Srážka rychlíků a 37 zraněných: Pod jedoucím vlakem přehodili výhybku
Při srážce dvou rychlíků v Horažďovicích se zranilo až 37 lidí. Scénáře nehody se zatím liší, spojuje je jen to, že vlaky do sebe narazily kvůli vykolejeným vagonům jednoho z nich. Neštěstí se stalo v železniční stanici Horažďovice – předměstí ve 13:17 hodin. Vlaky mezi Nepomukem a Strakonicemi nahradily autobusy.
Záchranářské vrtulníky v akci
K nehodě přiletěly podle záchranky tři vrtulníky a vyrazilo tam sedm záchranných posádek. Ve vlacích bylo asi 200 lidí. V nemocnici jich nakonec skončilo 15, nikdo ale není v ohrožení života.
„Dalších asi 35 osob, které měly oděrky a lehčí poranění nevyžadující hospitalizaci, čeká na nádraží na náhradní odvoz. Zdravotníci jsou tam s nimi pro případ, kdy by se ještě někomu udělalo špatně,“ řekla mluvčí záchranné služby Lenka Ptáčková.
Jak se to stalo
Podle mluvčí Českých drah Radky Pistoriusové u rychlíku 668 Rožmberk jedoucího z Brna a Českých Budějovic do Plzně při odjezdu vykolejily poslední dva vozy. „A protože se tam rychlíky míjejí, narazily vykolejené vozy do stojícího rychlíku z Plzně do Brna,“ popsala.
V přesném scénáři toho, jak se nehoda stala, se mluvčí neshodují. „Ke srážce došlo, když jeden z rychlíků odjížděl ze stanice a měl vykolejené poslední vagony. Po vedlejší koleji projížděl další vlak a do těchto vychýlených vagonů narazil,“ řekl pro Blesk.cz Marek Illijaš ze Správy železniční dopravní cesty.
Někdo přehodil výhybku moc brzy?
„V Horažďovicích předměstí teď probíhá rozsáhlá výluková činnost, protože tam dochází k přestavbě nádraží. Podle mě k tomu nemohlo dojít jinak než selháním lidského faktoru, kdy někdo přehodil výhybku v době, kdy vlak najel na kolej,“ řekl Blesk.cz Jaroslav Vincour, viceprezident Federace strojvůdců ČR. Podle něj to dokazuje i fakt, že mimo kolej byly poslední vagony, což je následek takového pochybení – tzv. „podhození“ výhybky.
„Při odjezdu vlaku Rožmberk došlo s největší pravděpodobností k přehození výhybky přímo pod tímto vlakem, v důsledku čehož poslední vůz tohoto vlaku měl postavenu trasu na kolej, kde stál protijedoucí vlak Vajgar. Došlo pochopitelně k vykolejení posledního vozu (obě nápravy) a jedné nápravy předposledního vozu,“ dodává také náměstek generálního inspektora Drážní inspekce.
„Nevypadá to na zavinění z naší strany, signalizační zařízení bylo podle všeho v pořádku,“ dodal krátce po nehodě Illijaš.
Způsobenou škodu odborníci zatím odhadli na 12 milionů korun.
Jste v blízkosti nehody? Zasáhlo železniční neštěstí vaše známé? Ozvěte se na tip@blesk.cz
Na rozdil od tebe to znam, ty ne, k veci nic nejses scopen rici nic.