„Plyn pro Romy zdarma“. Na Slovensku se objevily provokativní billboardy
Autor:
všm -
11. 9. 2015
•
06:00
Sdílej:
„Elektřinu a plyn Romům zdarma.“ „Střelná zbraň do každé rodiny.“ Tyto a další nápisy na billboardech překvapily v září obyvatele Slovenska. Jde o politickou snahu nahnat u veřejnosti body před blížícími se volbami? Nebo je to snad promyšlená antirasistická kampaň? Na to by mohl odpovědět zadavatel reklamy, ten je ovšem neznámý. U podobných akcí je to koneckonců obvyklé – jak je i vidět na našem výběru dalších podobných zajímavostí.
1.Elektřinu a plyn Romům zdarma
Ulice slovenských měst ozvláštnily v posledních dnech billboardy s provokativními slogany. Jde například o „Plyn a elektřinu Romům zdarma“, „Trest smrti za korupci!“ nebo „Střelná zbraň do každé rodiny“.
„V tuto chvíli je těžké říct, co se z toho vyklube. Může se z toho vyklubat antirasistická kampaň po čase, jak jsme to už několikrát viděli. Mám ale trochu strach, že je 6 měsíců před volbami a že to může být nějaká populistická kampaň,“ popsal pro Blesk.cz Zdeněk Ryšavý, výkonný ředitel iniciativy Romea.
Slovenská Rada pre reklamu již na billboardy obdržela jednu stížnost. „Stížnost posoudíme v kontextu ustanovení Etického kodexu reklamy, který definuje, co je v reklamě možné a co už ne. V dané věci oslovíme zadavatele, popřípadě šiřitele reklamy se žádostí o stanovisko a reklama bude dále posuzována na zasedání Arbitrážní komise. Pokud ta rozhodne, že reklama porušuje kodex, bude zadavatel vyzván k tomu, aby zamezil šíření reklamy,“ popsala postup Blesk.cz Eva Rajčáková, výkonná ředitelka.
2.Romové by měli začít makat... na rozvíjení talentu
V roce 2011 se Slovensko setkalo s podobnou kampaní, z které se nakonec vyklubala „antirasistická“. V reklamních spotech i na billboardech nejdříve vystupovaly známé osobnosti, které sdělovaly: „Romové by měli začít makat“. Zadavatel byl neznámý, nikdo nevěděl, o co se jedná.
Později se ovšem objevilo pokračování, kde byl dodatek: „... na svém talentu“. Šlo totiž o reklamu sdružení Divé maky, aby lidé přispěli ze svých daní na rozvoj romské komunity na Slovensku.
3.Sterilizace jako volební slib
V některých případech se ovšem zadavatelé ani skrývat nesnaží a také se na konci neukáže, že jde o „vtip“ nebo „pozitivní kampaň“.
V říjnu 2014 se – opět na Slovensku – objevily rasistické billboardy. Odehrálo se to před slovenskými komunálními volbami, autorem byl košický kandidát Vladimír Gurtler. Na nich slibuje Romům letenky do zahraničí a romským ženám finanční podporu za sterilizaci. Policie ve věci zahájila trestní řízení.
4.Kreml a Zemanovci
Nejčastěji se samozřejmě podobné „záhadné“ kampaně objevují ve spojitosti s politiky a volebním kláním. Reklamy se dočkala například Strana práv a občanů (SPOZ). Billboard se nacházel na pražském Smíchově. Lehkou hříčkou poukázal na údajné napojení Zemanovců na Rusko. Zadavatelé byli prý z řad nespokojených občanů a chtěli zůstat anonymní.
Z hlediska toho, že se reklama objevila na podzim 2013, kdy se konaly volby do Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky, byla ovšem autorem pravděpodobně spíše konkurence.
5.Miliardáři sobě
Ze stejného předvolebního období pochází i tento billboard, který spojuje dva miliardáře dohromady – Andreje Babiše a Zdeňka Bakalu. Otázkou je, co tvůrci – opět anonymní – chtěli přesně obrazem říct. Pravděpodobně naráželi na bohatství obou mužů a otázku, odkud ho přesně získali. Kampaň se nicméně příliš nepovedla, ANO ve volbách uspělo.
6.Od mládí v parlamentu?
Svůj podíl „billboardů“ obdržel i nynější premiér a lídr ČSSD Bohuslav Sobotka. U něj zase zadavatel poukázal na to, že se pohybuje v politice od mládí a nikde jinde vlastně pořádně nepracoval.
7.Kecal, lenoch, nevěrník
Ve své době se staly populárními také billboardy, které vyrostly kolem dálnice D1 u Brna. Na nich byla uvedena hádanka: „Kecal. Slibuje a neplní. Lenoch. V parlamentu chyběl při 77 procentech hlasování. Nevěrník. Milenku si platil z veřejných peněz. Kdo je to?“ Později další billboard prozradil, že Michal Hašek (ČSSD).
Politik se rozhodl za každou cenu najít zadavatele, jenže ani v reklamní agentuře A. C. E. Media, které reklamní plocha patřila, prý nevěděli, kdo za tím stojí.
8.Lékárníci si diktují ceny
Politici ale nejsou v trápení sami. S billboardy se potýkala v roce 2006 i Česká lékárnická komora. Ta kvůli nim dokonce odeslala na policii trestní oznámení na neznámého pachatele.
Na billboardu stál totiž muž v bílém plášti se vztyčeným ukazovákem před regálem s krabičkami, vedle něj byl zelený lékárnický kříž. Snímek doplňoval nápis:Lékárníci mají právo diktovat si ceny léků. Pod ním byl podpis J. M., lékárník. Přítomný byl i dovětek: Volím ODS.