Pátek 26. dubna 2024
Svátek slaví Oto, zítra Jaroslav
Polojasno 14°C

„Plyn pro Romy zdarma“. Na Slovensku se objevily provokativní billboardy

  • Autor: všm - 
    11. 9. 2015
    06:00

    „Elektřinu a plyn Romům zdarma.“ „Střelná zbraň do každé rodiny.“ Tyto a další nápisy na billboardech překvapily v září obyvatele Slovenska. Jde o politickou snahu nahnat u veřejnosti body před blížícími se volbami? Nebo je to snad promyšlená antirasistická kampaň? Na to by mohl odpovědět zadavatel reklamy, ten je ovšem neznámý. U podobných akcí je to koneckonců obvyklé – jak je i vidět na našem výběru dalších podobných zajímavostí.

     

  • 1.Elektřinu a plyn Romům zdarma

    Podivný billboard - jde o pozitivní, nebo negativní kampaň? Podivný billboard - jde o pozitivní, nebo negativní kampaň? | Romea.cz

    Ulice slovenských měst ozvláštnily v posledních dnech billboardy s provokativními slogany. Jde například o „Plyn a elektřinu Romům zdarma“, „Trest smrti za korupci!“ nebo „Střelná zbraň do každé rodiny“.  


    „V tuto chvíli je těžké říct, co se z toho vyklube. Může se z toho vyklubat antirasistická kampaň po čase, jak jsme to už několikrát viděli. Mám ale trochu strach, že je 6 měsíců před volbami a že to může být nějaká populistická kampaň,“ popsal pro Blesk.cz Zdeněk Ryšavývýkonný ředitel iniciativy Romea. 

     

    Slovenská Rada pre reklamu již na billboardy obdržela jednu stížnost. „Stížnost posoudíme v kontextu ustanovení Etického kodexu reklamy, který definuje, co je v reklamě možné a co už ne. V dané věci oslovíme zadavatele, popřípadě šiřitele reklamy se žádostí o stanovisko a reklama bude dále posuzována na zasedání Arbitrážní komise. Pokud ta rozhodne, že reklama porušuje kodex, bude zadavatel vyzván k tomu, aby zamezil šíření reklamy,“ popsala postup Blesk.cz Eva Rajčáková, výkonná ředitelka.

  • 2.Romové by měli začít makat... na rozvíjení talentu

    Billboardová kampaň všechny zmátla. Billboardová kampaň všechny zmátla. | divemaky.sk

    V roce 2011 se Slovensko setkalo s podobnou kampaní, z které se nakonec vyklubala „antirasistická“. V reklamních spotech i na billboardech nejdříve vystupovaly známé osobnosti, které sdělovaly: „Romové by měli začít makat“. Zadavatel byl neznámý, nikdo nevěděl, o co se jedná.

     

    Později se ovšem objevilo pokračování, kde byl dodatek: „... na svém talentu“. Šlo totiž o reklamu sdružení Divé maky, aby lidé přispěli ze svých daní na rozvoj romské komunity na Slovensku.  

  • 3.Sterilizace jako volební slib

    Slovenský politik vsadil na jednu kartu. Slovenský politik vsadil na jednu kartu. | 7 Statočných

    V některých případech se ovšem zadavatelé ani skrývat nesnaží a také se na konci neukáže, že jde o „vtip“ nebo „pozitivní kampaň“.

     

    V říjnu 2014 se – opět na Slovensku – objevily rasistické billboardy. Odehrálo se to před slovenskými komunálními volbami, autorem byl košický kandidát Vladimír Gurtler. Na nich slibuje Romům letenky do zahraničí a romským ženám finanční podporu za sterilizaci. Policie ve věci zahájila trestní řízení. 

  • 4.Kreml a Zemanovci

    Antikampaň proti Zemanovcům: Narážka na údajné napojení na Kreml Antikampaň proti Zemanovcům: Narážka na údajné napojení na Kreml | ČTK

    Nejčastěji se samozřejmě podobné „záhadné“ kampaně objevují ve spojitosti s politiky a volebním kláním. Reklamy se dočkala například Strana práv a občanů (SPOZ)Billboard se nacházel na pražském Smíchově. Lehkou hříčkou poukázal na údajné napojení Zemanovců na Rusko. Zadavatelé byli prý z řad nespokojených občanů a chtěli zůstat anonymní.  

     

    Z hlediska toho, že se reklama objevila na podzim 2013, kdy se konaly volby do Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky, byla ovšem autorem pravděpodobně spíše konkurence.

  • 5.Miliardáři sobě

    Miliardáři Bakala a Babiš na billboardu z předvolební antikampaně Miliardáři Bakala a Babiš na billboardu z předvolební antikampaně | ČTK

    Ze stejného předvolebního období pochází i tento billboard, který spojuje dva miliardáře dohromady – Andreje Babiše a Zdeňka Bakalu. Otázkou je, co tvůrci – opět anonymní – chtěli přesně obrazem říct. Pravděpodobně naráželi na bohatství obou mužů a otázku, odkud ho přesně získali. Kampaň se nicméně příliš nepovedla, ANO ve volbách uspělo.

  • 6.Od mládí v parlamentu?

    Obětí antikampaně se stal i lídr ČSSD Bohuslav Sobotka. Obětí antikampaně se stal i lídr ČSSD Bohuslav Sobotka. | ČTK

    Svůj podíl „billboardů“ obdržel i nynější premiér a lídr ČSSD Bohuslav Sobotka. U něj zase zadavatel poukázal na to, že se pohybuje v politice od mládí a nikde jinde vlastně pořádně nepracoval.

  • 7.Kecal, lenoch, nevěrník

     
    Kolem dálnice D1 u Brna vyrostly jako houby po dešti billboardy z antikampaně proti Michalu Haškovi (ČSSD). Kolem dálnice D1 u Brna vyrostly jako houby po dešti billboardy z antikampaně proti Michalu Haškovi (ČSSD). | ČTK

    Ve své době se staly populárními také billboardy, které vyrostly kolem dálnice D1 u Brna. Na nich byla uvedena hádanka: „Kecal. Slibuje a neplní. Lenoch. V parlamentu chyběl při 77 procentech hlasování. Nevěrník. Milenku si platil z veřejných peněz. Kdo je to?“ Později další billboard prozradil, že Michal Hašek (ČSSD).

     

    Politik se rozhodl za každou cenu najít zadavatele, jenže ani v reklamní agentuře A. C. E. Media, které reklamní plocha patřila, prý nevěděli, kdo za tím stojí. 

  • 8.Lékárníci si diktují ceny

    Lékárník (ilustrační) Lékárník (ilustrační) | Profimedia.cz

    Politici ale nejsou v trápení sami. S billboardy se potýkala v roce 2006 i Česká lékárnická komora. Ta kvůli nim dokonce odeslala na policii trestní oznámení na neznámého pachatele.

     

    Na billboardu stál totiž muž v bílém plášti se vztyčeným ukazovákem před regálem s krabičkami, vedle něj byl zelený lékárnický kříž. Snímek doplňoval nápis: Lékárníci mají právo diktovat si ceny léků. Pod ním byl podpis J. M., lékárník. Přítomný byl i dovětek: Volím ODS.