Záchranky dojedou k pacientům dřív

Ministerstvo zdravotnictví chystá od začátku příštího roku velké změny, ve kterých by se mělo přehodnotit postavení pacienta.
Změny se týkají například řešení stížností nemocných nebo dojezdu vozů rychlé záchranné služby.
V současné době je podle ministerstva postup, při kterém se řeší stížnosti pacientů na poskytování zdravotní péče, neefektivní.
"Dnes pacient podá stížnost na příslušný Krajský úřad a ten doporučí nápravné opatření. Od příštího roku by ale úřad uložil nápravu a kontroloval by její plnění. Pokud by náprava neproběhla tak jak měla, přišla by na řadu sankce," popisuje náměstkyně pro zdravotní péči Markéta Hellerová.
Změny týkající se služeb zdravotnické záchranné služby by měly vyřešit délku doby dojezdu.
Nyní je daná doba 15 minut. Tu ale nelze splnit asi u 1 200 000 obyvatel a pomoc přijíždí třeba po půl hodině. Od ledna se republika rozdělí do tří pásem. V prvním bude dojezdnost deset minut, ve druhém patnáct a ve třetím dvacet minut. Tato doba se však stane garantovanou. Třetí pásmo pak zahrne odlehlá, málo zalidněná místa republiky, bez silných dopravních tepen nebo průmyslových center a zasáhne asi 115 000 obyvatel. V těchto místech počítáme i s nasazením letecké záchranné služby," dodává Hellerová.
V čem změny udělají jasno
* pacient by měl mít možnost nahlížet do zdravotnické dokumentace, pořizovat si výpisy, opisy, kopie
* toto právo získají i osoby, které pacient určí
* nemocný bude moci požádat o konzultaci svého zdravotního problému dalšího odborníka
* lidé se smyslovým nebo tělesným postižením budou moci být do zdravotnického zařízení doprovázeni asistenčním psem
* děti do 15 let musí být hospitalizováni odděleně od dospělých
* bude zakotveno právo na ustoupení od pitvy zesnulého, pokud bude zřejmá příčina smrti