(Ne)český pavilon na EXPO? To je hrůza!
Samé úspěchy, miliony návštěvníků a jen chvála… Český pavilon na mezinárodní výstavě EXPO 2010 by se ze zpráv, které chodí z Číny, mohl jevit jako dokonalý a nepřekonatelný. No, rozhodně není! Reportéři Nedělního Blesku EXPO navštívili a několik hodin strávili i v národním pavilonu. Spíš by se ale hodilo říct v nudném, nepochopitelném, lacině působícím a naprosto nečeském pavilonu!
Přesto, že zprávy ze Šanghaje, které úspěšně posílá PR oddělení českého pavilonu, mluví o velké návštěvnosti a úspěchu u Číňanů, čeští návštěvníci jsou z národního pavilonu zklamaní. Ti totiž odcházejí s pocitem, že se lidé o České republice na EXPO vlastně nedozvědí skoro nic.
Kde je nějaká myšlenka? Kde je to Česko?! „Připadá mi, že tam vůbec nebylo prodané to, co naši republiku reprezentuje. Zajímalo by mě, co má výroba voňavek společného s Českem,“ divila se Jana Pokorná z Prahy. A její manžel si přisadil. „Tak moc jsem se těšil na EXPO a teď? Co si mám představit pod názvem Useful beauty? Nebo Aura komunikace či City and Fashion.“
Co se nepovedlo
Když opomeneme, že si člověk připadá jako na golfovém hřišti, protože je po celém pavilonu natažený zelený koberec na zvlněné podlaze, proč ještě musí chodit s vyvrácenou hlavou! Spousta instalací je na stropě. A hlavně – prakticky všechny jsou nepochopitelné!
Ani Češi 80 % věcí prostě nedokázali rozlousknout. U exponátů nejsou popisky. Jen názvy. Návštěvník musí být asi génius, aby si význam domyslel… „Každý návštěvník či člen skupiny hned při vstupu do pavilonu dostane leták, který je současně mapou expozice, na něm se dočte, co který exponát znamená. Existuje v anglické i čínské verzi,“ řekl Blesku Jiří F. Potužník, manažer marketingu a komunikace.
Jenže to není pravda! „Žádnou mapku ani leták jsme nikdo ze skupiny nedostali,“ říká Petra Svobodová z Brna. To potvrzují i další Češi, se kterými Nedělní Blesk mluvil a kteří EXPO navštívili v jiných dnech. A možná jen taková drobnost: Je správné, aby v českém pavilonu nebyly nápisy také v češtině?
Kdo to vymyslel? A kolik to stálo?
„Celkové náklady na EXPO jsou plánovány na téměř 500 milionů korun,“ říká manažer marketingu a komunikace Jiří F. Potužník. Architekti a tvůrci exponátů byli podle něj úkolováni a placeni firmou, která si vysoutěžila možnost realizovat český pavilon. „Výše odměn je věcí smluv mezi ní a dodavateli!“ komentoval to Potužník. Ale podle názoru českých návštěvníků by neměli raději dostat nic…
A ještě nám ho rozkrádají Stěny pavilonu jsou vyzdobeny desítkami tisíc puků. Na té hlavní mají tvořit zjednodušenou mapu Starého Města pražského. Vidíte to také? Asi ne, že?! Možná i proto, že takový skvělý nápad Číňané nepochopili, z výzdoby si nic nedělají a puky ze stěn odnášejí jako suvenýry…
Co asi chápou jen autoři
UŽITEČNÁ KRÁSA
Ve dvou stropních boxech je podivná kubistická krajina, projektory, zrod designových objektů českých tvůrců. Tím se má Česko ukázat?
METROPOLIA
Pomalu rotující lustr s odlitky věcí, které už dosloužily. Prostě »typicky« české!
OSVĚŽOVAČ SMYSLŮ
Podle toho, kolik lidí pod tím chodí, mění se barvy a scéna.
PULZUJÍCÍ MĚSTO
Po dotyku na panel se uvnitř mělo něco měnit, Číňané se sice rádi dotýkali, nikdo ale nechápal, co se děje!
AURA KOMUNIKACE
Tato změť má představovat civilizaci koncentrovanou ve městech. Nebylo by třeba lepší prostě Číňanům ukázat krásy českých a moravských měst?!
ČESKÁ HUDBA
Obří reproduktor ve stropě! Na návštěvníky tu čekají i další podobné kousky.
Co se povedlo? Tohle je Česko!
Czechoscope
Největším lákadlem je určitě kokpit českého letadla, v němž se návštěvníci mohou virtuálně proletět nad republikou, u toho se stojí fronty
Dotek štěstí
Viditelný úspěch má i pozadí Hradčan a kopie sochy Jana Nepomuckého z Karlova mostu se slavnou destičkou s reliéfem pro štěstí.
Žijeme hokejem
A do třetice, zástup Číňanů (kteří se všeobecně rádi fotí) stojí i před výklenkem s postavou hokejisty. Do helmy strčí hlavu a je z nich český reprezentant.
Svíčková? 450 Kč! Pivo? 150 Kč!
Kde mají zaručeně plno? V české restauraci, která je součástí pavilonu. „Česká kuchyně Číňanům chutná. I když se občas diví, kde je rýže,“ říkal jeden z číšníků. Ale najíst se tu rozhodně není levná záležitost. Svíčková v přepočtu 450 korun, štrúdl 180 korun, pivo 150 korun, kulajda 120 korun…
Slovenský soused je ještě horší
Jedna středně velká hala, lavičky, promítání na stěně a několik věcí, které mají symbolizovat Slovensko. Tak vypadá ubohý pavilonek našich sousedů. „Připadám si tu jako Marťan,“ komentovala to hosteska, která je největší atrakcí pavilonu. Všichni se s ní chtěli fotit! Slováci se nestarají ani o to, co tam nainstalovali. Nedělní Blesk je třeba musel upozornit na to, že na velké informační tabuli mají text popisující Slovensko posunutý za hranici obrazovky, takže se nedal přečíst!
nerozumiem, preco redaktori ceskeho blesku vzdy maju potrebu zhadzovat Slovensko... je to velmi velmi velmi vtipne ;-)