Pátek 26. dubna 2024
Svátek slaví Oto, zítra Jaroslav
Polojasno 14°C

Majitel Student Agency Radim Jančura exkluzivně pro Blesk: Oprava D1? Nesmysl za 20 miliard

Oprava D1? Nesmysl za 20 miliard!
Oprava D1? Nesmysl za 20 miliard!  (Autor: foto Mediafax, archiv Blesku)
Autor: Richard Veselý - 
12. dubna 2013
21:41

Projekt opravy D1 je špatný! To říká majitel dopravní společnosti Student Agency Radim Jančura. Projekt za 20 miliard bude dělat podle něho řidičům ze života peklo dlouhých sedm let, ne šest, jak se oficiálně tvrdí.

Projekt totiž má spoustu chyb, které opravy prodraží a protáhnou. A zlepšení pro řidiče? Minimální.

Dvacet miliard, sedm let uzavírek, omezená doprava mezi Prahou a Brnem, desetitisíce naštvaných řidičů. A výsledek? „Je to nesmysl. Za těch 20 miliard získáme opět pouze dva pruhy, novou vozovku. Se třetím pruhem se ale nepočítá, pouze bude o 75 centimetrů rozšířen odstavný pruh, což v běžném provozu nepřinese vůbec nic,“ řekl Blesku Radim Jančura.

Zbourání nájezdů

Zdražení a zpomalení opravy způsobí podle Jančury i zbourání nadjezdů. „Rozšíření dálnice o 75 centimetrů je plánováno vně místo dovnitř. Kvůli tomu se budou muset zbourat a znovu postavit skoro všechny nadjezdy, které mají životnost sto let,“ popsal Jančura. „Mají se dělat širší, aby se pod nimi za 40 let mohl udělat třetí pruh. Ale to ty nové nadjezdy opět budou skoro v polovině své životnosti,“ popsal.

Třikrát dražší

Dala by se D1 opravit rychleji a laciněji? Podle Radima Jančury rozhodně ano. „Oprava by se přitom dala provést za třetinu peněz i času, kdyby se stávající dálnice použila jako podklad pro nový povrch. Podklad je totiž zničený jen asi z pěti procent. Podle projektu se přesto má D1 vlastně postavit celá znovu,“ řekl Jančura.

Peklo pro řidiče

„Problém je, že se D1 bude opravovat v dlouhých osmikilometrových úsecích. Pokud tam do sebe nějaká auta ťuknou, dálnice se zcela zastaví. Obzvlášť pro řidiče osobních aut bude cesta pořádně otravná,“ uvedl Radim Jančura. Autobusy by měly jet trasu mezi Prahou a Brnem déle jen asi o pět minut.

Unie nezaplatí

Na opravu dálnice D1 má přispět Evropská unie. „Hlavní důvod, proč to chtějí udělat třikrát dráž, je, aby to zaplatila Unie. Ale až se zjistí, že se to dalo udělat levněji a rychleji, tak to Evropa nezaplatí,“ popsal Jančura.

To samé se podle Radima Jančury už stalo v případě stavby dálnice D47 do Ostravy. Evropská unie  nezaplatila ani korunu, protože dálnice nevede skrz města, ale pouze přes pole.

fandamilan ( 13. dubna 2013 23:37 )

I když nerad,musím souhlasit s p.Jančurou.Na této stavbě se stratí dost peněz,které skončí prostřednictvím firem stejně u těch samých lidí co po každé.No a politici si taky hezky nahrabou.Já bych tu zakázku dal firmě firem.Jde o firmu Bogl-Krysa,vlastně Krýsl.Ti umí hlavně mosty.

dobrotka ( 13. dubna 2013 07:40 )

krakonosi, minule jsi mi uz nestacil odpovedet na moji otazku: Odkud pises?

dobrotka ( 13. dubna 2013 02:38 )

Naprosto nechapu, proc se do toho jde, kdyz je uz ted od sameho zacatku jasne, ze je to opet predrazena zakazka, kterou se obohati par lumpu! PROC se to vubec povoluje? A pak za 10 let se bude pracne dokazovat, kdo co kde navysil a prosustroval? Na jakych kajmanskych uctech skonci nekolik miliard? A kolik podvodniku se vyhne trestu, pac nez se cokoli vysetri, tak nekam zdrhnou? Copak tyhle scenare nejsou JASNE?????????????

cerptak ( 13. dubna 2013 01:24 )

Přesně tak,taky v tom vidím jen pěkný balík pro pár zlodějů,kde jinde už brát peníze,že?!

nekritik ( 13. dubna 2013 00:35 )

V Holendsku,je to sice na rovině,ale tam rozšířili dálnici na 3 (TřI)pruhy v délce asi 50 km za necelý rok a provoz nebyl nějak moc dotknut.Vím o čem mluvím,protože tam jezdím minimálně jednou týdně!Já bych to zadal firmám co stavějí ve světě.V Německu je to podobné.U nás se na tom napakují jen politici a pár lidí na ně napojených.A to bdue trvat ne 6(šest)ani ne 7(sedm)ale počítam 10(deset)let a cena bude jednou tak velká.Prostě všechno SUPER .Však to zaplatí ti hlupáci co platí daně

Zobrazit celou diskusi