Středa 24. dubna 2024
Svátek slaví Jiří, zítra Marek
Zataženo, déšť se sněhem 7°C

Hit letošních Vánoc: Legendární Tatra 148 unese 100 kg

Autor: Etienne Blaha - 
2. prosince 2015
17:34

Legendární tatrovka je zpět! Už po kolikáté... Model náklaďáku Tatra 148, s nímž jsme si hráli od 80. let, je hitem letošních Vánoc. Navíc má zvýšenou nosnost až 100 kilogramů! A to Blesk vyzkoušel…

Vzpomínky dětí od 80. let obsahují jednu společnou věc. Oranžový model Tatry 148, který sloužil k převozu šišek, kamení nebo jako „koloběžka“. Po revoluci ale výroba tatrovky utichla a na výsluní se vrací až teď!

„Vyhrála hlasování zákazníků o produkt roku. Je opravdu oblíbená,“ prozradila mluvčí Alza.cz Šárka Jakoubková. Oproti původní verzi ale doznala významné změny. Jak se přesvědčil i redaktor Blesku, korba kamionu uveze až 100 kilogramů!

Čím to? „Je kratší, ubyla náprava, má širší kola a liší se i materiálově. V dnešní době jsou totiž testy na materiály mnohem přísnější,“ uvedla mluvčí výrobce Dino Toys Mariana Vašáková.

Pamětníci určitě rozdíly poznají, ale i kdyby chtěli původní tatrovku se vším všudy, mají smůlu. „Formy, ze kterých se vyráběla, se bohužel vůbec nedochovaly. Museli jsme vyrobit svoje tak, aby auto odpovídalo dnešním nárokům,“ dodala Vašáková.

Vzor hračky, náklaďák Tatra 148, byl vyráběn v Kopřivnici od 70. let do 14. prosince 1982. Vyrobilo se 113 647 vozů.

Další retro hračky

Igráček

Dva čeští návrháři družstva IGRA přivedli na světlo světa v roce 1976 první plastovou figurku – zedníka. Po sametové revoluci zájem o kultovní postavičky opadl, a tak v roce 2008 byla výroba ukončena. Za dva roky ale její potenciál vycítil český výrobce Efko-karton, a tak figurky dále žijí.

Retro hračky: Původní Igráček Retro hračky: Původní Igráček | Foto: Zbyněk Pecák, archiv Blesku
Igráček, jakého najdeme v obchodech dnes. Igráček, jakého najdeme v obchodech dnes. | Foto: Zbyněk Pecák, archiv Blesku

Merkur

Technická stavebnice, nad kterou si lámeme hlavu už od roku 1920, pochází z hlavy Jaroslava Vancla. Výrobu přerušila válka, v roce 1947 vše začlo nanovo. Porevoluční doba ale hrozila Merkuru zánikem. Firma zbankrotovala a padla do konkurzu. V polovině 90. let ale obnovila výrobu, která pokračuje dodnes.

Retro hračky: Legendární stavebnice Merkur Retro hračky: Legendární stavebnice Merkur | Foto: Zbyněk Pecák, archiv Blesku
Merkur, jak se prodává dnes. Merkur, jak se prodává dnes. | Foto: Zbyněk Pecák, archiv Blesku

Autodráha

Oblíbená hračka dětí i tatínků. S první autodráhou přišel národní podnik IGLA v roce 1968. Tehdejší autíčka měla menší rozteč, která se kvůli lepší přilnavosti zvětšila na 90 milimetrů. Sametová revoluce autodráhám žádnou větší škodu neudělala a i dnes se v Česku úspěšně vyrábí.

Autodráha - oblíbená hra dětí i tatínků Autodráha - oblíbená hra dětí i tatínků | Foto: Zbyněk Pecák, archiv Blesku

Céčka

Původně plastové výlisky sloužily jako součást záclon, v 80. letech ale děti objevily potenciál „céček“. Hrála se s nimi „čára“, zpívalo se o nich, nosila se jako módní doplněk, nebo se s nimi dokonce platilo. Po převratu v roce 1989 výroba uvadla, v roce 2010 byla ale obnovena a v obchodech jsou „céčka“ k sehnání.

Céčka - Původně plastové výlisky sloužily jako součást záclon, v 80. letech ale děti objevily jejich potenciál. Céčka - Původně plastové výlisky sloužily jako součást záclon, v 80. letech ale děti objevily jejich potenciál. | Foto: Zbyněk Pecák, archiv Blesku

Člověče, nezlob se

Oblíbená stolní hra Člověče, nezlob se má počátky již v Indii kolem 7. století. Postupně vznikaly různé variace, až ji německý obchodník Josef Friedrich Schmidt před 1. světovou válkou rozšířil v dnes známé podobě po Evropě. Roku 1997 si jméno hry chtěl zaregistrovat český podnikatel Přemysl Chmelař, úřady to ale odmítly.

Oblíbená stolní hra Člověče, nezlob se Oblíbená stolní hra Člověče, nezlob se | Foto: Zbyněk Pecák, archiv Blesku

Seva

Plastová stavebnice Seva byla poprvé ke koupi v roce 1979. Základem jsou modré dlouhé a bílé krátké spojovací dílky doplněné o různé výplně a variace. Po revoluci výroba neskončila a zůstala v původních rukou.

Plastová stavebnice Seva byla poprvé ke koupi v roce 1979. Základem jsou modré dlouhé a bílé krátké spojovací dílky doplněné o různé výplně a variace. Plastová stavebnice Seva byla poprvé ke koupi v roce 1979. Základem jsou modré dlouhé a bílé krátké spojovací dílky doplněné o různé výplně a variace. | Foto: Zbyněk Pecák, archiv Blesku

nicnezpravda ( 2. prosince 2015 18:39 )

A fakt máš 100 kilo Etienne ? Za takové přiznání dostaneš premie !

Rumprecht ( 2. prosince 2015 18:38 )

Jestli této Tatrovce ubyla náprava, tak to není T148, ale T138. Jenže který blbec z redakce by to poznal, že?

nicnezpravda ( 2. prosince 2015 18:25 )

Etienne Bláha nezklamal Od Kramného přešel k autíčkům

Zobrazit celou diskusi