Průzkum Blesku: Zlevní vám MHD jako v Praze?
Zuby jen zaskřípali Češi a Moravané, když si přečetli, že Pražané od 1. července zaplatí za roční jízdné na MHD místo 4750 jen 3650 Kč. V mnoha krajských a dalších městech republiky totiž musí sáhnout do peněženek daleko hlouběji než v metropoli. Blesk se zajímal o to, zda i jinde uvažují o zlevnění MHD.
Brno: Zavolají do Prahy
Zatímco Pražan může z průměrné měsíční mzdy obstarat roční jízdenku MHD pro 9 lidí, Brňan pořídí roční šalinkartu jen pro 5 osob. Je to tak. Pražan od července totiž zaplatí při průměrném platu 32 910 korun za roční lítačku 3650 korun, Brňan s mzdou 24 329 korun vyndá z peněženky 4750 korun. „Vůbec netuším, co pražské kolegy vedlo k jednorázovému snížení jízdného. Zavolám jim a nechám se inspirovat,“ řekl Blesku náměstek primátora Richard Mrázek (ANO). Brno se ale letos zlevnit šalinkarty určitě nechystá. Radnice totiž nemá takový krok propočítaný.
Plzeň: Aspoň nezdraží…
„Ceny za jízdné v plzeňské MHD se neměnily pět let. Zvedat je nehodláme ani nyní. Vyjednáváme ale s krajským úřadem o tzv. sjednocování slev. Výsledky jednání budou známy až v červnu. Slevy na dopravu poskytované městem jsou v Plzni ale už teď velké,“ říká náměstek primátora pro dopravu Petr Náhlík. Tady roční kupon stojí 3910 Kč.
Ústí nad Labem: Nic se nezmění
Slabá kupní síla, vysoká cena MHD, taková je situace v Ústí nad Labem. Za roční jízdné tam cestující platí 4845 korun, tedy o 1195 korun více než v Praze. Magistrát s tím ale nehodlá nic dělat. „Ceny měnit nebudeme,“ uvedla bez dalších podrobností mluvčí ústeckého magistrátu Romana Macová.
Mladá Boleslav: Draze, ale i zadarmo
Město roční kupony MHD nemá. Lidé si ale mohou koupit čtvrtletní neomezené jízdné za 1500 korun, což v přepočtu za rok představuje 6000 Kč! A podle magistrátu se zlevňovat určitě nebude. „Cena je platná již od roku 2010, kdy se zdražovalo z 1200 Kč. Máme ale bezplatné jízdné pro určité skupiny obyvatel, jako jsou mladiství do 15 let, lidé na mateřské, důchodci nad 70 let, držitelé Jánského plakety, nebo žáci a studenti nad 15 let,“ argumentuje mluvčí magistrátu Hana Koišová.
Olomouc: Uvažují o zlevnění
V hanácké metropoli se dá nejlevněji jezdit s čtvrtletním kuponem, což vyjde za rok na 3600 Kč. „Stále hledáme cesty k tomu, jak cestování zpříjemnit a zlevnit. Zcela nově město rozhodlo, že umožní seniorům nad 70 let cestovat zdarma. A uvažujeme také o zavedení zvýhodněného celoročního jízdného pro všechny.“
Jihlava: Zcela zdarma?
Bude mít Jihlava jízdné MHD zadarmo? „Není to zcela vyloučeno,“ tvrdí mluvčí jihlavského magistrátu Radek Tulis. „Levicoví a středoví zastupitelé na to tlačí. Pro město by to znamenalo dávat dopravnímu podniku místo 60 milionů ročně 120 milionů. Zatím jsou to od politiků ale většinou jen předvolební sliby občanům,“ dodává Tulis. V Jihlavě za roční předplatné zaplatí 3750 Kč.
Chomutov: Nemáme turisty
Chomutov se ohrazuje proti srovnávání ceny ročního kuponu v Praze a Chomutově. „Město má ceny ročních kuponů odvozené od skutečných nákladů na MHD. Trolejbusy patří k nejdražším na provoz. Praha má na rozdíl od Chomutova hodně turistů,“ obhajoval náměstek primátora Jan Řehák cenu ročního kuponu 5565 korun. Město MHD dotuje 46 miliony korun, aby mohlo zvýhodnit seniory a žáky. Ale s ohledem na to, že 2. března se sejde nové zastupitelstvo, může být vše jinak.
Ostrava: Zůstane draho
Poloprázdné zastávky, tramvaje i autobusy. Tak vypadá MHD v Ostravě. Magistrát Ostravy se Prahu napodobit nechystá a zlevňovat jízdné nebude. Roční přitom stojí 5225 Kč. „Ostrava každoročně ze svého rozpočtu MHD dotuje částkou vyšší než miliarda korun. V letošním roce nedošlo k zvyšování cen jízdného a došlo ke snížení jízdného pro důchodce. Dlouhodobě jsou zvýhodněné děti do 15 let. Další úpravy v roce 2015 naplánovány nejsou,“ řekla mluvčí magistrátu Ostravy Andrea Vojkovská.
Liberec: Primátor ví
S ročním kuponem za 5520 Kč je Liberec jedním z nejdražších měst v Česku. Nijak to tu ale neřeší. „Primátor o tom ví. Ovšem zlevnění není na pořadu dne,“ řekl Petr Neuhäuser z libereckého magistrátu. Podle něj se do městské dopravy investuje v řádu stovek milionů. „Peníze jdou především do infrastruktury a také do nových autobusů,“ řekl Neuhäuser.
v Jihlavě jezdí polovina pasažérů zadarmo. proč? jsou to rómové, keří zásadně neplatí. ani ty pokuty neplatěj
tak jestli to není důvod proč chtějí zrušit jízdný