Promiň, Ježíšku… Co dělat s nechtěnými nebo vadnými dárky?

Pod stromečkem jste našli od tchyně nevkusný čajový servis, nebo hodiny s jelenem. Darovaný svetr se vám sice líbí, ale není to vaše velikost. Konečně jste dostali nový mixér, ze kterého máte radost, ale po zapnutí jste zjistili, že nefunguje. Co si počít s nechtěnými nebo vadnými dárky?
Obchodníci jsou na situace, kdy se někomu dárek nelíbí, připraveni. Ačkoliv nejsou povinni vyměnit vám něco jen proto, že se vám to nelíbí, většina z nich vyjde po svátcích vstříc. Vstříc vychází i e-shopy, které po Vánocích nabízí delší dobu na vrácení zboží než tu, kterou jim nařizuje zákon. Nejprve si tedy zjistěte u daného obchodníka, jak to u něj chodí, pokud si chcete nevhodný dárek vyměnit nebo jej reklamovat.
Jak vyměnit dárek?
- Výměna dárku není reklamace, na to nezapomínejte. Pokud chcete dárek vyměnit, běžte do obchodu co nejdříve, nejlépe do 14 dnů.
- Ze zboží neodstřihávejte visačky, nesloupávejte nálepky. Pokud to už někdo udělal za vás, může to být problém.
- Zboží musíte vrátit nepoškozené a nepoužité. Větší šanci máte, když bude v originálním, neporušeném obalu.
- Na dárek koupený přes internet platí jiná pravidla než na ten z kamenného obchodu. Zboží z e-shopu můžete vrátit do 14 dnů bez udání důvodu a prodejce vám musí vrátit peníze, stejně jako máte nárok na náhradu poštovného a balného. Doba 14 dnů platí od chvíle, kdy byl balíček doručen, řada internetových prodejců ovšem tuto dobu po svátcích prodlužuje až do ledna.
Jak dárek reklamovat?
- Nemáte paragon? Nevadí. Pokud byl dárek placen kartou, můžete stejně dárek reklamovat. Stačí i třeba výpis z bankovního účtu. Ne každý obchodník je z toho nadšený, proto je lepší paragony uschovávat.
- Reklamujte zboží vždy u prodejce, nikoliv u výrobce nebo dodavatele.
- K reklamaci zboží musí obchodník přistoupit okamžitě. To, že na prodejně není vedoucí, není váš problém. Chtějte protokol o reklamaci.
- Reklamaci, a v některých případech i výměnu zboží, nemusíte provádět nutně přesně v tom obchodě, kde jste zboží koupili. Pokud jde o větší obchodní řetězec s více obchody, můžete to zkusit jinde, ale pozor – nespoléhejte na to, je možné, že vás pošlou tam, kde byl dárek koupen.
- Reklamovat můžete i dárek koupený ve slevě, ale existují výjimky, např. pokud byl výrobek zlevněn kvůli vadě, kterou reklamujete. Musí to byl ale jasně vyznačeno na prodejním dokladu. U zboží ve slevě či výprodeji se také nijak nekrátí záruční lhůta.
- Pokud je vám reklamace uznána, musí vám být vrácena plná cena, za kterou jste výrobek koupili.
- K reklamaci zboží nepotřebujete originální obal, protože nejsou součástí výrobku.
- Pokud vaše reklamace nebude vyřízena do 30 dnů, máte právo na nový výrobek nebo na vrácení peněz.
- Reklamovat můžete i zboží z bazaru. Vztahuje se na něj také dvouletá záruka. Můžete se setkat i s kratší dobou, prodávající se s vámi na tom musí dohodnout.
Co reklamovat nelze?
- Erotické pomůcky – Z hygienických důvodů je nelze vrátit.
- Spodní prádlo – I když k tomu většina prodejců přistupuje individuálně.
- CD, DVD a Blue-ray disky
- Knihy – Někde vám knihu vymění za jinou, ale u velkých encyklopedií či knih v zataveném obalu prodejci knihu většinou nepřijmou.
Pro naší republiku je vzorným příkladem nevhodného dárku třeba Kalousek. To je dáreček přímo ukázkový. Když není po jeho, kvíčí jako raněná svi.ně. A co neděláme? No nic. Musíme "to" vhodit za hlavu a život jde dál. Udělejte totéž se svými nevhodnými dárky. Vždyť příští rok jsou také vánoce. A možná se Ježíšek konečně s tím pravým dárkem trefí do černého.
