Čokoládové housle? Proč ne!

6. května 2006
15:18

Česká čokoládovna Fikar fantazii meze rozhodně neklade: smslnout si můžete na golfovém míčku nebo i na mobilu

Máte chuť na něco sladkého? A co se takhle zakousnout do golfového míčku, mobilního telefonu nebo snad rovnou do hlavy nepopulárního šéfa? Pochopitelně pouze čokoládové. Netradiční výrobky české čokoládovny Fikar ocení hlavně ti mlsouni, jejichž fantazie se odmítá spokojit s obyčejnou tabulkovou čokoládou. Na nápad vyrábět kromě adventních kalendářů a tradičních Mikulášů a zajíčků i netypické "figurky", přivedla Fikar jedna renomovaná reklamní agentura. Ta se na českou čokoládovnu obrátila s návrhem, aby jí pomohla vyrobit papírovou repliku notebooku s čokoládovou klávesnicí. Nápad to byl natolik úspěšný, že za něj agentura dostala hned několik ocenění. Pomohl i Fikaru, na který se začali obracet další klienti. "Postupně jsme začali vyrábět čokoládové mobily, golfové míšky, ale třeba i housle pro brněnskou filharmonii," vypočítává Jindřich Fikar. Jeho firma si poradila i se středovou konzolí palubovky Volva, kterou i s ovládacími tlačítky vyrobila ve skutečné velikosti. Úspěch měl také čokoládový model sportovního auta Prima z designérské dílny Giugiaro. "Dneska už dostáváme zakázky i ze zahraničí. Například pro newyorkský hotel Hilton jsme dělali podkovy s jejich logem, britská BBC si objednala speciální vánoční kolekci," vyjmenovává Jindřich Fikar. Manažeři BBC zvolili opravdu odvážný vánoční dárek. Figurky z kolekce totiž měli jejich tváře, pro lepší orientaci byla jejich jména i s kreslenou podobiznou vytištěná i na krabici. Zaměstnanci se tak o vánocích mohli s chutí zakousnout třeba do neoblíbeného výrobního ředitele. O Lenina není zájem Ne všechny nápady, které se v čokoládovně zrodí, se dostanou k běžným zákazníkům. Přesto například notebook k dostání je, a to hlavně ve velkých supermarketech nebo ve freeshopu na pražském ruzyňském letišti. Zákazníci si je mohou objednat i přímo v čokoládovně. "Pokud se s našimi partnery domluvíme, tak výrobek, který byl původně určen jen pro jejich reklamu, můžeme dodávat i do běžných obchodů," vysvětluje Jindřich Fikar. Jeho firma ale sází i na opačný postup - vymyslí výrobek, který prodává v obchodech a zároveň ho nabízí i reklamním agenturám. K novinkám patří kromě vánoční komety například originální balení pro milovníky alkoholu - lahvinka vaječného koňaku s deseti čokoládovými pohárky. Mezi neúspěšné nápady se naopak zařadily busty Lenina, Stalina a Gottwalda nebo televizní Teletubbies. "To byl úplný propadák. Bohužel český trh je malý a ani sebelepší tržba neodpovídá zaplaceným licenčním poplatkům," konstatuje Fikar.


Jak se rodí čokoládové housle? Na počátku každé netradiční "figurky" je 3D model, který navrhne designér Fikaru. Podle něj se pak vyrábí formy, které se plní čokoládou. Konečným výsledkem může být figurka plná, nebo dutá. Při výrobě netradičních předmětů používají ve Fikaru belgickou čokoládu. Hlavně zahraniční klienti ji totiž znají a odpadá tak vysvětlování, že česká čokoláda je stejně kvalitní. Zákazníci si mohou vybrat z mléčné, hořké nebo bílé varianty. Česká továrna těm zahraničním konkuruje hlavně cenou. Například dvou set gramové housle budou v obchodech stát do sta korun. Historie čokolády Evropané za čokoládu vděčí španělskému dobyvateli Hernandu Cortésovi. Ten při drancování Aztécké říše v 16. století indiánům kromě jiného uloupil i recept na hořký nápoj zvaný chocolatl. Pitivo z kakaových bobů ale chutnalo úplně jinak, než jsme zvyklí. Aztékové do něj totiž přidávali různé koření včetně chilly papriček. Evropané kakao nejprve osladili, a pak k němu postupně přidávali další pochutiny jako smetanu, skořici nebo oříšky. Oblíbená pochoutka byla na světě. V 19. století se zrodila čokoláda v pevném stavu a počátkem století 20. byly vynalezeny i čokoládové pralinky.