Airbus A319: Jak se vyrábí
Unikátní reportáž z míst, kde se vyrábí jeden z nejmodernějších letounů na světě - Airbus A319
- Nedělní Blesk vám přináší unikátní reportáž z míst, kde se vyrábí jeden z nejmodernějších letounů na světě - Airbus A319. Jeho kompletace trvá zhruba 25 dní a provádí se ve výrobním středisku Airbus v německém Hamburku. Nedělní Blesk vás tímto procesem provede krok za krokem. Prohlídka začíná ve skladové hale, kde jsou připraveny jednotlivé díly budoucích letounů. Ty jsou většinou vyrobeny z velmi odolného karbonu. Další krok vede do hangáru, kde se kompletuje drak letounu (pozn.: konstrukce letadla bez motorů a ostatního vybavení). Tady se nejprve smontují jednotlivé části trupu, k němu se pak připevní křídla, ocasní plochy a dokompletují se vnitřní části kabiny. Následují kontrolní testy - test elektroniky nebo kompletnosti nýtů. V dalším hangáru se do motorových gondol osazují motory. Posledních pět dní tráví letoun v lakovně. Tady stroj dostává moderní barevný kabát, který mu objednala letecká společnost. A pak už přichází na řadu zálet a letadlo si přebírá letecká společnost. Veškeré kroky se provádí s naprostou přesností, sebemenší chybička je nepřípustná. Jakékoliv zaváhání by mohlo mít na svědomí stovky lidských životů.
Parametry Airbus A319 Kapacita: 124 míst (do budoucna až 156 míst) Dolet: 6800 km Cestovní rychlost: 845 km/h Hmotnost: 39,88 t Délka: 33,84 m Výška: 11,80 m Rozpětí křídel: 33,91 m Posádka: 6 členů - 2 piloti, 3 až 4 stevardi (v závislosti na obsazenosti, druhu servisu i linky)
Kde všude se vyrábí součástky Airbusu A319 Francie (17 600 zaměstnanců): centrála společnosti - výroba 'čumáku', trupu, motorů a kabiny Německo (20 800 zaměstnanců): výroba např. pouzdra trupu nebo klimatizačního potrubí Velká Británie (10 000 zaměstnanců): výroba křídel, vývoj přistávacích systémů a systémů pohonných hmot Španělsko (3100 zaměstnanců): ocasní plochy Celkem má Airbus 57 000 zaměstnanců v 16 místech