Úterý 16. dubna 2024
Svátek slaví Irena, zítra Rudolf
Oblačno, déšť 10°C

Revoluce, nebo zmatek v ochranných známkách? Registrovat půjde chuť i vůni

V příštím roce dojde v EU k největší změně v ochranných známkách za čtvrtstoletí. Přinesou změny více škody, nebo užitku?
V příštím roce dojde v EU k největší změně v ochranných známkách za čtvrtstoletí. Přinesou změny více škody, nebo užitku?  (Autor: Profimedia/Blesk - Jarmila Hluchá)
Autor: kle - 
18. listopadu 2015
06:42

Evropskou unii a s ní i Českou republiku čeká v roce 2016 zásadní reforma systému ochranných známek. Zaregistrovat půjde zvuk, hologram, chuť i vůni. Přitom není zřejmé, jak bude například vůně definována. „Co jednomu voní po růžích, jinému může vonět po magnolii, či dokonce zapáchat,“ řekla Blesku patentová poradkyně Michaela Chytilová.

Nová pravidla pro ochranné známky mají zajistit především účinnější ochranu proti padělanému zboží. V současnosti se totiž v EU nepovažuje za porušení práv k ochranné známce, pokud zboží označené ochrannou známkou je na území Evropské unie, ale je deklarováno, že tudy jen projíždí a není určeno pro evropský trh.

„Nově bude moci majitel ochranné známky zabránit dovozu takového zboží do EU, i když by tudy mělo jen projíždět. Z praktického hlediska by to mělo vést ke snížení výskytu padělků,“ říká  Chytilová. „Doposud nemohl majitel známky nic dělat. Leda by hlídal a prokázal, že se dotyčné zboží v EU vyskladnilo. Nově tedy bude vnitřní evropský trh lépe chráněn,“ dodává.

Jak voní čerstvě posekaná tráva

Zatím není vůbec jasné, jak budou definovány nové a netradiční ochranné známky, tedy například chuť či vůně. „V minulosti tu již takový pokus byl, šlo o výrobce tenisových míčků, který měl zaregistrovánu vůni čerstvě posečené trávy. Známka je však dnes již zaniklá,“ upozorňuje Chytilová.

„Další čichové známky nebyly od té doby registrovány, protože podle jednoho z rozsudků není chemický vzorec schopen splnit požadavek grafického ztvárnění. Co se týká vzorku, který by zachoval vůni, nastává problém s jeho trvanlivostí a vyprcháváním vůně. A každý z nás navíc vnímá vůně jinak,“ dodává.

Válka o modrou barvu a fialová Milka

Již dnes přitom v Evropě probíhá spousta sporů o ochranné známky. „Vlastník značky Nivea se takto soudil o odstín své modré barvy s konkurenční značkou Dove,“ připomíná patentová poradkyně.

„Pokud byste byl například výrobce čokolády a chtěl si registrovat jako svou ochrannou známku fialovou barvu podobnou jako Milka, pravděpodobně byste neuspěl,“ dodává. I kdyby byl barevný odstín mírně jiný a přesně definovaný, z hlediska spotřebitele by šlo minimálně o nekalé soutěžní jednání. „Pokud byste uspěl, ale Milka by podala protesty, vaše známka by byla vymazána. Starší majitel práva může podat námitku a zabránit zápisu i takové známky, která je nejen stejná, ale i jen podobná,“ vysvětluje.

Každá 15. známka neuspěje

Že nejsou spory o známky zanedbatelným problém, dokládají údaje Úřadu průmyslového vlastnictví. V loňském roce bylo podáno přes 500 námitek proti zápisu ochranné známky. Za stejné období bylo podáno zhruba 8000 ochranných známek. „Když k tomu připočteme, že dalších přibližně 500 známek bylo zamítnuto ještě v řízení před úřadem, vychází nám, že proti zhruba každé 15. známce byla podána námitka, protože porušovala něčí práva,“ uvádí patentová poradkyně.

Celkově by však měla reforma podnikatelskému prostředí v Evropě prospět. Mezi změny patří kromě ochrany před padělky také zjednodušení přihlášky ochranné známky a snížení přihlašovacích a obnovovacích poplatků. „Zejména by však mělo dojít ke zrychlení a zefektivnění procedur týkající se zrušení a neplatnosti známek národními úřady. Procesní a rozhodovací praxe v této věci by se měla sjednotit v celé EU,“ uzavírá Chytilová.

Buďte první, kdo se k tématu vyjádří.

Zobrazit celou diskusi