem 135 tisíc výtahů určených pro dopravu osob nebo nákladů, více než čtvrtina z nich přitom potřebuje vyměnit nebo alespoň částečně modernizovat. „Cestujícím hrozí vážné úrazy, v některých případech mohou být dokonce ohroženi na životě,“ upozorňuje výtahový inspektor Vlastimil Graca z Bureau Veritas. Za stav výtahů jsou podle něj zodpovědní jejich provozovatelé, tedy například majitelé domů.

Největší riziko hrozí u výtahů uvedených do provozu před rokem 1993, kdy byla zavedena norma ČSN EN 81-1, která skokově zvýšila bezpečnost výtahů. „Automaticky to však neznamená, že by musely být tyto výtahy vyměněny,“ okomentoval situaci Jan Dvořák, generální sekretář Unie výtahové průmyslu.

Výtahový socialismus

Zásadní vliv na technický stav provozovaných výtahů má podle Dvořáka platná legislativa. „Z evropské osmadvacítky má 16 zemí předpis na odstranění rizik provozu výtahů. Česká republika a ani další země bývalého východního bloku mezi nimi nejsou,“ říká Dvořák.

Hlavní problém podle něj spočívá v tom, že neexistuje kompetenční shoda mezi ministerstvem průmyslu a obchodu a ministerstvem práce a sociálních věcí. „Někdo musí rozhodnout, kam má spadat provoz nebezpečných technických zařízení, do té doby nejde dělat nic. V zákonu kompetenčním 2/1969 Sb. totiž nemá tyto kompetence žádné ministerstvo ani jiný ústřední orgán.“

„V oblasti výtahů panuje v naší zemi doslova socialismus,“ upozorňuje dále. Je na samotných provozovatelích, v jakém stavu si „dovolí“ mít výtah, který mají ve své nemovitosti. „Jediný důkaz o jeho bezpečnosti je přítomnost revizní správy. Proto vznikly specializované servisní firmy, které hlídají termíny kontrol výtahů, o které se starají,“ dodává. Podle platných předpisů tak mohou být v provozu i velmi obstarožní výtahy.

To potvrzuje i Václav Bubeníček, technický ředitel výrobce výtahů Schindler CZ: „Provozu výtahů vyrobených před rokem 1993 nic nebrání, pokud u nich nejsou v rámci povinných zkoušek a revizí shledány nedostatky a rizika. Ty je pak provozovatel, kterým bývá například majitel domu, povinen ve stanoveném termínu odstranit. Pokud se tak nestane, je možné, že nalezneme v provozu i ne zcela bezpečné zařízení. Někteří provozovatelé bohužel rizika podceňují, přitom bezpečnost je v souvislosti s výtahy opravdu mimořádně důležitá.“

Nejčastějším nedostatkem starých výtahů jsou kromě chybějících klecových dveří nevyhovující dveřní uzávěrky včetně spínače šachetních dveří, nevyhovující bezpečnostní rozměry horní a dolní části šachty či jednoduchý přístup do šachty výtahu pro teenagery a vandaly.

Nejekonomičtější variantou je kompletní výměna výtahu za nový, podle Vlastimila Gracy je však možné výtah modernizovat pouze částečně. „Před zahájením prací by si však majitelé domů měli nechat zhotovit posudek nezávislého odborníka. Ten prověří nabídky firem a také to, zda nejsou předražené nebo dokonce zbytečné,“ uzavírá.

Sledujte pořady Blesk Zpráv

Epicentrum S prezidentem v Lánech Ptám se, pane premiére

Redakce Blesk Zpráv pro vás každý týden od pondělí do čtvrtka připravuje pořad Epicentrum s rozhovory na aktuální témata. Kromě toho vám pravidelně přinášíme názory prezidenta Miloše Zeman v pořadu S prezidentem v Lánech a zpovídáme i premiéra Andreje Babiše.

hanulele ( 19. prosince 2017 13:24 )

Pred par mesici jsme se s manzelem prestehovaly a i my mame vytah kone. Rikate teda ze je spolehlivi? Ja s toho mam dost strach a kdyz ctu takove clanky tak bych radsi chodila jen pesky ale do desateho patra to neni porad mozne. zatim ale nastesti nebyl zadny problem a taky sousede rikaji ze jeste nikdy vytah nebylo ani treba opravovat.

leoss ( 1. prosince 2017 09:56 )

Tak to je fakt nechutné, jestli jsou lidi schopní ohrožovat bezpečí druhých jen kvůli kšeftům z oprav.. Zní to hrozně ale věřím že to takhle fakt chodí... u nás naštěstí s výtahem taky nemáme problém - zajímalo mě to tak jsem na to mrknul a taky mame kone. tak možná konečně něco solidního a snad se nemusím bát...

Merco ( 9. října 2017 20:56 )

Ony taky firmy kolikrát šetří i na novém výtahu aby měly kšefty z oprav... Říkám si kolik let tak výtah vydrží než se v něm začnou součástky porouchávat? Máme v baráku výtah kone už skoro 5 let a zatím s ním žádné vážné problémy nebyly. Sice se o to nezajímám ale domovník je dobrý kamarád takže většinou vím co se v baráku děje

djaba ( 18. dubna 2016 21:56 )

Nechybí předpis ,jsou povinné revize ,jen majitelé jaksi zapomínají .I staré výtahy jsou bezchybné , jen na vandaly nejsou zabezpečeny .

joudajoudovy ( 16. dubna 2016 09:28 )

predpisy na vytahy jsou jiz nekolik let a z unie. bohuzel, opet u nas nefunguji kontrolni slozky. v pripade vytahu - revizaci a stavebni odbory. je lepsi tahat uplatky ze stavebniku pri kolaudaci RD a schvalovani novych uzemnich planu, nez zajistit bezpecnost panelakovych obyvatel a majitele domu, pod pokutami, donutit k naprave. dalsi kocourkov je v pripade pripravovaneho zakona o vode. nyni se, pri napojeni na kanalizaci, musi zasypat zumpa a nesmi se pouzit ani pro destovou vodu. nyni lidem budou davat dotaci na barely a podzemni nadrze. pri napojeni na verejny vodovod se musi zasypat studna. proc statni urednici neomezi vystavby s betonovymi plochami, umele zasnezovani sjezdovek, nanaridi spravne plodiny na polich a neomezi prodej vody v pet lahvich, stejne je zavadna? destova voda se vsakne do pudy, posili spodni prameny a neodtece do rek, kde zpusobi zaplavy. proc stale neco noveho vymyslet? staci regulace, ale na spravnem miste. zatim se napakovavaji developeri, pestuje se repka i kukurice misto obili, brambor i zeleniny, a jsou povodne a neni voda. uz se tesim, az budou chodit odcitaci destove vody a lidi si zaplati kazdou kapku ve svem sudu. prijde dan i ze spotreby kysliku a vydeje dusiku. uprchlicka krize ma jeden klad, brusel nema cas vymyslet dalsi ptakoviny a statni urednici neprovadi chybne preklady narizeni.

Zobrazit celou diskusi
Další videa