Obliba řepkového oleje narostla. Pomohly tomu miliony ze státní kasy?
V Česku se loni prodalo přes 15 milionů litrů řepkového oleje za téměř pět miliard korun. Důvodem může být i propagační kampaň, kterou částečně platili daňoví poplatníci, všiml si server iDNES.cz.
Po poklesu z roku 2014 loni prodej řepkového oleje narostl o 3,25 milionu litrů. A zvýšily se i tržby – o 700 milionů korun. Data firmy Nielsen zachycují prodej v supermarketech a hypermarketech nad 400 metrů čtverečních prodejní plochy mimo řetězec Makro. Podle analytiků ale i tak zachycují základní trendy ve spotřebě.
Nejpoužívanějším slunečnicový olej se podílí na celkovém prodeji zhruba 57 procenty. Loni se ho prodalo ale téměř o dva miliony litrů méně než o rok dřív a útraty za něj tak propadly o téměř miliardu korun. Na řepkový pak připadá 30procentní podíl a na olivový šest procent.
Prodej řepkového oleje se zvýšil navzdory faktu, že je zhruba o šest korun na litr dražší než olej slunečnicový. Odborníci ho dlouhodobě považují za zdravější a Česko navíc patří ke špičce v produkci řepkového semene.
Malá domů pro Agrofert? Babišova firma to odmítá
V popularizaci oleje měla pomoci kampaň Řepkový olej – olej nad zlato, která skončila loni v září. Stála celkem 15 milionů, které z poloviny poskytla EU, z 30 procent Státní zemědělský a intervenční fond a z pětiny Svaz pěstitelů a zpracovatelů olejnin.
Týdeník Dotyk.cz přitom upozornil na fakt, že kampaň se časově shodovala s investicí do výrobny jedlých olejů v lovosickém zpracovateli řepky Preol. Ten patří do skupiny Agrofert ministra financí Andreje Babiše (ANO).
Mluvčí Agrofertu Karel Hanzelka se ale takové interpretaci bránil. „Zvýšený zájem o řepkový olej v poslední době nepociťujeme. Obecně ale poptávka po rostlinných olejích není celý rok stejná, jsou zde sezónní výkyvy,“ řekl pro iDNES.cz. Výroba Preolu přitom odstartovala těsně před završením kampaně placené z peněz daňových poplatníků loni v létě.
Kromě řepkového oleje se podle společnosti Nielsen loni narostl prodej i takzvaných zdravých olejů. „Dynamický růst prodejů pozorujeme u menších druhů olejů v rámci celkové kategorie, a to u takzvaných zdravých olejů, jako je olej kokosový, rýžový, sezamový či lněný,“ dodala Fialová.
A Bureš se pakuje.