Ničí letadla, vlaky, domy, auta

Autor: Lucie Skladanová - 
14. září 2008
05:00

Pozor, výbuch! Nabouraný náklaďák, letadlo v plamenech, z oken starého domu se valí dým a vlak před sebou po kolejích tlačí zničené auto...

To nejsou scény z akčního filmu, ale pokusy čtyřčlenného týmu odborníků, kteří dělají nebezpečné experimenty. Proč? Aby se svět stal bezpečnějším.

Pomůže airbag v přední části lokomotivy zachránit lidské životy? Mohou technologie, které se používají na letištích při brzdění letadel, pomoci předcházet haváriím na silnicích? A může tkanina s uhlíkovým vláknem ochránit domy před silným větrem?

Čtyřčlenný tým vědců - ničitelů Čtyřčlenný tým vědců - ničitelů | Discovery Channel

Právě takové otázky si kladl neúnavný americký zlepšovatel Kevin Cook. Spolu s inženýrem Chuckem Messerem, odbornicí na rakety Deanne Bellovou a designérem Nickem Blairem vytvořili tým, který v kalifornské laboratoři na "crash" testech několik měsíců zkoušel známé věci novým způsobem.

Použili při tom kilogramy výbušnin, ničili auta, letadla i domy. A to všechno s jediným cílem: Zachránit více životů při kolizích a přírodních katastrofách.

Při těchto pokusech nechyběly kamery a zajímavé experimentátorské dokumenty vysílá televizní stanice Discovery Channel.

Lokomotiva s airbagem

Budou lokomotivy vybaveny airbagy? Budou lokomotivy vybaveny airbagy? | Discovery Channel

Na železničních přejezdech zahynou ročně na světě asi tři tisíce lidí. I když mají v autě airbagy, proti několikasettunovému vlaku obvykle nemají šanci.

Ale co takhle airbag na vlaku? Tým inovátorů přišel s nápadem přidělat na čelo lokomotivy sněhový pluh a do něho vsadit obrovský airbag. Pluh by měl auto z kolejí odtlačit a o to, aby to bylo co nejšetrnější, by se postaral vzduchový polštář.

Výsledky byly jednoznačné: Síla nárazu 300tunového vlaku do osmitunového auta se při použití takového airbagu snížila o polovinu.

Látka proti větru

Co ochrání domy před vichřicemi? Členové týmu tvrdí, že nový revoluční materiál - tkanina vyrobená z uhlíkových vláken, která se doteď používala na vyztužení betonových konstrukcí. Je lehká, ale velmi pevná.

A jak prokázal pokus, i účinná. Mobilní domek chráněný touto látkou odolal větru s rychlostí 250 km/h. Takovou sílu měl například hurikán Katrina, který v roce 2005 řádil v USA.

Tým se zaměřil i na betonová lůžka, která se používají na letištích. Jsou umístěna na konci přistávacích drah a jejich úlohou je zabrzdit letadlo, které při přistání míří mimo plochu.

Odborníci zkoušeli, zda by byl tento materiál užitečný, kdyby ho namontovali na středový pás běžné silnice. Zničili několik osobních i nákladních aut a autobusů.

Ale výsledek příliš nepotěšil: Speciální provzdušněný beton dokázal zastavit jen větší dopravní prostředky, které se do něj bořily a přirozeně zpomalovaly. Osobní auta ale byla příliš lehká a bez problémů jím profrčela.

Hrozba terorismu

Bum. A letadlo je v plamenech Bum. A letadlo je v plamenech | Discovery Channel

Když není bezpečněji na cestách, ať je alespoň ve vzduchu, nedali se odradit zlepšovatelé. A rozhodli se přijít na to, jak ochránit cestující, když na palubě vybuchne bomba. Vybrali si kevlar, který se používá třeba na trupy vojenských letadel.

Ale dokáže před explozí uchránit i obrovský Boeing 747? Aby to zjistili, museli badatelé obětovat několik letadel. Bomby vybuchovaly v letadlech bez kevlaru i s ním. V obou případech skončil létající stroj s dírou v trupu. Ale při použití kevlarového nátěru byl otvor o třetinu menší.