Češi neznají spotřebitelská práva. V čem chybujeme nejčastěji?

  • Autor: kle - 
    6. 12. 2015
    06:01

    Za zboží a služby platíme téměř denně, přesto si nejsme jisti svými právy a povinnostmi. Mezi nejrozšířenější omyly patří například názor, že když si rozmyslím nákup zboží objednaného na internetu, kupní smlouva se ruší. V čase předvánočních nákupů před nejčastějšími mýty českých spotřebitelů varuje Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení dTestu.

  • 1.Když zboží nepřevezmu, smlouva se ruší

    NE

    To by platilo pouze v případě, že si v kupní smlouvě výslovně sjednáte, že nepřevzetím zboží se smlouva ruší. Jinak je uzavřená smlouva pro obě strany závazná a převzetí zboží je povinností kupujícího. Porušením této povinnosti se vystavujete sankci, přinejmenším tomu, že budete muset uhradit náklady na zbytečnou dopravu.

    Jaké jsou nejčastější mýty Čechů o spotřebitelských právech a povinnostech? (ilustrační foto) Jaké jsou nejčastější mýty Čechů o spotřebitelských právech a povinnostech? (ilustrační foto) | www.profimedia.cz
     

  • 2.Prodejce je povinen vystavit záruční list

    NE

    Prodávající musí vystavit záruční list pouze na požádání. Reklamujete-li však výrobek, není nutně potřeba předkládat záruční list. Stačí doklad o koupi, který obsahuje zákonem stanovené údaje.

    Jaké jsou nejčastější mýty Čechů o spotřebitelských právech a povinnostech? (ilustrační foto) Jaké jsou nejčastější mýty Čechů o spotřebitelských právech a povinnostech? (ilustrační foto) | www.profimedia.cz
     

  • 3.Do 14 dnů mám právo od kupní smlouvy odstoupit

    POUZE NĚKDY

    Platí to pouze při nákupu přes internet či po telefonu, tedy u smluv uzavíraných na dálku. Dále v případě smluv uzavíraných mimo prostory obvyklé k podnikání, např. při předváděcích akcích a podomním prodeji. Navíc existují výjimky, na něž se toto právo nevztahuje. Například na zboží upravené dle přání zákazníka, na dodávku novin a časopisů, audio a videonahrávky a počítačové programy s porušeným originálním obalem, zájezdy, letenky či nemovitosti.

    Jaké jsou nejčastější mýty Čechů o spotřebitelských právech a povinnostech? (ilustrační foto) Jaké jsou nejčastější mýty Čechů o spotřebitelských právech a povinnostech? (ilustrační foto) | www.profimedia.cz
     

  • 4.Podnikatel má stejná práva jako spotřebitel

    NE

    Pokud uvedete ve smlouvě identifikační číslo, dáváte tím druhé smluvní straně najevo, že do právního vztahu vstupujete jako podnikatel. Z toho plynou určité rozdíly ve vašich právech. Například nemáte pro uplatnění reklamace lhůtu 24 měsíců a není stanovena lhůta 30 dnů pro vyřízení reklamace. Tvrdíte-li, že jste nevystupovali jako podnikatel, musíte to v případě sporu prokázat.

    Jaké jsou nejčastější mýty Čechů o spotřebitelských právech a povinnostech? (ilustrační foto) Jaké jsou nejčastější mýty Čechů o spotřebitelských právech a povinnostech? (ilustrační foto) | www.profimedia.cz
     

  • 5.Věc musí po dobu záruky vydržet

    NE

    Záruční doba je období, v němž nese podnikatel odpovědnost za vady prodávaného zboží. Nezaměňujte ji s životností, která se projevuje opotřebením v důsledku běžného užívání. Budete-li nosit obuv určenou pro příležitostné nošení každý den, můžete ji zničit během prvního roku záruky.

    Jaké jsou nejčastější mýty Čechů o spotřebitelských právech a povinnostech? (ilustrační foto) Jaké jsou nejčastější mýty Čechů o spotřebitelských právech a povinnostech? (ilustrační foto) | www.profimedia.cz
     

  • 6.Nechci-li vadný výrobek, mám právo na vrácení peněz

    NE

    Objeví-li se na výrobku vada během záruční doby, ať už druhý den po koupi nebo po roce používání, máte zákonem daná práva z vadného plnění. Zákon však nic jako „ztrátu důvěry“ nezná a není to právně relevantním důvodem k vrácení peněz. Požadovat vrácení peněz můžete u první a jediné vady, pouze pokud je neodstranitelná a není možné věc vyměnit za bezvadnou.

    Jaké jsou nejčastější mýty Čechů o spotřebitelských právech a povinnostech? (ilustrační foto) Jaké jsou nejčastější mýty Čechů o spotřebitelských právech a povinnostech? (ilustrační foto) | www.profimedia.cz

kebulak ( 6. prosince 2015 08:27 )

Nevim, kdo to psal, ale zcela v duchu stare upravy, ktera byla spatna, zamenuje zaruku za odpovednost za vady.

Zobrazit celou diskusi