Evropští vědci se zapsali do historie: Modul Philae přistál na kometě! Velký krok ve zkoumání vesmíru

Autor: simao, ČTK -
12. 11. 2014

Je to velký krok pro lidstvo. Vesmírný modul Philae dnes úspěšně přistál na povrchu 510 milionů kilometrů vzdálené komety Čurjumov-Gerasimenko. Hlášení o historickém úspěchu se objevilo i na Twitteru – v řadě jazyků včetně češtiny.

Přistání modulu na kometě završilo desetileté vesmírné putování mateřské sondy Rosetta a je významným vědeckým milníkem. Zpráva o přistání přišla krátce po 17:00 SEČ, zhruba půl hodiny poté, co modul na poměrně prašný a pórovitý povrch vesmírného tělesa skutečně dosednul. Právě tak dlouho totiž trvala cesta signálu od komety k Zemi.

V řídícím středisku Evropské vesmírné agentury (ESA) v německém Darmstadtu v tu chvíli propukli všichni zúčastnění v jásot a ředitel ESA Jean-Jacques Dordain to v emotivní řeči krátce poté označil za „obrovský krok vpřed“ v prozkoumávání vesmíru. „Jsme první, kteří to udělali, a tak to už zůstane navždy,“ dodal Dordain se zřetelnou úlevou po hodinách napjatého čekání.

Evropská mise je pokládána za milník v dějinách letů do kosmu, protože na některé z komet přistálo vůbec první těleso vyrobené lidmi. Fáze sestupu stokilogramového zařízení na kometu byla zřejmě nejnapínavější částí zatím deset let trvající mise, jejímž cílem je získat informace o vzniku sluneční soustavy před zhruba 4,6 miliardami let. Komety totiž údajně obsahují převážně nezměněný materiál z té doby.

„Jsme na kometě, jsme velmi šťastní,“ jásal také ředitel letu Andrea Accomazzo za velkého potlesku a vzájemného objímání v sále řídícího centra. „Můžeme doufat, že průzkumem něčeho v obrovském detailu vyřešíme záhadu všeho ostatního,“ dodal vědecký poradce mise Mark McCaughrean.

Přistání v lokalitě nazvané Agilkia proběhlo bez problémů i přesto, že před odpoutáním modulu od mateřské sondy vědci zjistili závadu na tryskách, které měly pomoci udržet zařízení na povrchu komety. Předpoklady expertů, kteří se domnívali, že by k dosednutí Philae měly stačit kotvicí harpuny, se tak nakonec vyplnily.

Ve vesmíru od března 2004

Podle řídícího týmu je sonda v pořádku a komunikuje. Minilaboratoř Philae má měřit magnetické pole, pořizovat snímky nebo odebrat vzorky z povrchu i pod povrchem.

Už před přistáním sondy vědci pomocí měřících čidel z unikajících plynů komety zjistili, že Čurjumov-Gerasimenko oplývá sirovodíkem, který připomíná zápach zkažených vajec, a čpavkem, který zase připomíná koňskou močůvku. Obsahuje také oxid siřičitý a sirouhlík. Nicméně hustota těchto složek je údajně malá.

Mlhavý obal komety tvoří převážně voda a oxid uhličitý smíchaný s oxidem uhelnatým. Každopádně její bohatá chemická směs je podle vědců překvapivá, protože v době provedených měření bylo těleso ještě 400 milionů kilometrů daleko od Slunce. Experti ESA očekávají, že chemické složení se změní, až se kometa více přiblíží k Slunci. Studium těchto změn by mělo pomoci odhalit chemické složení komety.

Sondu Rosetta s přistávacím zařízením vynesla do vesmíru 2. března 2004 raketa Ariane 5 z kosmodromu Kourou ve Francouzské Guayaně. Rosetta kolem komety krouží od letošního srpna. K úspěchu se přihlásil i italský premiér Matteo Renzi. „Jsme hrdí na to, že italská technologie pomáhala misi Rosetty po celou dobu až po přistání,“ reagoval šéf italské vlády.

Pohřeb Karla Gotta

Parte Děti Karla Gota Rozloučení na Žofíně Záznam zádušní mše Hosté na zádušní mši O životě Karla Gotta Dědictví

Celé Česko truchlí. Zemřel Karel Gott, držitel čtyř desítek Zlatých slavíků. Jen málokterý umělec za sebou zanechá tolik děl, jako zesnulý zpěvák. Připomeňte si Mistrův život.

Vše o Karlovi Gottovi čtěte ZDE

zarazenyprd ( 13. listopadu 2014 09:46 )

Máte kliku, že teď vládne ČSSD, která v parlamentu smetla ze stolu zákon o zákazu výkupu od zlodějů. Prostě ČSSD zloděje účinně chrání.

pepazdepa2 ( 13. listopadu 2014 09:42 )

Týývoe, todyž vodtaháme do těch výkupen, co vykupují kradený matroš, tak pudou s cenou dólu.

crowen ( 12. listopadu 2014 23:55 )

základy by znát měly, pravda

kapsa72 ( 12. listopadu 2014 23:31 )

no co? no par nul sem par nul tam, a delate tady cavyky.

kapsa72 ( 12. listopadu 2014 23:28 )

VELKE GRATULACE Dost tezko si dokazu predstavit, jak to umite vubec vypocitat, ze by se k te komete dostat, nemluve o pristani na ni.

Další videa