Diskriminace Romů ve školách podle Amnesty International? Lži a překrucování

Státní zástupkyně Zdeňka Galková považuje zprávu Amnesty International (AI) o diskriminaci Romů v českých školách za nepravdivou a překroucenou. Nejedná se ale o trestný čin. Podnět k přezkoumání zprávy podal vedoucí odboru školství z Prahy 9 Martin Odehnal. Píše to středeční deník Právo.
„Lze přisvědčit tvrzení, že zpráva evidentně obsahuje nepravdivé, překroucené a dehonestující informace, které jsou předkládány jako objektivně zjištěná fakta. Může jít toliko o neopodstatněnou a neomalenou kritiku činnosti státních institucí a jejich zaměstnanců, potažmo nespravedlivé nálepkování občanů České republiky,“ napsala ke zprávě Chce to více snahy – Etnická diskriminace romských dětí v českých školách státní zástupkyně Zdeňka Galková.
Žádost o přezkoumání zprávy podal na Obvodní státní zastupitelství pro Prahu 1 šéf školství na Praze 9 a exředitel odboru speciálního školství ministerstva školství Martin Odehnal. Galková s ním souhlasila a materiál označila za „pseudovýzkum“. Trestný čin to prý ale není.
„Rozšířená segregace romských dětí je příklad systematického předsudečného jednání,“ řekl ke zprávě už loni generální tajemník organizace Salil Shetty. „Školy jim dávají poznat, co je diskriminace, už ve velmi raném věku. Nazývejme věci pravými jmény: je to rasismus, čistý a jednoduchý,“ dodal.
„Výzkum“ cituje romské děti
Patnáctiletý Andrej, kterého materiál cituje, prý kvůli diskriminaci skončil v praktické škole v páté třídě. „Dělají tu z nás idioty. Je to opravdu jednoduché. Učí nás pomaleji a nemyslím si, že se odtud můžu dostat na dobrou střední školu,“ popsal pracovníkům Amnesty International.
Jiné z romských dětí si zase stěžovalo na šikanu. „Různě mi nadávají, protože jsem Rom. Učitelka to neřeší, a když jí o tom řeknu, tak mě obviňuje z toho, že jsem si začal. Chová se k nám odlišně,“ cituje chlapce zpráva.
Materiál měl podpořit inkluzivní vzdělávání
Organizace proto podporuje rozsáhlou změnu vzdělávacího systému, která se chystá v podobě tzv. společného vzdělávání dětí, tedy inkluze. Podle Shettyho není řešením děti z různých etnik oddělit, naopak je třeba najít způsob, jak podpořit jejich společné vzdělávání. „To není luxus, ale zákonný požadavek a morální povinnost,“ řekl doslova.
„Namísto získávání a nestranného vyhodnocování všech relevantních dat byly evidentně shromažďovány výhradně takové informace, které měly potvrdit předem stanovené závěry ohledně pokračující systematické diskriminace Romů v českých školách,“ kritizoval AI Odehnal.
Poznamenal, že obdobnou menšinou jsou v Česku například Vietnamci, ti přitom patří ve školách k nejlepším studentům a praktické školy v podstatě nenavštěvují. Amnesty International se ale proti kritice ohradila.
„Práce AI se už přes 50 let zakládá na relevantním a spolehlivém výzkumu v oblasti lidských práv, který má jasná pravidla. Zmiňovaný výzkum probíhal na několika školách, mapuje školní i mimoškolní prostředí, práci vlády nebo neziskových organizací,“ řekla mluvčí AI Martina Pařízková s tím, že cílem materiálu bylo upozornit na mezery v zajištění rovného přístupu ke vzdělání.
naucil Vidíš, oni se to naučili, ale ty jsi použil Google překlad