Zemřel táta trabantů Werner Lang: Selhalo mu srdce!
Splašené trsátko, bakeliťák, pryskyřníček pádivý anebo BMV – bakelitové motorové vozidlo… I takové přezdívky si vysloužil legendární východoněmecký vůz zn. Trabant. V pondělí zemřel jeho otec, konstruktér Werner Lang. V 91 letech mu doma v Cvikově, kde se trabanty vždy vyráběly, selhalo srdce.
„Ještě v sobotu jsme na setkání trabantů mluvili o starých časech,“ sdělil jeho bývalý spolupracovník Werner Reichelt. Nezapomenutelný Trabat 601, jehož byl Lang autorem, se v Německu vyráběl v letech 1964 až 1990. O tom, že o něj byl mimořádný zájem, svědčí i to, že se ho vyrobilo přes 2,8 milionu kusů! Stovky tisíc jich jezdily i u nás. Lacinější nové auto za komunistů snad ani nešlo koupit – koncem 70. let přišel trabant v ČSSR na 36 500 korun (cca 15 průměrných platů, v dnešních cenách tedy cca 405 tisíc).
Pro srovnání – škodovka tehdy stála přes 55 tisíc Kčs (v dnešních cenách 620 tisíc) a prakticky nedostupná západní auta až 200 000 Kčs (v dnešních cenách 2,25 mil. Kč)! A i když v posledních letech zmizely trabanty ze silnic, postupně se z nich stala sběratelská rarita, které její majitelé věnují jen tu nejlepší péči.
Proč tak smrdí?
Pánům vysvětlovat netřeba, i když... Trabanty vždy tak čoudily a zapáchaly především proto, že měly pod kapotou jen dvoutaktní motor (vzduchem chlazený dvouválec). A dvoudobé motory, jak známo, spalují kromě benzinu i olej. Stačilo pak, aby někomu při tankování »ujela ruka«, ve směsi skončilo více oleje než výrobcem doporučená dvě až tři procenta, a trabant za sebou vytvořil kouřovou clonu, kterou by mu v některých případech záviděla snad i osádka torpédoborce při námořní bitvě!
Další z HAPPYENDŮ