Předvánoční test e-shopů dopadl katastrofálně. Většina klame a zatlouká

Nakupování přes internet je pohodlné, ale lidé by měli být opatrní.
Nakupování přes internet je pohodlné, ale lidé by měli být opatrní.  (Autor: profimedia.cz)
Autor: val - 
4. prosince 2015
14:08

Situace na poli českých e-shopů je katastrofální, velká část z nich totiž nějakým způsobem porušuje zákon. Upozornila na to Česká obchodní inspekce (ČOI), která v pátek uveřejnila výsledky kontrol za 3. čtvrtletí letošního roku. Podle nich u 82 procent z 245 kontrolovaných subjektů byly zjištěny nedostatky. Naštvalo to i ministra průmyslu a obchodu Jana Mládka (ČSSD).

„Pro většinu z kontrolovaných e-shopů je podle zjištění našich inspektorů trvalým problémem poskytovat spotřebitelům úplné a pravdivé informace. A to nejen o nabízeném zboží, obchodních podmínkách a právech při vadném plnění,“ informoval Mojmír Bezecný, ústřední ředitel ČOI.

„Prodávající klamali také o své identitě. Od začátku roku do konce října se například inspektorům nepodařilo dohledat 53 subjektů, na něž podali spotřebitelé podnět ke kontrole,“ dodal.

Celkem inspektoři od začátku července do konce září zkontrolovali 245 e-shopů, z toho u 202 z nich (82,4 %) zjistili nějaké porušení předpisů pro tento druh podnikání. Pravomocně bylo uloženo 186 pokut celkem za víc než milion korun. „V této souvislosti je třeba zdůraznit, že vysoké procento zjištění vyplývá z cíleného zaměření kontrol na problémové firmy a není zcela objektivní výpovědí o skutečné situaci na trhu v oblasti e-commerce,“ podotkla ČOI.

ČOI bije na poplach

Nejčastějším prohřeškem kontrolovaných e-shopů byly nekalé obchodní praktiky, tedy především neposkytnutí zákonem předepsaných informací o prodávajícím, o podmínkách uzavření smlouvy nebo o uplatnění práv spotřebitele. Dalším častým problémem bylo nedbalé informování o možnostech reklamace, některé internetové obchody nedodržely zákonem stanovenou lhůtu k vyřízení reklamace.

V souvislosti se stále častějším využíváním elektronických obchodů bije ČOI na poplach. „Je třeba zvážit, zda nestanovit přísnější pravidla také pro tuto perspektivní a dynamickou, ale příliš anonymní formu prodeje, a to včetně prodávajících na sociálních sítích,“ připustil Bezecný.

Výsledek kontrol rozčílil také ministra průmyslu a obchodu Jana Mládka: „Apelujeme na české spotřebitele, aby byli v předvánočním čase, kdy nakupují dárky v e-shopech pro své blízké, obezřetní a nakupovali zboží u ověřených obchodníků, kteří mají dobré reference.“

Výsledek kontroly internetových obchodů za 3. čtvrtletí 2015
inspektorát počet kontrol kontroly se zjištěním zjištěná porušení v %
Středočeský a hl. m. Praha 18 9 50 
Jihočeský a Vysočina 24 22 91,7
Plzeňský a Karlovarský 27 20 74,1
Ústecký a Liberecký 51 43 84,3
Královéhradecký a Pardubický 28 21 75
Jihomoravský a Zlínský 35 30 85,7
Moravskoslezský a Olomoucký 62 57 91,9
Celkem 245 202 82,4

graf37 ( 7. prosince 2015 02:08 )

RE: Simple Words On Line Dobry den pane Havranku, Nespokojen se zdlouhavou reakci na moji stiznost o chybnem evidovani me objednavky ze strany Vase podniku, a s prihlednutim v mezicase ku svedceni na ruznych blogach internetu o nizke kvalite zejmena zvukovych casti jazykovych kurzu od Vasi firmy, zadam o okamzite zruseni me objednavky a castku 71.00 EU, kterou jsem zaplatil za dvoudilny kurz francouzstiny, mi vratit kreditem pres VISA behem 48 hodin. C. Zdenek Bernreiter Havranku, Zda se, ze Jan Kovar ani Vy sam jste mi nejak nerozumeli. Polibte si prd*el s vasim pozadavkem na specialni ztornovaci dopis vami predepsaneho formatu, kde se i pozaduje moje adresa. Absolutne neslychane, NONE OF YOUR FUCK*ING BUSINESS, Ass*holes! Ja se neprosim o vraceni zainkasovne vasi firmou penize za DVA dily francouzstiny ve vysi 71 EU, ale durazne naposledy zadam, abyste nejpozdeji 24. listopadu 2015 penize v plne vysi mi vratili creditem na VISA. Nehodlam skakat tak vysoko jak kazete a jestlize v dane lhute VISA creditovou transakci neprovedete, tak se pripravte na frontalni utok na reputaci vasi firmy pres internet, vcetne stiznosti na obchodni sekci Ceskeho konzulatu v Kanade, Visa, krajanske spolky na Zapade news media v Cesku. Verte. ze to nebude pekne a tak si drzte cepicky, pojedete s kopce . . . Toto je moje posledni komunikace s vasi firmou. Jdete tam do prd*ele, zlodejsky cura*ni, hrajici si na businessmeny!! Charles Zdenek Bernreiter, Canada

graf37 ( 7. prosince 2015 02:00 )

Nize je muj prispevek na americkem blogu majici pres milion ctenaru z celeho sveta, varujic o ceskem e-shopu Simple Words On Line: Durazne Varovani Dnes v 24 | Reagovat Varovani pred firmou Simple Words-On-Line v Cesku: Jako anglicky mluvici duchodce v Kanade jsem se rozhodl si objednat dvou-dilny jazykovy kurz francouzstiny od ceske internetove firmy Simple Words-On-Line. Zaplatil jsem pres VISA castku 71 EUR = 1880 CZK, pokryvajici oba dva dily kurzu. Nejprve jsem obdrzel spravny receipt od firmy AlliedWallet, ktera v cesku provadela prevod platby. Firma Simple Words-On-Line mi ale potom poslala jejich potvrzeni objednavky, ale vykazujic pouze jeden, prvni dil, kurzu a castku 990 CZK = 36.63 EUR! Na moje opetovane zadosti firma klickuje, nemajic se ani k oprave objednavky ani k vraceni penez. ________________________________________ Dear C.************ You have successfully completed a purchase with AlliedWallet. Please refer to the details below: Transaction ID: 0f2ad348-b372-4574-a736-69eeac480e8e Amount: €71.00(EUR) Simple Words - order 58068d1541ec4ddc4e1f254e59571248 The Team at AlliedWallet Shrnutí Vaší objednávky Číslo objednávky: 58068d1541ec4ddc4e1f254e59571248 Zvolený balíček: 1,Simple Words Small Cena: 990 CZK Vazeny pane Kovari, Dovolte mi prosim se s Vami podelit o poznani, ze tam u Vas mate peknej bor*del. 1. Moje objednavka byla ne na pouze jeden, ale oba dva stupne francouzskeho jazyka za publikovanou cenu 1880 CZK. 2. Presto, ze prepoctem byla dnes objednavka zaplacena v plne vysi pres Visa, v castce Euro 71.00, coz odpovida Vasi publikovane cene, Vase confirmace nize nekorektne vykazuje pouze prvni dil kurzu za cenu 990 CZK. Jak je to mozne? Charles Zdenek Bernreiter, Canada Dobry den pane Havranku, Nespokojen se zdlouhavou reakci na moji stiznost o chybnem evidovani me objednavky ze strany Vase podniku, a s prihlednutim v mezicase ku svedceni na ruznych blogach internetu o nizke kvalite zejmena zvuk

Zobrazit celou diskusi