Za zboží a služby platíme téměř denně, přesto si nejsme jisti svými právy a povinnostmi. Mezi nejrozšířenější omyly patří například názor, že když si rozmyslím nákup zboží objednaného na internetu, kupní smlouva se ruší. V čase předvánočních nákupů před nejčastějšími mýty českých spotřebitelů varuje Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení dTestu.
Češi neznají spotřebitelská práva. V čem chybujeme nejčastěji?
1.Když zboží nepřevezmu, smlouva se ruší
NE
To by platilo pouze v případě, že si v kupní smlouvě výslovně sjednáte, že nepřevzetím zboží se smlouva ruší. Jinak je uzavřená smlouva pro obě strany závazná a převzetí zboží je povinností kupujícího. Porušením této povinnosti se vystavujete sankci, přinejmenším tomu, že budete muset uhradit náklady na zbytečnou dopravu.
2.Prodejce je povinen vystavit záruční list
NE
Prodávající musí vystavit záruční list pouze na požádání. Reklamujete-li však výrobek, není nutně potřeba předkládat záruční list. Stačí doklad o koupi, který obsahuje zákonem stanovené údaje.
3.Do 14 dnů mám právo od kupní smlouvy odstoupit
POUZE NĚKDY
Platí to pouze při nákupu přes internet či po telefonu, tedy u smluv uzavíraných na dálku. Dále v případě smluv uzavíraných mimo prostory obvyklé k podnikání, např. při předváděcích akcích a podomním prodeji. Navíc existují výjimky, na něž se toto právo nevztahuje. Například na zboží upravené dle přání zákazníka, na dodávku novin a časopisů, audio a videonahrávky a počítačové programy s porušeným originálním obalem, zájezdy, letenky či nemovitosti.
4.Podnikatel má stejná práva jako spotřebitel
NE
Pokud uvedete ve smlouvě identifikační číslo, dáváte tím druhé smluvní straně najevo, že do právního vztahu vstupujete jako podnikatel. Z toho plynou určité rozdíly ve vašich právech. Například nemáte pro uplatnění reklamace lhůtu 24 měsíců a není stanovena lhůta 30 dnů pro vyřízení reklamace. Tvrdíte-li, že jste nevystupovali jako podnikatel, musíte to v případě sporu prokázat.
5.Věc musí po dobu záruky vydržet
NE
Záruční doba je období, v němž nese podnikatel odpovědnost za vady prodávaného zboží. Nezaměňujte ji s životností, která se projevuje opotřebením v důsledku běžného užívání. Budete-li nosit obuv určenou pro příležitostné nošení každý den, můžete ji zničit během prvního roku záruky.
6.Nechci-li vadný výrobek, mám právo na vrácení peněz
NE
Objeví-li se na výrobku vada během záruční doby, ať už druhý den po koupi nebo po roce používání, máte zákonem daná práva z vadného plnění. Zákon však nic jako „ztrátu důvěry“ nezná a není to právně relevantním důvodem k vrácení peněz. Požadovat vrácení peněz můžete u první a jediné vady, pouze pokud je neodstranitelná a není možné věc vyměnit za bezvadnou.
Nevim, kdo to psal, ale zcela v duchu stare upravy, ktera byla spatna, zamenuje zaruku za odpovednost za vady.