Zákopčaník chřadne

Proč už se nejoblíbenější televizní rosnička nesměje? Zákopčaníkovi chybí mu totiž slunce v duši! Populární moderátor se Blesku svěřil se svými trablemi.
Slunce v duši! To přál televizním divákům Ján Zákopčaník na konci zpráv o počasí. Usmíval se i očima a přidával úklon s rukou položenou na hrudi. Jeho pozdrav mnohé povzbuzoval. Od začátku roku 2001 náhle začal lidem přát »pouhý« příjemný večer. To se ještě usmíval. Teď už jen vážně říká - dobrý večer. Co se s nejoblíbenějším moderátorem počasí děje? Proč slunce v jeho duši zhasíná? "Od té doby, co jsem se nechal připravit o možnost používat na obrazovce pozdrav Slunce v duši, hodně chřadnu. Dokonce jako bych to už nebyl já, kdo předpovídá počasí. Byl jsem za ta léta s tím pozdravem tak sžitý, že mně to teď bytostně chybí. Je škoda, že v této zemi je možné podvádět, což vědí všichni, ale že proti tomu není vůbec žádná obrana, to těžko snáším. O to bolestnější je, když se to týká věcí, které pro mnohé lidi měly hlubší význam, byly pro ně posilou, měly duchovní rozměr," svěřil se po dlouhé chvíli Ján Zákopčaník. Svým pozdravem se moderátor počasí odlišoval od ostatních kolegů. Navíc jeho pojetí působilo a stále působí velmi seriózně. Co se tedy stalo? "Jeden podnikatel nedodržel to, co slíbil, a výsledkem je to, že ten pozdrav nadále nemohu na televizní obrazovce používat. Je mi to velice líto. Ale to je slabé slovo. Připadá mi, že jsem lidi o něco připravil, i když to není plně mojí vinou," objasňuje moderátor, který se stal už pětkrát po sobě nejoblíbenější televizní rosničkou. Na počátku Zákopčaník opravdu souhlasil s tím, aby jedna firma jeho pozdrav používala. "Když jsem ale viděl, k čemu to vede, žádal jsem o změnu. Tu mi přislíbili, ale nakonec mě podvedli. Já teď vypadám v očích mnoha lidí jako někdo, kdo slunce v duši prodal, což není pravda. Vypadám jako někdo, kdo to zdiskreditoval, což také není pravda," zlobí se Ján Zákopčaník, otec tří dětí. Připouští, že nikdy nic nepředstírá. Ani smutek, který na něj padá v televizním studiu. "Na mně je vidět vždycky všechno, vždycky jsem takový, jak se v té chvíli cítím. Musím se ale udržovat v kondici a pohodě, mám přece tři děti. Někdy je to ale pro mě velký problém. Těžko dobíjím baterky," přiznává Zákopčaník. Ale zatím se mu to daří, protože i bez pozdravu Slunce v duši zas a znova vyhrává u diváků anketu o nejoblíbenějšího moderátora počasí. "Tomu nerozumím. To je asi otázka pro někoho jiného než pro mě," říká skromně pětinásobný vítěz ankety. Člověk, který údajně Jána Zákopčaníka podvedl, je Filip Jenč, autor bylinného elixíru. Jako podvodník se ovšem necítí. "Recept vznikl mnohem dřív, než jsme se s panem Zákopčaníkem dohodli, že by se přípravek mohl podle jeho televizního pozdravu jmenovat," vzpomíná otec čtyř dětí. Na Jána Zákpopčaníka také hned na začátku převedl ochrannou známku. Připouští, že tehdy byli oba naivní a nadšení z toho, jak to dobře vymysleli. A tak se v prosinci 2000 v lékárnách objevil bylinný likér s názvem Elixír Slunce v duši. Oba se radovali, že se jim podařila dobrá věc. "Pak mně pan Zákopčaník oznámil, že má problémy v televizi a že je nutné, abych elixír přejmenoval. Bylo to vážné, tak jsem ho v březnu 2002 změnil na Benedikt Slunce v srdci. Dál se prodává v lékárnách a rozhodně to není produkt na zbohatnutí. Lidé, kteří ho jednou vyzkoušeli, si ho většinou oblíbili a nadále ho kupují. Je to totiž prastará, jen maličko pozměněná receptura elixíru proti stresu. Panu Zákopčaníkovi to však bylo málo. Opravdu mi vynadal. Řekl mi, že jsem ho podvedl. Bylo však více variant. Dokonce uvažuji o ještě výraznější změně, aby se ten spor ukončil. Jenže v tom asi hlavní potíž není. Zavolal jsem do televize a zeptal se, proč pan Zákopčaník nemůže používat pozdrav Slunce v duši při relacích o počasí. Tehdejší mluvčí mi řekl, že problém je v ochranné známce. Když existuje ochranná známka, mohla by se někdy zneužít. Od té doby jsme se s panem Zákopčaníkem neviděli," tvrdí Filip Jenč. Proč tedy nemůže Ján Zákopčaník zase přát lidem Slunce v duši? Elixír se jmenuje jinak, ochrannou známku si zřejmě pečlivě chrání Ján Zákopčaník. Nejlepší by bylo, kdyby ji zrušil, protože mluvčí České televize Richard Klatovský je strohý a neoblomný. K celé kauze dodal jedinou větu: "Česká televize nepovažuje za vhodné, aby se v jejím zpravodajství objevoval slogan, který by mohl být spojován s ochrannou známkou některého produktu." A jsme zase na začátku...