Zkáza letu 4U 9525 ONLINE: Nebyla to nehoda, kopilot navedl airbus na hory!
Stovky záchranářů, vojáků i policistů ve francouzských Alpách pátrají ve čtvrtek už třetím dnem po tělech obětí zříceného letu 4U 9525 německých aerolinek Germanwings. Záznam z první nalezené skříňky přinesl šokující odhalení. Kapitán opustil kabinu, pak se zuřivě snažil dostat zpět. Bušil na dveře, ale marně. Vyšetřování odhalilo, že kopilot začal se strojem záměrně klesat. Přitom byl stále naživu a při vědomí...
++ Při tragédii zahynulo všech 150 lidí na palubě. Šlo o 144 cestujících, dva piloty a čtyři letušky.
++ Záznam z nalezené černé skříňky odhalil, že se kapitán snažil dobýt do kabiny poté, co ji opustil, aby odešel na toaletu.
++ Druhý pilot kapitána záměrně nepustil dovnitř a začal s se strojem klesat. Když se letadlo řítilo k zemi, byl stále naživu a při vědomí.
++ Mužem, který má na svědomí životy 150 lidí na palubě airbusu, je kopilot Andreas Lubitz. Bylo mu 28 let.
++ Lubitz podle vyšetřovatelů neměl vazby na teroristy.
++ Airbus před havárií klesal z přibližné výšky 12 km na 2000 metrů 8 minut.
++ Trosky a těla obětí jsou podle vyšetřovatelů rozesety po celé hoře. Zajistit je všechny podle nich potrvá dlouhé týdny.
Záchranáři s pomocí vrtulníků vyzvedli první pozůstatky ze 150 obětí úterní havárie německého letadla v Alpách na jihozápadě Francie. Pro dnešek bylo ale pátrání ukončeno.
Příběhy obětí z letadla: Vášnivá učitelka jógy a cestovatelka Daniela pocházela z Mexika. Mířila oslavit narozeniny do Amsterdamu. Její příběh ZDE
Agentura AP zveřejnila seznam obětí tragédie podle národností: 72 Němců, 35 Španělů podle Germanwings, podle Španělska jich mohlo být až 51, 3 Britové, 3 Kazaši, 2 Američané, 2 Argentinci, 2 Australané, 2 Kolumbijci, 2 Íránci, 2 Japonci, 2 Mexičané, 2 Venezuelané, 1 Belgičan, 1 Dán, 1 Nizozemec, 1 Izraelec, 1 Maročan, 1 Turek.
„Terén je zrádný, nestabilní, daleko od komunikací. Ani pěšky se po něm nedá snadno pohybovat. Proto je vyšetřování v terénu obtížné,“
uvedl francouzský vyšetřovatel pádu letadla Rémy Jouty na tiskovce v Paříži. „Je potřeba být navázaný na úvazech z důvodu bezpečnosti, což komplikuje celou práci,“ pokračoval. „Rozptyl trosek je velký, fyzická analýza jednotlivých komponentů bude poměrně obtížná,“ dodal.
Další skupina německých studentů míří ze Španělska domů. Jen den po katastrofě letu 4U 9525 se vydali na cestu další studenti ze stejného místa v Barceloně, je jich přibližně 40. Část z nich odmítla do Německa letět, uvedla španělská agentura Efe. Báli se, a vyrazili proto do Německa vlakem. I oni byli stejně jako tragicky zesnulí studenti z gymnázia v Halternu ubytováni v malém městečku Llinars del Vallés u Barcelony.
Na místo havárie dorazili francouzský prezident François Hollande a německá kancléřka Angela Merkel. Hollande si na místě tragédie padl do náručí se španělským premiérem Rajoyem.
Podle britského Daily Mailu mohlo dojít k poklesu tlaku a ztrátě kyslíku na palubě kvůli prolomení čelního skla airbusu. Jde však jen o spekulaci expertů.
„Těla obětí jsou možná rozeseta po celé hoře,“ řekl francouzský generál David Galtier webu deníku The Telegraph.
Většinu ze 150 cestujících boeingu nízkonákladové společnosti Germanwings, který se v úterý zřítil ve francouzských Alpách, tvořili Němci a Španělé. Prohlásil to šéf aerolinek Thomas Winkelmann s tím, že na palubě bylo 72 Němců a 35 Španělů. Podle aktuálního seznamu cestujících letěli osudným spojem například i občané Austrálie, Spojených států či Íránu.
Češi podle všeho v letadle nebyli. Nikdo z cestujících nehodu nepřežil. Podle Winkelmanna se nyní má za to, že na palubě bylo po dvou lidech z Austrálie, Argentiny, Íránu, Venezuely a USA a po jednom člověku z Británie, Nizozemska, Kolumbie, Mexika, Japonska, Dánska a Izraele. Národnost dalších více než dvou desítek lidí oznámena nebyla.
Francouzští vyšetřovatelé zveřejnili snímky nalezené černé skříňky. Ta je oranžové barvy, aby byla v případu havárie letadla lépe k nalezení.
Podle francouzského ministra vnitra Bernarda Cazeneuvea nedošlo k výbuchu airbusu. Kdyby se tak stalo, bylo by pole trosek mnohem větší.
Podle jednoho z pilotů na místě tragédie jsou v horách rozesety jen malé kusy letadla. Pilotní kabinu se nepodařilo nalézt.
Pilots now talking: 'There is a lot of little pieces of this plane. We can't find a cockpit.' #4U9525 pic.twitter.com/ovFmjPQgw1
March 25, 2015
Francouzský expert Bernard Chabbert spekuluje o možné otravě lithiem. To se mohlo na palubě letadla uvolnit z baterií.
Francouzská prokuratura, která vyšetřuje okolnosti úterního pádu airbusu německé společnosti Germanwings se 150 lidmi na palubě, případ prozatím klasifikuje jako zabití z nedbalosti. Informoval o tom portál Spiegel.de.
Vyšetřovatelé nicméně uvádějí, že příčina nehody, kterou podle francouzských úřadů nikdo nepřežil, je prozatím neznámá. „Je samozřejmě ještě příliš brzo na to, hovořit o příčině nehody,“ řekl prokurátor Brice Robin televizní stanici BFM TV. „Víme jen, že letadlo velmi rychle ztratilo výšku a z 12 000 metrů kleslo na 2 000 metrů,“ dodal.
Španělský Google také uctil památku obětí leteckého neštěstí.
#Google muestra el crespón negro como muestra de solidaridad con las víctimas del accidente de #Germanwings. pic.twitter.com/cJNDwPoacG
— FB Comunicacion (@FBCBilbao) 25. Březen 2015
I dnes uctili památku zesnulých spolužáků studenti z Gymnázia Josepha Königa ve vestfálském Halternu. V letadle zemřelo 16 žáků a dvě učitelky.
Prohledávání místa pádu letadla Germanwings kvůli náročnému terénu potrvá podle policie nejméně týden a vyprošťování těl si vyžádá několik dní.
Příbuzní Australanů Carol a Greiga Fridayových oznámili, že jejich milovaní zemřeli na palubě airbusu, který se zřítil ve francouzských horách. Šlo o matku a syna. „Oba byli výjimeční lidé, kteří byli milováni těmi, kterým lásku opětovali. Budou navždy v našich srdcích, vzpomínkách a snech,“ prohlásila rodina.
Mezi dalšími oběťmi byla identifikována Španělka Marina Bandres Lopez-Belio (†37), která žila v anglickém Manchesteru. V airbusu cestovala se svým sedmiměsíčním synem.
Podle francouzského ministra vnitra Bernarda Cazeneuvea se musí vyšetřit všechny možné důvody pádu letadla. Teroristický útok je však podle něj velmi nepravděpodobnou příčinou.
Agentura AFP s odvoláním na zdroj blízký vyšetřování uvedla, že nalezenou skříňkou je takzvaný zvukový záznamník CVR (Cockpit Voice Recorder). Ten zaznamenává konverzaci mezi piloty, s leteckými dispečery i veškeré další zvuky v kabině. Ještě je potřeba nalézt druhou černou skříňku, kterou je záznamník letových parametrů FDR (Flight Data Recorder) zaznamenávající například výšku letu či rychlost.
Černá skříňka nalezená v úterý je poškozená. Data z ní však podle francouzského ministerstva vnitra bude možné získat.
Pátrání po troskách a obětech leteckého neštěstí ve Francii bylo dnes ráno obnoveno, na místo vyrazily vrtulníky.
Na Twitteru se objevil snímek studentů gymnázia Joseph-König v německém Halternu. 16 žáků z této třídy zahynulo při pádu airbusu ve francouzských Alpách. Foto pochází z prosince 2014. Pořízeno bylo při návštěvě bowlingu.
Podle dosavadních informací byli mezi cestujícími hlavně Němci a Španělé, zřejmě turečtí občané a nejméně jeden Belgičan. Podle úterních zpráv jihoamerických médií byli mezi oběťmi katastrofy zřejmě i dva občané Kolumbie a dva Argentiny.
Dnes přítomnost svých občanů na palubě letadla ohlásily další státy. Australská vláda oficiálně oznámila smrt dvou svých občanů, na palubě zahynul rovněž jeden cestující z Dánska, Mexiko ohlásilo tři mrtvé. Další tři oběti údajně pocházejí z Kazachstánu, na seznamu cestujících osudného letu byli údajně i dva Japonci žijící v Düsseldorfu.
„Když se podíváme na místo neštěstí, jde o poměrně velkou oblast. Přesto jsou úlomky velice malé. To vůbec není typické pro letadlo, které vybuchne ve vzduchu,“ uvedl vyšetřovatel Rémi Jouty.
Na dotaz, zda letadlo vezlo lithiové baterie, které mohly vybuchnout, vyšetřovatel uvedl: „Tyto informace budou prošetřovány, pokud vzniknou nějaké pochybnosti, že v zavazadlovém prostoru něco mohlo být, tak se na to zaměříme.“ Ohledně spekulací o případném atentátu zatím vyšetřovatelé žádnou hypotézu nemají.
„V současné chvíli nemáme žádný komponent druhé černé skříňky,“ uvedl francouzský vyšetřovatel. A popřel informace o jejím nálezu.
„Vzniklo zde několik obtíží při analýze (černé skříňky). Podařilo se nám ale získat soubor audiodat. Víme, že se to týká tohoto letu,“ uvedl vyšetřovatel Rémi Jouty. „Slyšíme zde hlasy pilotů, v tuto chvíli nemohu žádné bližší informace poskytnout. Zatím jsme pouze získali soubor, který obsahuje použitelné zvuky,“ dodal. Analýza prý zabere určitý čas, na výstupy – především přepis toho, co se dělo na palubě – si tak bude třeba počkat minimálně několik dní. Délku nahrávky ani jazyky, kterými mluvily dané osoby, odmítl komentovat.
Hollande a Angela Merkel ve vrtulníku nad oblastí, kam spadl Airbus Germanwings. „Je to obrovská tragédie a to jsme dnes viděli ještě jednou na vlastní oči při dnešní návštěvě,“ řekla na společném brífinku s Hollandem a Rajoyem německá kancléřka. „To nejdojemnější dnešní den je, že tu Francouzi i dnes ukazují velkou připravenost pomoci a ukazují i veliké srdce,“ dodala.
PHOTO: French Presidency releases photo of Hollande and Merkel inside helicopter with above crash site. #4U9525 pic.twitter.com/GDt4dNTPJZ
— Breaking News (@NewsOnTheMin) 25. Březen 2015
Anglické oběti pádu Airbusu A320 byly identifikovány jako 28letý Paul Andrew Bramley z Hullu, 50letý Martyn Matthews z Wolverhamtponu a 7měsíční nemluvně Julian Pracz-Bandres, které cestovalo se svou španělskou matkou.
Bramley studoval hotelový management v Lucernu, ve Španělsku pobyl pár dní s přáteli. „Byl laskavý, pečující a milující syn. Byl to ten nejlepší syn, byl můj svět,“ řekla Telegraphu jeho matka Carol, která žije na Mallorce. Pan Matthews pracoval v Británii pro pobočku německého výrobce autodílů a po pracovní cestě v Barceloně mířil na setkání v Německu.
Šíří se informace, že vyšetřovatelé údajně našli druhou černou skříňku, podle serveru airlive.net je však bez záznamového zařízení a značně poničená.
Tak jaká je příčina? To nám teda pověz
