ČSA se zbavují letadla. Vyhodí kvůli tomu 12 letušek a stevardů

Tucet letušek a stevardů z celkových 401 v uniformách ČSA přijde na konci měsíce o práci. Propouštění souvisí podle mluvčího českého národního dopravce s tím, že firma přestane provozovat jedno z turbovrtulových letadel. Jednání mezi vedením a odboráři ohledně nové kolektivní smlouvy jsou přitom stále na mrtvém bodě.
ČSA zruší ke konci září 12 pracovních míst na pozici letuška/stevard. „Tato organizační změna souvisí s ukončením jednoho letadla ATR72 a jeho vrácení lessorovi (subjekt, od kterého měla firma stroj pronajatý, pozn. red.),“ řekl pro Blesk.cz mluvčí ČSA Daniel Šabík.
Aerolinkám zůstane po navrácení letadla pronajímateli šest těchto turbovrtulových strojů pro kratší a střední vzdálenosti. Podle mluvčího představenstvo ČSA tuto organizační změnu standardně projednalo s vedením odborové organizace.
ČSA zaměstnávaly k 31. červenci celkem 401 letušek, stevardů či vedoucích kabin. Z toho 260 bylo v evidenčním stavu, tedy k dispozici pro plánování letů. Zbylých 141 je na mateřské nebo rodičovské dovolené či na neplaceném volnu.
Kolektivní smlouva stále v nedohlednu
Na mrtvém bodě ustrnula jednání o kolektivní smlouvě mezi ČSA a zástupci OOPL. O výši platů se zástupci letušek s vedením společnosti dohadují zatím bez úspěchu již od loňského podzimu. Na jaře po vypršení předchozí kolektivní smlouvy prosadilo vedení ČSA snížení platů. To kromě letušek postihlo i piloty.
„Kolektivní vyjednávání se nikam neposunulo,“ potvrdila pro Blesk.cz předsedkyně odborové organizace Petra Posová. „Nevidíme snahu jednat s námi o navýšení mezd. Hrubé mzdy, které ČSA prezentuje v médiích, neodpovídají informacím, které mám,“ dodala.
„Nabídli jsme již dříve maximální možné ústupky v rámci vyjednávání o výši mezd,“ reagoval mluvčí ČSA a upřesnil, že ČSA nabízí navýšení průměrné hrubé měsíční mzdy pro palubní průvodčí resp. pro vedoucí kabiny o 14, resp. devět procent.
Hrubá mzda letušek se po únorovém snížení platů meziročně snížila o více než 10 tisíc korun na 32 300 korun. Jde o průměrnou odměnu v období od února do července a podle ČSA je k ní ještě potřeba přičíst diety a kapesné ve výši 9000 korun.
„Nabídka na navýšení mezd ze strany vedení ČSA stále platí a tuto nabídku je vedení připraveno podepsat, pokud s tím bude druhá strana souhlasit,“ dodal mluvčí ČSA. Podle něj zaměstnavatel svůj nejvyšší možný návrh předložil a více ustupovat z ekonomických důvodů nemůže. „Vedení Českých aerolinií si uvědomuje specifičnost a náročnost povolání letušky, resp. stevarda. Limitem je ale to, že ČSA musí být na konci letošního roku ziskové, nemohou si dovolit další ztrátový rok,“ uzavřel Šabík.
Letušky a stevardi Českých aerolinií se začátkem září odvolali proti soudnímu předběžnému opatření. To jim na konci srpna zakázalo stávkovat proti snižování platů. Letušky zároveň podaly vlastní návrh předběžného opatření, jež se ve stručnosti týká stejné problematiky. Návrh opatření podaly k Vrchnímu soudu v Praze.
ČSA loni snížily ztrátu na 631 milionů korun z předchozí téměř miliardy korun při 6,5procentním snížení tržeb na 9,5 miliardy Kč. Stát v dopravci drží necelých 20 procent akcií, většinu mají korejská společnost Korean Air (44 procent) a soukromá letecká společnost Travel Service (34 procent). V ní získala nedávno podíl čínská skupina CEFC. Zbylých 2,26 procenta v ČSA drží Česká pojišťovna.
Ano, každé propouštění je mrazivé a krok do nejistoty. Hlavně, že ČSA mají na óbr platy pro manažery a exšéf letiště dostal 150 000 Kč jako prémii
. Takhle mizí z firem peníze a potom musí propouštět. Možná budou jednou rádi, že někdo bude chtít palubního stewarda ještě dělat. Násilí na palubě letadla neubývá, každou chvíli nějaký magor chce letadlo unést nebo vyhrožuje bombou. Konfliktní cestují během letu, to není nic příjemného. Někteří lidé se neumí chovat a pletou si palubu letadla se smetištěm
.