Jak se nenechat ošidit v hospodě
V českých hospodách se pořád šidí. Buďte odvážní, vyplatí se to! Blesk vám poradí, jak se správně bránit v případě nespokojenosti
V českých hospodách se pořád šidí. Zjistili to na svých pravidelných kontrolách inspektoři České obchodní inspekce. Nevlídná obsluha, nekvalitní jídlo, nápoje natočené pod míru i špatný hygienický stav - to jsou nešvary, které "čoika" zjistila téměř u padesáti procent v restaurací po celé republice! Naštěstí je dnes český zákazník "odvážnější", nedostatků si všímá a dokáže se ozvat, někdy i pohádat. Letní sezona se blíží a s ní i častější návštěvy různých hospůdek, stánků a bufetů. Jak se chovat, pokud při jejich návštěvě narazíte na nepravosti v podobě nekvalitního jídla pití či špatné obsluhy? Co dělat, když nejste spokojeni se: špatnou kvalitou jídla (zelené párky, staré brambory, seschlá zelenina, studené jídlo atd.) Obraťe se na místního hygienika. Výrobky rostlinného původu náleží do pravomoci Státní zemědělské a potravinářské inspekce a potraviny živočišného původu, jako maso, vejce a mléčné výrobky má na starost místní veterinární správa. špatnou kvalitou nápojů (pivo pod míru, teplé a špatně servírované víno, ošizené míchané nápoje) Pokud vám podají nekvalitní nápoj, obraťe se na hygieniky, kvalitu vína má na starosti Státní zemědělská a potravinářská inspekce. Na Českou obchodní inspekci se obraťte, nejste-li spokojeni s množstvím podávaného pití. malými porcemi (vzhledem k množství inzerovanému v jídelním lístku) Nejlepší je řešit problém na místě. Pokud se vaše podezření po převážení prokáže, nemusíte jídlo a pití konzumovat ani platit. chováním personálu Oznamte okamžitě nevhodné chování majiteli, v případě většího incidentu (například fyzického napadení obsluhou) přivolejte policii. hygienou (nádobí, sklenice, ubrusy, toalety) Na hygienu restaurací (příprava jídel, skladování potravin, čistota skla, nádobí, toalety atd.) dohlíží příslušná hygienická stanice, na niž byste se měli obrátit.
Nejčastější otázky Musíte nahlásit každý kus chleba? Není-li pečivo zahrnuto v ceně pokrmu a je v jídelním lístku pevně stanovená cena za kus, takže číšník má právo se vás zeptat, kolik pečiva jste měli. Je číšník povinen zabalit vám zbylé jídlo s sebou? Pokud restaurace neuvádí přímo službu prodeje jídla takzvaně "přes ulici", jedná se o službu nadstandardní, kdy se vám obsluhující personál snaží vyjít vstříc (i když nemusí). Musí ale dodržet jisté hygienické požadavky. Musí vám kuchař povinně udělat dětskou porci? Jestliže není uvedena dětská porce přímo v jídelním lístku, personál vám ji není povinen udělat. Záleží jen na jeho benevolenci. Ručí restaurace za odložené věci? Majitel restaurace se nesmí v žádném případě zbavit opdovědnosti za odložené věci. Ani když vyvěsí nápis, že "Za odložené věci se neručí"! Bez ohledu na jakékoli vývěsky se proto v případě ztráty okamžitě obraťe na personál a domluvte se na způsobu náhrady škody. Jde-li o hodnotnější věc nebo pracovníci nejsou ochotní tyto otázky řešit, přivolejte policii a trvejte na sepsání zápisu Zaplatí cizinci víc? Hospodští, ale ani prodavači nesmí spotřebitele diskriminovat například tím, že účtují různé ceny jen na základě národnosti či rasy. Příkladem jsou jídelní lístky s různými cenami v různých jazycích. Máte-li podezření na tuto formu diskriminace, obraťte se na Ćeskou obchodní inspekci. Přinesli vám oblohu, kterou jste si neobjednali? Při objednávce jídla vám číšník někdy přinese i oblohu, kterou pak účtuje samostatně, i když jste si ji neobjednali. Pokud jste nebyli předem upozotnění, že se za oblohu platí zvlášť, nemusíte ji zaplatit.
Užitečné kontakty Česká obchodní inspekce www.coi.cz Spotřebitelské poradny Sdružení obrany spotřebitelů ČR (SOS) - 900 08 08 08 (8 korun za minutu. Seznam místních poraden najdete na www.spotrebitele.cz. "Zájemce o radu může zajít i do osobní poradny, která je v každém větším městě," říká tisková mluvčí Sdružení obrany spotřebitelů Ivana Picková.
Nenechte se zbytečně okrást Chcete-li mít jistotu, že dostáváte správné množství alkoholu v míchaných nápojích, měli byste vyžadovat ingredience zvlášť (pokud se pochopitelně nejedná o složité drinky). Tedy víno a sodovku zvlášť, gin a tonik zvlášť a podobně. Led by měl být servírován v misce zvlášť. Dostanete-li pivo pod míru, nečekejte, až vás to naštve po třetím, a okamžitě reklamujte. Láhev vína nebo sektu by měl číšník otevírat před vámi a nechat na stole (bílé víno a sekt v chladicím kbelíku). Dáváte-li si víno rozlévané, požádejte, aby vám číšník ukázal láhev, ze které nalévá. Stává se totiž, že někde vám nalejí podřadné víno z plastové láhve a vydávají je za odrůdové z láhve skleněné. Pokud sedíte s větší společností, měl by vrchní dát každému vlastní lístek. Na požádání by vám měl číšník nalít dražší značku tvrdého alkoholu přímo před vámi. Přiznejme se, kdo z nás pozná, jestli dostal gin Beefeater nebo levný konzumní?
