Řídíte s cigaretou? Riziko, že nabouráte, je 2x větší. Zákon to neřeší

Autor: sou - 
11. února 2016
05:40

Riziko dopravní nehody u řidiče kuřáka je až dvojnásobné. Rituál zapálení cigarety trvá až 12 vteřin, při kterých se řidiči plně nevěnují řízení. Ve městě za tu dobu ujedeme necelých 200 metrů. Na dálnici ale 12 vteřin představuje téměř půl kilometru. Navíc v kabině auta bez otevřených okýnek je jedenáctkrát vyšší koncentrace škodlivin než v průměrném baru. Nejvíce citlivé jsou na inhalaci dýmu děti, u kterých způsobuje značné zdravotní komplikace. 

Od začátku února platí v Itálii zákaz kouření v autě při přepravě dětí a těhotných žen. Nerespektování tohoto nového zákona může řidiče přijít až na 500 eur. Přestože ve sněmovně leží novela protikuřáckého zákona, na tento problém nepamatuje.

„Je pravda, že návrh takzvaného protikuřáckého zákona takové omezení neobsahuje. Otázkou je, zda vymáhat zákonem základní mezilidské slušné chování, kdy se předpokládá, že než si kdokoli zapálí v autě vedle těhotné ženy, zeptá se jí, zda by jí to nevadilo,“ uvedla mluvčí ministerstva zdravotnictví Štěpánka Čechová. 

„Problematika nejen kouření za volantem, ale například i konzumace jídla za volantem jsou obecně faktory, které z hlediska bezpečnosti nedoporučujeme, protože odvádí pozornost řidiče od řízení. Právě nevěnování se řízení je jednou z nejčastějších příčin nehod,“ uvedl tiskový mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold s tím, že to, jak ovlivňuje kouření v autě zdraví lidí, je rozhodně věc na diskuzi s odborníky, jako jsou lékaři a dopravní psychologové. 

Podle Čechové v rámci akčního plánu figuruje i úkol na přezkoumání a prodiskutování možnosti zavedení zákazu kouření v kabině osobního vozidla, ve kterém se nachází osoby mladší 18 let. Podle Týmu silniční bezpečnosti trpí i cestující, kteří jedou v automobilu s řidičem kuřákem. 

Děti řidičů kuřáků se až šestkrát častěji stávají aktivními kuřáky 

Mezi akutní příznaky pasivního kouření patří například podráždění očí a hrdla, kašel, bolesti hlavy, únava, závratě nebo nevolnost. U astmatiků může vyvolat dokonce záchvat. Dále zvyšuje riziko onemocnění rakovinou plic, chronickou obstrukční plicní nemocí a v případě vzniku kardiovaskulárních chorob jsou na tom pasivní kuřáci stejně jako lehčí aktivní kuřáci. Obzvláště citlivé jsou na inhalaci kouřového dýmu malé děti. 

Ve zvýšené míře se může projevit u nich například výskyt zánětu středního ucha, astmatu a jiných problémů dýchacích cest nebo dokonce i častější případy syndromu náhlého úmrtí dítěte. Děti řidičů kuřáků jsou dvakrát častěji postiženy sípáním. „U dětí, které jsou při přepravě pravidelně vystavovány cigaretovému kouři, hrozí zvýšené riziko, že se samy stanou aktivními kuřáky. Ve srovnání s jejich vrstevníky přepravovanými bez doprovodu cigaretového dýmu s až šestkrát vyšší pravděpodobností,“ varuje dopravní expert Týmu silniční bezpečnosti Roman Budský. 

Zadýmená kabina automobilu se mění spíše v plynovou komoru 

Pokud si řidič svou cigaretu vykouří v autě bez otevřeného okýnka, vystavuje se jedenáctkrát vyšší koncentraci škodlivin, než je v průměrném baru, kde je kouření povoleno. Ani v jedoucím automobilu se situace o moc nezlepšuje. Kvalita vzduchu je sedmkrát horší než v baru. Řešením není ani to, když řidič otevře okénko a drží u něj v ruce cigaretu, aniž by šlukoval.

Navíc kouření zvyšuje i riziko vzniku dopravní nehody. Rituál nahmatání cigarety v krabičce, nalezení zapalovače, zapálení a vrácení zapalovače zpět na místo zabere řidiči až 12 vteřin, kdy se plně nevěnuje řízení. Při jízdě ve městě rychlostí 50 km/h ujede 163 metrů, při jízdě na dálnici při hranici maximální povolené rychlosti je to ale už téměř půl kilometru. Nedostatečná pozornost, manipulace s cigaretou a negativní vliv na vidění pak dělají své. „Nepřekvapí, že řidič kuřák podstupuje dvakrát vyšší riziko, že se stane obětí dopravní nehody. Navíc pravidelní kuřáci ve zvýšené míře čelí riziku úmrtí na následky komplikací při léčení zranění utrpěných při nehodě,“ upřesnil Budský.

Sledujte pořady Blesk Zpráv

Epicentrum S prezidentem v Lánech Ptám se, pane premiére

Redakce Blesk Zpráv pro vás každý týden od pondělí do čtvrtka připravuje pořad Epicentrum s rozhovory na aktuální témata. Kromě toho vám pravidelně přinášíme názory prezidenta Miloše Zeman v pořadu S prezidentem v Lánech a zpovídáme i premiéra Andreje Babiše.

flesch2z ( 11. února 2016 16:31 )

Kdypak asi přijde zákaz kýchání?! Já kýchám vždcky 3x za sebou a mému nosu je jedno, jestli jsem za volantem nebo ne, někdy to mému frňáčku zabere i víc něž 12 vteřin, přičemž zavírám pokaždé oči. Neměla bych rovnou přijít o řidičák pane ministře Ťoku?!

satanklaus ( 11. února 2016 13:18 )

A víš, že dlouhodobý kuřák, který přestane kouřit, když mu zjistěj raka, jde do kytek 5x rychlejc, než ten, co kouřit nepřestane? Ne, na tuty nevíš, vědět to, tak tu neblábolíš zavádějící nesmysly.

satanklaus ( 11. února 2016 13:14 )

Je to tak, je to jen o získání totální totalitní moci, nemá to žádný reálný smysluplný základ.

moiaza ( 11. února 2016 11:46 )

Melete o ničem. Každý je zodpovědný za to, co dělá. Rozumný řidič za volantem kouřit nebude. Vášnivého kuřáka za volantem neodradí nic. Ani malé děti. Když nekouří bývají více nervozní, než když cigaretu drží v ruce. Já jsem nekuřák, proto cigarety za volantem odsuzuji. Ale ani zákonem to nikomu nezákažete. Je to jako s telefony. Každý 4-5 řidič telefonuje a řídí. Tak k čemu je nám zákon? Když mi někdo volá a řídím, bere telefon automaticky manželka. Když jedu sám, telefon neberu. Nikdy netelefonuji během jízdy. Zatím žiji.

1pepan ( 11. února 2016 11:19 )

Tyhle články jsou sondy do reakcí, taková malá příprava na to co přijde (totalita). Za chvíli bude v os. autě zákaz mluvení s řidičem za jízdy. Osobní svoboda se dá omezovat x způsoby zákonem. Zbytky osobní svobody jsme ztratili v ČR příchodem Bureše do vlády. Ten má nenapravitelně pokřivené geny z STB.

Zobrazit celou diskusi
Další videa
Články odjinud